MajorAndy Startet 4.April.2012 Del på Facebook Startet 4.April.2012 (redigert) Som nævnt i tråden "Hvad har du gjort med..." har jeg lige søsat båden hvorefter jeg har konstateret læk i bagbords styrecylinder. Billederne viser olien, der kommer ud af cylinderen. Jeg skal have hele cylinderen skiftet siger værkstedet, men jeg er interesseret i at vide hvad der er årsagen til dette. Mest fordi jeg ikke vil risikere at sætte båden i vandet og så lå læk fra den ANDEN cylinder om 14 dage. Jeg har nogle teorier: Har den fået et mekanisk stød? Jeg kan se på billederne at det kunne se ud som om der er en deformation af den øvre del? Har der været vand i cylinderen, der har betydet tæring fra indersiden? Har der været vand, der har lavet en frostsprængning under vinteroplaget? Med til historien hører at jeg sidste sommer mistede olie i styringen og fyldte næsten en halv liter ATF olie på. Her blev cylinderne inspiceret og der blev ikke fundet nogen lækage. Men der kunne måske have været en lækage alligevel og derfor kunne der have været vandindtrængen i cylinderen. Gode teorier til dette modtages med tak! Redigert 4.April.2012 av MajorAndy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Prolimit Svart 4.April.2012 Del på Facebook Svart 4.April.2012 Hei Andy. Har det värt mekanisk påvirkning på styrecylinderen som man ser på bilde burde det väre skade på belgen som sitter på styrecylinderen. ATF olje har en tendens til å gjöre tetninger harde og lite smidige over tid. Hvor gamle er drevene ? Man kan kjöpe nye pakniger till cylinderne for en rimelig penge her : Tätningar DPH Man kan bytte pakninger noen ganger for prisen av en ny cylinder hos VP. Men samtidig er det jo andre ting som spiller inn, löft av båt og liknende som man må ta höyde for. Sverre Sitér dette innlegget Bavaria 37 Sport 2008, 2 X VP D4-300 Link to post
Bitteliten Svart 5.April.2012 Del på Facebook Svart 5.April.2012 Jeg har liten tro på vann i sylinderen, da hadde det vært større frostsprengskader. Om det hadde vært skade som følge av slag må det være skade på det blanke stemplet med en kant som gnager mot O ringen i sylinderen. Jeg tror på slitasje over tid, og nå som det er kaldt i vannet krymper gummien i O ringen og den lir mindre fleksibel. Å bytte hele styresylinderen er ikke nødvendig. Et traktor/gravemaskinverksted kan pakke om denne. Sitér dette innlegget Link to post
Pelsjeger'n Svart 5.April.2012 Del på Facebook Svart 5.April.2012 Se også her for litt mer rundt dette: https://baatplassen.no/i/topic/87147-vp-dph-hydraulikksylindre-under-ett-aar-gamle-lekker-olje/page__p__1230015__fromsearch__1#entry1230015 Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 6.April.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.April.2012 Tak for gode svar! Jeg havde jo set den anden tråd, men kunne ikke søge den frem på grund af dårlige kompetencer i norsk retskrivning. Jeg er ikke i tvivl om at mine nok har lækket i længere tid. Jeg har måttet efterlylde olie begge år jeg har haft den. Men ikke set større mængder olie før i år. Og cylinderne blev inspiceret i sommer. Men jeg tror, at utæthederne først viser sig når servopumpen kører. Lige nu kan jeg ikke få den til at lække, men når pumpen kører, så siver det ud. Olien er også tydelig rosa og mælket som Pelsjegern beskriver, så der har helt sikkert været vand i olien. Mine overvejelser nu går på om jeg bør skifte pakninger i begge cylinderne nu eller måske bytte begge to til nye? Jeg orker ikke tanken om endnu en sommerferie hvor jeg skal på værft. Sitér dette innlegget Link to post
Johnmukkert Svart 15.April.2012 Del på Facebook Svart 15.April.2012 Hej Major Andy, Problemet med de ofte utætte hydrauliske DPH styre cylindre er et velkendt problem. Jeg har ladet mig fortælle at selv den nyere type styre cylinder (med gummibælg mont. fra fabrikken) har pakninger/pakdåser af en alt for dårlig kvalitet, hvilket i praksis viser sig ved utætte cylindre på et alt for tidlig tidspunkt. (Volvo skal jo tjene penge) På den gamle type uden gummibælg, kan det måske tænkes at der specielt i varmere farvande kan gro rurer, som beskadiger pakdåserne på cylindrene. Men det skulle ikke være tilfældet med den nyere type cylinder, der angiveligt også ofte bliver utæt på trods af gummibælgen som forhindrer begroning på det hydrauliske stempel. Personligt tror jeg ikke at utæthederne har noget med frostsprængning at gøre. Jeg har fundet én i england der sælger den nye type cylindre renoverede og monteret med en meget bedre kvalitet pakninger/pakdåser til en fornuftig pris og hvis ikke man vidste at de var renoverede, så skulle man tro at de helt nye. For info. Den synlige del af trimcylindrenes pakdåser smuldrer ligefrem ned på jorden, så jeg sidste år før søsætningen af min båd, men den er stadig helt tæt og ifølge ham der renoverer styrecylindrene er utætte trimcylindre mere sjældne. Mvh Johnmukkert Nuuk, Grønland Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 15.April.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.April.2012 Hej John, Tak for svar - Volvo bør vel egentlig ive to års garanti på en ny cylinder ikke? Men der er da ikke i orden at det er så dårligt, man skulle næsten tro at det var med vilje... Hvor gammel er din båd/drev? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 21.April.2012 Del på Facebook Svart 21.April.2012 Hvordan har det gått med styresylinderne dine MA? Sitér dette innlegget Link to post
