Jump to content

Båt pårent av lastebåt ved austevoll


Sun Flyer

Recommended Posts

Jeg ser at seilbåten passerte Grøningen, men siden skipet heter "Bona Sea" så lurer jeg på om det er noen misforståelser ute og går her? :confused:

 

Det har du helt rett i som sakt jeg er ikke dn skarpeste kniven og det gjeder vist når jeg leser og. Da stiller dt hele seg i et noe annet lys og jeg beklager mine utbrudd selv om jeg fortsatt mener faren må bær en stor dl av skylden her

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Hvem sier at jentungen sto til rors? Det som er uttalt tyder vel heller på at faren satt kurs på autopiloten og jenta fikk beskjed om å å holde utkikk? Men han glemte vel å gi beskjed om å sjekke bakover. Uansett så kan det forklare at ungen ikke klarte å svinge unna når hun oppdaget båten.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Tror det jeg også SF men var faren under dekk i 20 minutter uten å titte ut? han skulle lett ha sett lastebåten når han stakk hodet ut.

 

At tråder som dette skal bli ødelagt av de som hater alle som har pinnebåt syntes jeg er utrolig dumt, og det er ganske så usaklig, og flere av de som kommer med de værste innleggene kommer med oppgulp i mange tråder. Men skal ikke nevne navn.

Link to post
Share on other sites

Vil påstå at hobbysjøfolk bør følge følgende regel 44 når de møter yrkesfartøy innaskjærs:

 

Kapittel II. Særskilte regler for norsk innenlands farvann (Bemerk at særregler går foran generelle regler)

Regel 44. Ansvar mellom fartøy Lystfartøy og åpne båter som drives frem med årer, seil eller maskin, skal mest mulig holde av veien for større fartøy, rutegående ferger og annen nyttetrafikk, når de passerer et trangt farvann, en sterkt beferdet lei eller et havneområde.

 

Hvis størstemann definere leia som trang, så er den det.

 

Analysering av nyanser er for maritime jurister og proffesjonelle sjøfolk. :-)

Link to post
Share on other sites

Er godt kjent i farvannet der sammestøtet fant sted men skal ikke mene noe særlig om skyldspørsmålet. Ser ut som ingen av fartøyene har oppdaget hverandre, Utkikk holdes først og fremst forover og til sidene, innenfor sektorene av sidelanternene. Alt aktenfor har vikeplikt, regel 44 endrer ikke på dette. Noen steder er det så trangt at det ikke er mulig å holde av veien for innhentende nyttefartøy.Man skal vel kunne regne med at vakthavende på nyttefartøyet er ekstra skjerpet under slike forhold.Om det innhentede fartøy er "pinnebåt" eller fjordplog. er totalt irrellevant.

Link to post
Share on other sites

Feil.

 

Alt aktenfor har vikeplikt, regel 44 endrer ikke på dette.

 

Regl 13 om innhenting sier eksplisitt at uten omsyn til det som ellers er sagt i disse reglene, skal et hvilket som helst fartøy som innhenter et annet fartøy, holde av veien for det fartøyet som blir innhentet. (merk at dette er de internasjonale sjøveisreglene)

 

Regel 44. Ansvar mellom fartøy. Lystfartøy og åpne båter som drives frem med årer, seil eller maskin, skal mest mulig holde av veien for større fartøy, rutegående ferger og annen nyttetrafikk, når de passerer et trangt farvann, en sterkt beferdet lei eller et havneområde. (merk at dette er norske særregler)

 

Juridisk har særregler forrang foran generelle regler.

 

En avklaring mellom disse motstridende påstandene må i tilfelle avgjøres i retten og ikke på et diskusjonsforum.

Link to post
Share on other sites

Regel 13, skal et hvilket som helst fartøy som innhenter et annet fartøy, holde av veien for det fartøyet som blir innhentet.

 

Regel 44, skal mest mulig holde av veien for større fartøy,

 

Det er to vitale forskjeller her... det er begrepet skal holde av veien mest mulig og skal mest mulig... Dette er etter mitt syn ganske så naturlig i grunnen, det kan jo tenkes at farvannet er så trangt at innhentede båt ikke kan holde helt av veien for innhentende båt.

 

Regel 13 også krystallklar, det står det svart på hvitt av innhentende fartøy skal holde av veien for innhentede.

 

Et annet spørsmål er hvorvidt det innhentende fartøy brukte signalgiving i henhold til regel 34, slik som det skal..

