Jump to content

Hvordan ta av sidepanel på Saga 27


Marit

Recommended Posts

Vi har en gammel Saga 27 fra -74 og vil gjerne polere opp, eventuelt male hytta. Altså, den "grå klumpen" under sidevinduene på hardtopen som har påmontert lanterne, teaklist og Saga-skilt må av. Den er skrudd med flere lange maskinskruer, hvorav en er mulig å skru ut, de andre går rundt. Hele klumpen sitter løst i den forstand at den kan rikkes opp og ned, men ikke bendes ut. Vi kommer ikke til fra baksiden...

 

Noen som har hatt den av?

Redigert av Marit (see edit history)
Link to post
Share on other sites

hvorav en er mulig å skru ut, de andre går rundt.Er du sikker på at den siste skruen ikke er en plateskrue og ikke en maskinskrue med mutter på baksiden? Jeg har selv en Saga27 fra 1986, og på den øverste teaklisten på styrehuset er det maskinskruer. Tenk grundig gjennom problemet om hva som er på "baksiden". Er du sikker på at det ikker er no skruen er festet i, er det vel bare å røske til?

 

Lars H.

Sagaforumet

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Synes det er litt skummelt å røske for mye i gamle dama, har nemlig også tenkt på muligheten for muttere på baksiden. Derfor er det litt interessant for oss om noen andre hatt den av og dermed vet hva som er på baksiden.

 

Forøvrig er vår øverste teaklist på styrhuset skrudd fast med treskruer fra innsiden av styrhuset, noe som førte til at vi letet litt etter hva som gjorda at disse satt fast også :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

har hatt av alt dette på min Saga 24. Trepanelene hos meg var festet med treskruer. Jeg tror plastpanelene var festet med maskinskruer, men er usikker. Du vil kanskje finne det ut ved å se på en av de skruene du har fått ut?

 

En annen måte kan vel være å tømme babord skap for innredning og krype inni så langt du kommer, og føle med hendene til du finner hullet for babord lanterneledining, så vet du hvor du er.

 

Hvis du får løsnet skruene langt nok ut før de begynner å "gå rundt", er de kanskje langt nok ut til å kappe hodet med en Dremel kutter eller lignende. På styrbord side hos meg, har jeg direkte tilgang undenfra gjennom et lite rom bak og til høyre for pilotstolen.

Redigert av Propell1 (see edit history)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...