Jump to content

må batteri vere godt opplada for og få starte påhengsmotor?


Proxor

Recommended Posts

Kjøpte meg ein Askeladden 445 hunter m 50hk, og batteriet er dødt, har sotte det på lading, laderen viser fra 6 til 0 hvor 6 er det dåreligeste, da eg satt det på igår kveld var det like under 6, idag tidelig var det ca mellom 3 og 4, prøvde starte bare for og se men ingen reaksjon, må batteri laderen vise helt ned på rundt 1 før det er nokk strøm i batteriet til og få liv i motor?

Redigert av Kurt-Inge (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Startmotoren på båtmotor krever ikke mye strøm for å svive rundt,så feilen er nok et annet sted ja.

 

Har du sjekket at det er strøm inn på innslaget når du vrir på nøkkelen?

Har flere ganger vært borti at det har irret inne i hovedstrømbryteren slik at det ikke kommer strøm for det om den er vridd om.

Link to post
Share on other sites

Batteriladderen vil vise lavere verdi ettersom det lades opp,til slutt ned mot 0. men det virker som om en av cellene er gåen siden du ikke får

ladet dette opp. Du kan måle syrevekten med en syremåler for å fastslå tilstanden (gjelder åpne batteri m topper) eller du kan måle hvilespenningen på batteriet etter avsluttet lading (det bør stå i min 12 timer før du måler). Er hvilespenningen vesentlig under 12,7 V er batteriet sansynligvis gåen.

Link to post
Share on other sites

har prøvd kobla + ledning ifra hovedstrømbryter og rett på batteriet også slika at det ikke går via hovedstrøm bryter, fungere ikke, og batteriet er nytt ifjord så burde fungere, treng nokk bare litt tid før det er på 1 eller 0 var ikke før 23:00 igår eg satt d på lading så.

prøvde litt igjen isted, allt som skjer når eg vrir om tenninga er at det kommer ein slags knitrende summelyd fra motor, samme med tillten, holder eg inne tilten beveger det seg men så seint så man ikke merker det, kansje på 10-15min har man klart og tilte motor opp eller ned hehe, så har det hendt 2 ganger at den plusseli har speeda opp til normalt.

Link to post
Share on other sites

Har du mulighet til å prøve med et annet friskt batteri ville det vært en fordel. Jeg har opplevd å gjøre startforsøk med batteri som har vist god hvilespenning uten at motor rikket seg. Hvilespenning forteller ikke alt. Om du nå lader mer og til slutt får start kan batteriet bli helt flatt igjen etter noen timer, så ikke stopp motoren lenge hvis du skulle finne på å dra på tur.

Link to post
Share on other sites

Det er jo rimelig åpenbart at det ikkje ha rnoe som helst med batteriet å gjøre! Du sier jo det selv at tidvis går det så det griner. Ett batteri har ikkje tidvis strøm i fleng for så å ikkje ha noe så være fullt igjen. Det er et kontaktproblem. Mest trolig i strømkablene fra motor til batteri siden alt går trått og ikkje bare starteren.

 

Og å måtte stille bilens klokke skulle ikkje være verdens undergang hva? :rolleyes:

Redigert av Plutonium (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bruker du bilbatteriet så koble ifra minus først. Deretter pluss. Bær det mest mulig vannrett over i båten. Får du nå start, så ikke koble fra batteriet mens motor går. Stopp den først. Når batteri skal tilbake i bilen så kobler du til pluss først, og deretter minus.

Jeg mener det er stor mulighet for at batteri kan være dødt, men er selvsagt ikke sikker. Men å skru i det uendelige hjelper ikke hvis det er dødt. Jeg nevnte vel også noe mer enn klokken på bilen som kan falle bort.

Link to post
Share on other sites

2001 modell ford mondeo stasjonsvogn

 

 

Det er data på bilens kjørecomputer, klokke, radio og lignende ting som kan bli slettet.

 

 

Og å måtte stille bilens klokke skulle ikkje være verdens undergang hva? :rolleyes:

 

Det er nok litt mer enn klokka som må stilles om etterpå. Mondeoen er avhengig av en spesiell prosedyre for å gjenopprette motorstyringen om batteriet har vært frakoplet, så om du kan finne et batter et annet sted ville jeg heller ha brukt det. Prosedyren for gjenoppretting av motorstyring, tomgangsoppsett etc. tar lett 15-20 minutt, om du vet hva du gjør. Om du ikke vet, kan det lett bli rot. Så vent heller til batteriet ditt er oppladet, alternativt finn det et annet batteri å prøve med!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Det er nok litt mer enn klokka som må stilles om etterpå. Mondeoen er avhengig av en spesiell prosedyre for å gjenopprette motorstyringen om batteriet har vært frakoplet, så om du kan finne et batter et annet sted ville jeg heller ha brukt det. Prosedyren for gjenoppretting av motorstyring, tomgangsoppsett etc. tar lett 15-20 minutt, om du vet hva du gjør. Om du ikke vet, kan det lett bli rot. Så vent heller til batteriet ditt er oppladet, alternativt finn det et annet batteri å prøve med!

 

Er du seriøs? disse nye duppedingsene må jo ha interntminne batteri vel?

 

Som varer ihvertfall 24t...

Link to post
Share on other sites

holder eg inne tilten beveger det seg men så seint så man ikke merker det, kansje på 10-15min har man klart og tilte motor opp eller ned hehe, så har det hendt 2 ganger at den plusseli har speeda opp til normalt.

dette kan som nevnt lenger opp tyde på dårlige batterikabler - hvor gamle er de?

 

 

Og dårlige batterikabler kan ofte gjøre at batteriet ikke blir fullt oppladet , og da tåler det kulde/lagring mye dårligere. Så at batteriet bare er et år gammelt behøver slett ikke bety at det er ok.

 

Hovedbrytere blir også dårlige med tida, og kan bidra til spenningsfall og startproblemer

 

 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Seriøst? Tror du virkelig sjøl på det du skrev nå Index.. ? off

 

Det tror jeg virkelig ja. Det er sitat fra verkstedhåndboken til min Mondeo 2001 modell. Hva med å sjekke litt fakta før du strør om deg med useriøst dritt?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...