Jump to content

DPH drev styrecylinder utæt - årsag?


MajorAndy

Recommended Posts

Som nævnt i tråden "Hvad har du gjort med..." har jeg lige søsat båden hvorefter jeg har konstateret læk i bagbords styrecylinder. Billederne viser olien, der kommer ud af cylinderen.

 

bp_styrecylinder.jpg

 

bp_styrecylinder_2.jpg

 

Jeg skal have hele cylinderen skiftet siger værkstedet, men jeg er interesseret i at vide hvad der er årsagen til dette. Mest fordi jeg ikke vil risikere at sætte båden i vandet og så lå læk fra den ANDEN cylinder om 14 dage.

 

Jeg har nogle teorier:

 

Har den fået et mekanisk stød? Jeg kan se på billederne at det kunne se ud som om der er en deformation af den øvre del?

 

Har der været vand i cylinderen, der har betydet tæring fra indersiden? Har der været vand, der har lavet en frostsprængning under vinteroplaget?

 

Med til historien hører at jeg sidste sommer mistede olie i styringen og fyldte næsten en halv liter ATF olie på. Her blev cylinderne inspiceret og der blev ikke fundet nogen lækage. Men der kunne måske have været en lækage alligevel og derfor kunne der have været vandindtrængen i cylinderen.

 

Gode teorier til dette modtages med tak!

Redigert av MajorAndy (see edit history)
Link to post

Hei Andy. Har det värt mekanisk påvirkning på styrecylinderen som man ser på bilde burde det väre skade på belgen som sitter på styrecylinderen.

ATF olje har en tendens til å gjöre tetninger harde og lite smidige over tid. Hvor gamle er drevene ? Man kan kjöpe nye pakniger till cylinderne for en rimelig penge her :

Tätningar DPH

Man kan bytte pakninger noen ganger for prisen av en ny cylinder hos VP. Men samtidig er det jo andre ting som spiller inn, löft av båt og liknende som man må ta höyde for.

 

Sverre

Bavaria 37 Sport 2008, 2 X VP D4-300

Link to post

Jeg har liten tro på vann i sylinderen, da hadde det vært større frostsprengskader.

 

Om det hadde vært skade som følge av slag må det være skade på det blanke stemplet med en kant som gnager mot O ringen i sylinderen.

 

Jeg tror på slitasje over tid, og nå som det er kaldt i vannet krymper gummien i O ringen og den lir mindre fleksibel.

 

Å bytte hele styresylinderen er ikke nødvendig. Et traktor/gravemaskinverksted kan pakke om denne.

Link to post

Tak for gode svar! Jeg havde jo set den anden tråd, men kunne ikke søge den frem på grund af dårlige kompetencer i norsk retskrivning.

 

Jeg er ikke i tvivl om at mine nok har lækket i længere tid. Jeg har måttet efterlylde olie begge år jeg har haft den. Men ikke set større mængder olie før i år. Og cylinderne blev inspiceret i sommer. Men jeg tror, at utæthederne først viser sig når servopumpen kører. Lige nu kan jeg ikke få den til at lække, men når pumpen kører, så siver det ud.

 

Olien er også tydelig rosa og mælket som Pelsjegern beskriver, så der har helt sikkert været vand i olien.

 

Mine overvejelser nu går på om jeg bør skifte pakninger i begge cylinderne nu eller måske bytte begge to til nye? Jeg orker ikke tanken om endnu en sommerferie hvor jeg skal på værft.

Link to post
  • 2 uker senere...

Hej Major Andy,

 

Problemet med de ofte utætte hydrauliske DPH styre cylindre er et velkendt problem.

 

Jeg har ladet mig fortælle at selv den nyere type styre cylinder (med gummibælg mont. fra fabrikken) har pakninger/pakdåser af en alt for dårlig kvalitet, hvilket i praksis viser sig ved utætte cylindre på et alt for tidlig tidspunkt. (Volvo skal jo tjene penge)

På den gamle type uden gummibælg, kan det måske tænkes at der specielt i varmere farvande kan gro rurer, som beskadiger pakdåserne på cylindrene. Men det skulle ikke være tilfældet med den nyere type cylinder, der angiveligt også ofte bliver utæt på trods af gummibælgen som forhindrer begroning på det hydrauliske stempel. Personligt tror jeg ikke at utæthederne har noget med frostsprængning at gøre.