(

c) Når fartøy er i sikte av hverandre i en trang lei eller renne:

(i) skal et fartøy som haler inn på et annet og akter å gå forbi dette, i samsvar med regel 9 (e) i tilkjennegi sin hensikt med følgende signaler i fløyten:

- to lange støt etterfulgt av et kort støt som betyr «Jeg akter å gå forbi på Deres styrbord side»,

- to lange støt etterfulgt av to korte støt som betyr «Jeg akter å gå forbi på Deres babord side»,

(ii) skal det fartøyet som holder på å bli innhentet dersom det tar forholdsregler i henhold til regel 9 (e) i tilkjennegi at det er enig med følgende signal i fløyten:

- et langt, et kort, et langt og et kort støt i nevnte rekkefølge.

 

Det henvises til regel 9 i regel 34, og regel 9 sier følegnde

 

Regel 9. Trange farvann

 

(a) Et fartøy som seiler i en trang lei eller et trangt løp skal, når det lar seg gjøre uten fare, holde seg så nær som mulig til den av leias eller løpets yttergrense som det har på sin styrbords side.

(b) Et fartøy på mindre enn 20 meters lengde eller et seilfartøy skal ikke hindre eller vanskeliggjøre gjennomfarten for et fartøy som bare kan navigere sikkert innenfor en trang lei eller et trangt løp.

© Et fartøy som holder på med å fiske, skal ikke hindre eller vanskeliggjøre gjennomfarten for et hvilket som helst annet fartøy som navigerer innenfor en trang lei eller et trangt løp.

(d) Et fartøy skal ikke krysse en trang lei eller trangt løp dersom slik kryssing hindrer eller vanskeliggjøre gjennomfarten for et fartøy som bare kan navigere sikkert innenfor en slik trang lei eller et trangt løp. Det sistnevnte fartøy kan bruke det lydsignalet som er foreskrevet i regel 34 (d), hvis det er i tvil om hva det kryssende fartøy akter å gjøre.

(e)

(i) Når et fartøy haler inn på et annet i en trang lei eller et trangt løp og bare kan gå forbi dette hvis det fartøy som blir innhentet, må manøvrere for å tillate sikker passering, skal det fartøy som akter å gå forbi tilkjennegi dette ved å gi et passende lydsignal slik det er foreskrevet i regel 34 © i. Fartøyet som innhentes skal, hvis det er enig, gi et passende lydsignal slik det er foreskrevet i regel 34 © ii og ta skritt for å tillate sikker passering. Hvis det er i tvil, kan det gi de signaler som er foreskrevet i regel 34 (d).

(ii) Denne regel fritar ikke det fartøy som innhenter et annet fra dets forpliktelse i henhold til regel 13.

(f) Et fartøy som nærmer seg en sving eller et område i en trang lei eller et trangt løp hvor andre fartøy kan være skjult av en mellomliggende hindring skal navigere særlig aktsomt og forsiktig og skal gi et passende signal slik det er foreskrevet i regel 34 (e).

(g) Et hvilket som helst fartøy skal, såfremt omstendighetene tillater det, unngå å ankre i en trang lei.

0 Endret ved forskrift 31 aug 2006 nr. 1016.

 

Her bør en også merke seg del b, som sier noe om ansvaret til den innhentede i denne settingen, selv om det henvises til e, regel 34.. En bør også merke seg at ingen av disse fritar innhentende fartøy i henhold til regel 13 om at det skal holde av veien.

 

For de som ønsker å lese seg opp på sjøveisreglene, så kan de finnes her , dette er flott påskelektyre..

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

 

Et annet spørsmål er hvorvidt det innhentende fartøy brukte signalgiving i henhold til regel 34, slik som det skal..

 

Nå må det bli slutt å rare henvisninger til lydsignaler i denne saken her.

For det første: Hunvåkosen der dette skjedde er absolutt ikke noe trangt farvann i det heletatt, her er et hav av plass for fartøy å passere hverandre, møtenede som innhentende. De store snurperene, både fra Austevoll og andre plasser fra finner plass nok til å kaste og vaske nøtene sine her og det uten å være til hinder for skipstrafikken som passerer forbi.

Om det finnes lekesjømenn som seriøst mener Hunvokosen er trang så er mitt råd å holde seg unna sjøen.

 

For det andre: Om lekesjømenn kan lære seg å å føre båtene sine slik de skal føres, til styrbord i leia, så vil de aldri være i tvil om hvilken side de vil bli passert på. Men skjønner jo det er tryggest å bare gå i midten i trange farvann som f.eks Hjeltefjorden.

 

For det tredje: Hvordan i allverden skulle de kunne tilkjennegi seg selv ved bruk av lydsignaler når de etter eget sigende ikke så seilbåten?

Du tilkjennegir deg selvsagt ikke for noe du ikke ser?