TICORA Svart 21.April.2012 Del på Facebook Svart 21.April.2012 Har måtte bytte styresylinderene 2 ganger. I 2009 og nå igjen i 2012. Krangler med VP ennå om dette. Feilen er helt klart en produksjons- og designfeill og derfor gjelder 5 års reklamasjonsrett i tillegg til 2 års garantien. Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 21.April.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.April.2012 Jeg måtte købe en ny og få den installeret. Mest på grund af tidspres. De er jo ikke hysterisk dyre: Tre lapper plus 1,5times arbejde for demontering og montering. Mine er under to år. NW monterede nye da jeg overtog båden tror jeg. Men jeg orker ikke belaste dem med flere ting nu. Der har været rigeligt med ting på motorerne som de har ordnet. Sitér dette innlegget Link to post
TICORA Svart 21.April.2012 Del på Facebook Svart 21.April.2012 Mine er under to år. NW monterede nye da jeg overtog båden tror jeg. Men jeg orker ikke belaste dem med flere ting nu. Der har været rigeligt med ting på motorerne som de har ordnet. Det er jo meget snilt av deg. Har opplevd Lasa som løsningsorienterte men VP....not so much. Har ikke tenkt å være like grei. Fått nok rett og slett. Sitér dette innlegget Link to post
Puffen Svart 21.April.2012 Del på Facebook Svart 21.April.2012 På siste versjon av styresylindere som kom i fjor, skal det visstnok også være satt på en jordingstråd. De forsker fortsatt med andre ord. Som nevnt i en annen tråd så har jeg en bekjent som kjører flere tusen timer pr. år med skyssbåt. Han har nye drev hvert år. Han har hatt lekasje på sylindrene kun 1 !!!! gang. Dette støtter teorien om at det er selv den aller minste antydning til groe på stagene som river pakningene. Vær derfor påpasselig med å dreie på drevene minst et par ganger i uken året rundt, og puss over stagene med en svamp før sjøsetting om våren. Sitér dette innlegget Link to post
Johnmukkert Svart 22.April.2012 Del på Facebook Svart 22.April.2012 Hej Major Andy, Min båd og D6-350 motor er fra 2007 og jeg har endnu ikke personligt oplevet utætte styre cylindre endnu. Har dog haft et drev havari i sept. 2010 ved 248 timer og fik først efter en lang kamp med VP erstattet drevet i juli 2011, men fik dog sejlet en sæson med et drev jeg selv havde betalt. Har nu afmonteret DPH-A drevet der kun havde sejlet én sæson og monteret den nye kraftigere type DPH-C som er beregnet til D6-400 motoren , i håb om at få mere driftsikkerhed. Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 22.April.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.April.2012 (redigert) Hej John, ja, det var noget med det kolde vand som jeg husker det. Godt at det løste sig. Det bliver interessant at høre om dine erfaringer med det nye drev. Er der ruer i Grønland? Eller er vandet for koldt? Redigert 22.April.2012 av MajorAndy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 22.April.2012 Del på Facebook Svart 22.April.2012 VP har byttet ut plastshims med metallshims på drev som går i kalde farvann. Mener å huske Evita fikk dekket drevhavari på reklamasjon av denne grunn Sitér dette innlegget Link to post
Johnmukkert Svart 18.Mai.2012 Del på Facebook Svart 18.Mai.2012 Hej Major Andy, Ja, der er ruer i grønland, men de vokser angiveligt langsommere end i varmere farvande. Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 19.Mai.2012 Del på Facebook Svart 19.Mai.2012 (redigert) Jeg måtte købe en ny og få den installeret. Mest på grund af tidspres. De er jo ikke hysterisk dyre.... NW monterede nye da jeg overtog båden tror jeg. Men jeg orker ikke belaste dem med flere ting nu. Der har været rigeligt med ting på motorerne som de har ordnet. Huff og huff, men flott av Nord West har ordnet opp i garantitiden. Når det gjelder problemer er det jo flott at man deler av sine erfaringer her. Bitteliten mener såvidt jeg har skjønt at vi får et ubalansert inntrykk siden det sjelden opplyses noe fra de som ikke har feil på VP motor og drev. Det kan så være, men husk også at de aller fleste er ikke medlemmer eller skriver om dette her på baatplassen. Selv ikke alle som er medlemmer her vil ønske og opplyse om slike feil, i hvertfall ikke hvis de får ordnet det kostnadsfritt innefor garanti/reklamsjon uten trøbbel. Redigert 19.Mai.2012 av olpi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.