 

Jeg har fundet én i england der sælger den nye type cylindre renoverede og monteret med en meget bedre kvalitet pakninger/pakdåser til en fornuftig pris og hvis ikke man vidste at de var renoverede, så skulle man tro at de helt nye.

 

For info.

Den synlige del af trimcylindrenes pakdåser smuldrer ligefrem ned på jorden, så jeg sidste år før søsætningen af min båd, men den er stadig helt tæt og ifølge ham der renoverer styrecylindrene er utætte trimcylindre mere sjældne.

 

Mvh

Johnmukkert

Nuuk, Grønland

Link to post

Jeg måtte købe en ny og få den installeret. Mest på grund af tidspres. De er jo ikke hysterisk dyre: Tre lapper plus 1,5times arbejde for demontering og montering.

 

bp_cylinder_ny_2.jpg

 

Mine er under to år. NW monterede nye da jeg overtog båden tror jeg. Men jeg orker ikke belaste dem med flere ting nu. Der har været rigeligt med ting på motorerne som de har ordnet.

Link to post

Mine er under to år. NW monterede nye da jeg overtog båden tror jeg. Men jeg orker ikke belaste dem med flere ting nu. Der har været rigeligt med ting på motorerne som de har ordnet.

 

Det er jo meget snilt av deg. Har opplevd Lasa som løsningsorienterte men VP....not so much. Har ikke tenkt å være like grei. Fått nok rett og slett.

Link to post

På siste versjon av styresylindere som kom i fjor, skal det visstnok også være satt på en jordingstråd. De forsker fortsatt med andre ord. Som nevnt i en annen tråd så har jeg en bekjent som kjører flere tusen timer pr. år med skyssbåt. Han har nye drev hvert år. Han har hatt lekasje på sylindrene kun 1 !!!! gang. Dette støtter teorien om at det er selv den aller minste antydning til groe på stagene som river pakningene. Vær derfor påpasselig med å dreie på drevene minst et par ganger i uken året rundt, og puss over stagene med en svamp før sjøsetting om våren.

Link to post

Hej Major Andy,

 

Min båd og D6-350 motor er fra 2007 og jeg har endnu ikke personligt oplevet utætte styre cylindre endnu.

 

Har dog haft et drev havari i sept. 2010 ved 248 timer og fik først efter en lang kamp med VP erstattet drevet i juli 2011, men fik dog sejlet en sæson med et drev jeg selv havde betalt.

 

Har nu afmonteret DPH-A drevet der kun havde sejlet én sæson og monteret den nye kraftigere type DPH-C som er beregnet til D6-400 motoren , i håb om at få mere driftsikkerhed.

Link to post
  • 4 uker senere...

Jeg måtte købe en ny og få den installeret. Mest på grund af tidspres. De er jo ikke hysterisk dyre.... NW monterede nye da jeg overtog båden tror jeg. Men jeg orker ikke belaste dem med flere ting nu. Der har været rigeligt med ting på motorerne som de har ordnet.

 

 

Huff og huff, men flott av Nord West har ordnet opp i garantitiden. Når det gjelder problemer er det jo flott at man deler av sine erfaringer her. Bitteliten mener såvidt jeg har skjønt at vi får et ubalansert inntrykk siden det sjelden opplyses noe fra de som ikke har feil på VP motor og drev. Det kan så være, men husk også at de aller fleste er ikke medlemmer eller skriver om dette her på baatplassen. Selv ikke alle som er medlemmer her vil ønske og opplyse om slike feil, i hvertfall ikke hvis de får ordnet det kostnadsfritt innefor garanti/reklamsjon uten trøbbel.

Redigert av olpi (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...