Link to post
Share on other sites

 

For det tredje: Hvordan i allverden skulle de kunne tilkjennegi seg selv ved bruk av lydsignaler når de etter eget sigende ikke så seilbåten?

Du tilkjennegir deg selvsagt ikke for noe du ikke ser?

Nå er det ikke krav om lokalkjennskap til der dette skjedde for å kunne ha en mening om skyldspørsmålet og sjøveisregler, dette kan du og andre like eller ikke like... men på diskusjonsforum så kan en diskutere, og en fremlegge sitt syn på saken

 

Men slik jeg ser dette og ditt tredje avsnitt sitert over, så er det hevet over enhver tvil om at lastebåten har all skyld i denne saken...

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Det var grunnlag for diskusjon for meg iallefall, helt til det klarlagt at dette ikke er trangt farvann ref Zenit sitt innlegg og regel 44 dermed ikke kan komme til anvendelse..

 

Dermed står en igjen med en båt som ikke holdt utkikk, brutt regel 13 enkelt og greit... Jeg har også full forståelse for at rederiet ikke ønsker å kommentere slike blemmer offentlig

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

At en seilbåt går for motor har ingenting å si. Det er fortsatt en seilbåt og som kjent gjør førere av seilbåter akkurat som de vil absolutt over alt til enhver tid og alle må bare komme seg unna. Her rundt går alle seilbåter for motor heilt til de kommer til et sund eller annet trengt sted da heises det seil og kjøres på kryss og tvers vilkårlig.

 

Hvordan er det med hodet?? :crazy:

Link to post
Share on other sites

så er det hevet over enhver tvil om at lastebåten har all skyld i denne saken...

 

Nettopp pga av det som står i avsnitt d, regel 13 er det vel tvilsomt at lastebåten hadde blitt tilkjent all skyld her.

Dessuten, innhentet eller ikke, begge fartøyer er ansvarlig for at slike situasjoner IKKE skal skje så skylddeling 100%-0% vil aldri forekomme

 

(d) En hvilken som helst senere peilingsendring mellom de to fartøyene skal ikke gjøre det innhentende fartøyet til et fartøy med kurs som skjærer det andre fartøyets kurs, slik dette er å forstå i reglene, eller frita det for plikten til å holde seg klar av det innhentede fartøyet før dette er endelig passert og klaret.

Link to post
Share on other sites

En seilbåt kan ha to betydninger. Seilbåt og motorbåt! Motorbåt vist den går for motor, seilbåt om den bruker vinden og seiler.. Innhentende fartøy skal vike, eller den skal da indikere at den har større fart og vil forbi.. Hadde det blitt gjort noe sånt, hadde det ikke skjedd. Og det står at "mannskapet er de mest rutinerte på det skipet", hmm. Kanke være så rutinerte da? Men la gå, det finnes da ørten forskjellige synspunkt i denne saken.

Link to post
Share on other sites

Feil er begått og de to partene har ryddet opp seg imellom. Er ikke dette godt nok for båtplassen? Nå var jo også kystvakten tilstede så man skulle tro de ryddet opp etter seg på skapelig vis.

 

Generellt synes jeg de som hevder sin rett/står på kravene på fjorden skaper de største utfordringene, heldigvis var ikke dette tilfelle i denne episoden.

Link to post
Share on other sites

Det får bli opptil andre myndigheter å fordele skyld her, men det har tydeligvis vært uaktsomhet fra begge parter. Nå kjenner jeg ikke seilingsbredden på sundet hvor dette skjedde, men Bona Sea klarer ikke å endre kurs/vike veldig fort. Er strømforholdene vanskelige vil bare en fartsreduksjon være en risiko.

 

Derfor veldig viktig også å ha utsikt akterover. Det er like farlig, og like jævla kaldt i vannet, selv om man hadde rett! :sad:

 

Ble fortalt av en av danskebåtskipperne at det feks i Drøbaksundet aldri avvikes fra sikker kurs. En familieseiler med mannskap kan ofres, mens en kursendring kan sette kanskje 2000 mennesker i livsfare. :nonod:

 

Og alle som skal holde utkikk bør ha en grunnleggende opplæring i hvordan slå av autopilot for å manøvrere/vike manuelt. Man klarer bare ikke å kjempe mot kreftene der.

 

Bra det gikk så bra som det gikk. God påske fra "Majorstuen-neset"!!

 

:sailing:

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


"Båter" er av TRE.... ;-)


SY LADY DAY - LI 6944 - MMSI 258144350 (ikke aktivert!)

Link to post
Share on other sites

seilbåtens mast er vel like høy om ikke høyere enn dette lille lasteskipet.

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...