Jump to content

Herdetid for Epoxy skrogreparasjon (i 6 grader)?


snekkerbod

Recommended Posts

Har du en plan å la duken bli liggende utenpå den andre?

 

Ja, hadde i grunn tenkt det. Har ikke slipt bort så mye glassfiber, så vil bygge ut med noen millimeter. Tror ikke det er så farlig siden det verken er synlig også kommer det bunnstoff over? Men tenkte å være nøyaktig med gjevne overganger.

Link to post
Share on other sites

Da burde jobben være gjort. Satt på en quarts varmer på en timer (15min av/15min på).

 

be1778ef.jpg

 

En læring gjort: når man blander 1:5 så er det ikke en sprut med herder og 5 sprut med resin.... WS pumpene er allerede laget slik at en sprut med herder tilsvarer mengden av 1:5 med en sprut resin. Måtte gjøre alt på nytt.

Link to post
Share on other sites

Får du nok varme med den løsningen?

Ett verksted rett ved siden av båtplassen min fikser ofte båter i kaldt vær. De setter bare en 500W sol eller 2 foran arbeidsstedet, både før og etter støping. De river også mattene for hånd istedenfor å klippe/skjære da får de mindre overgangskanter. Tror de bruker vinylester/polyester og mest sannsynlig spesiell herder for kaldt vær?

Link to post
Share on other sites

Varmeren jeg bruker er en terrassevarmer som kun varmer det den treffer. Sjekket nå, og epoxyen er hard nå etter seks timer som håpet. Er meldt minusgrader i natt, men ser klart ut til at varmeren gjør jobben. Tenkte å pusse lett i morgen, og pensle på et lag til med epoxy før den får en uke eller to på seg til gjennomherding.

Redigert av snekkerbod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

De river også mattene for hånd istedenfor å klippe/skjære da får de mindre overgangskanter.

Jeg frynset godt opp på kortlengdene, og det er nok å anbefale. Burde gjort det på langsidene også, men det får jeg huske til en evt. annen gang.

Link to post
Share on other sites

Rent bortsett fra det, hvorfor ikke reparere med polyester og csm (vanlig hugget matte) som båten antagelig er bygget av?

Ville jeg også gjort. Epoksy og vevde matter er bortkastede penger på en sånn jobb. Pakket skaden godt inn med Glavamatter for å lage et lite hus, varmet opp og reparert.

 

 

Jeg har fått opplyst at epoxy er langt sterkere og enklere å jobbe med enn polyester.

Nå er det sånn at matrisen (epoksi, polyester, vinylester) er der kun for å holde fibrene sammen. Og det er fibrene som gir styrken. Og hva er "sterkere"? Brudd? Strekk? Heft?

Det som er svært viktig ved en sånn jobb er at allt, skrog, fiber, matrise, skal ha samme temperatur før jobben settes igang. Sa er en sikret en lik lenking tvers gjennom. Har de forskjellig temperatur, vil de varme komponentene herde først. Og siden materialene også krymper under lenkingen, epoksy riktignok mindre enn polyester, vil det oppstå spenninger i reparasjonen. Man kan faktisk oppleve at overflaten er slipbar mens flaten mot eksisterende skrog aldri har blitt varmt nok til å herde ut.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...