Jump to content

må batteri vere godt opplada for og få starte påhengsmotor?


Proxor

Recommended Posts

..., allt som skjer når eg vrir om tenninga er at det kommer ein slags knitrende summelyd fra motor, samme med tillten, holder eg inne tilten beveger det seg men så seint så man ikke merker det, kansje på 10-15min har man klart og tilte motor opp eller ned hehe, så har det hendt 2 ganger at den plusseli har speeda opp til normalt.

Som sagt av andre: overgangsmotstand! Sjekk alle koblinger,fra startmotor og jording i blokka, til batteripoler og tilkoblinger på disse. Først etterpå er det vits å bytte ut batteriet og prøve med et annet.

Link to post
Share on other sites

Merker eg begynner og bli lei av å se du ødelegge tråd etter tråd Plutonium! Om du ikke har bedre å komme med så hold deg vekke!

 

Kurt-Inge, har du prøvd med startkabler fra batteriet og direkte til startmotor på motoren? Om du ikke hører ett klikk i startmotoren engang ville jeg sjekket innslaget.

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Link to post
Share on other sites

Hva er det du prater om da. Svaret mitt er det første seriøse og mest trulig korrekte i denne tråden. Innslaget til starteren har ingenting med denne saken å gjøre i det heile tatt. < Hva du er lei av er uinteressant <<<<<<slutt å ødelegg trådet med tullete svar

Redigert av Plutonium (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er nok litt mer enn klokka som må stilles om etterpå. Mondeoen er avhengig av en spesiell prosedyre for å gjenopprette motorstyringen om batteriet har vært frakoplet, så om du kan finne et batter et annet sted ville jeg heller ha brukt det. Prosedyren for gjenoppretting av motorstyring, tomgangsoppsett etc. tar lett 15-20 minutt, om du vet hva du gjør. Om du ikke vet, kan det lett bli rot. Så vent heller til batteriet ditt er oppladet, alternativt finn det et annet batteri å prøve med!

 

Har hatt en 2001 Mondeo, som jeg kjøpte kondemnert og fikset opp. Frontskade som krevde mye inn og ut med batteri. Aldri noe "oppstarts"problemer. Hørte ikke et ord om slike problemer med Mondeo eller andre biler i mine 12 år som bilskadereparatør på autorisert merkeverksted. Det i instruksjonsboka di er trolig skrevet for å holde amatører unna motorrommet...

 

Kjetil S

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

Bedre føre var en ettersnar er det vel noe som heter, får du ikke bilen nært nok til at du kan bruke startkabler?

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Eg fekk liv i motoren:) det var batteriet som var gåent, ladet bare ned til 2 og ein halv eller noe og der stoppet laderen, prøvde med eit anna batteri som var i ein båt eg egenlig hadde solgt men som ikke er blitt henta enda, da startet den med ein gang:) einaste problemet eg hadde dem 3 første gangene eg slo in strømmen da var at starteren begynte og gå av seg selv når eg slo in strømmbryteren, men problemet forsvant av seg selv 4 gangen eg prøvde og slå på strømbryteren, einaste problemet eg har nå er fastgrodd rattstyring hehe, klart og vrikka litt side til side men får ikke svinga skikeligt enda og smurt litt gris på den der stanga som går igjenom motor nede der og svinga litt at og frem men får ikke svinga helt over til ene siden og eg må ta i så hardt at styresnekka glipper på tannhjule inni der, tips til andre ting eg bør prøve få smurt gris på når det gjelde rattstyringa?...

motoren går vertfall nå så nå er eg bare glad for at den er i orden og at eg ikke ble solgt noe som va ødelagt hehe.

Redigert av Kurt-Inge (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det i instruksjonsboka di er trolig skrevet for å holde amatører unna motorrommet...

 

Neppe! Haynes manualer er ikke laget for å skremme brukere fra å gjøre ting selv, tvert om. Hvorfor denne sterke motviljen mot å følge produsentens anvisninger? Dette er den første bilen jeg har hvor man oppgir spesifikt hva som skal gjøres ved oppstart etter at anlegget har vært strømløst, men jeg ser ingen grunn til å ikke følge anvisningene? Hva du har hørt om eller ikke før har lite med dette å gjøre, egentlig...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

einaste problemet eg har nå er fastgrodd rattstyring hehe, klart og vrikka litt side til side men får ikke svinga skikeligt enda og smurt litt gris på den der stanga som går igjenom motor nede der og svinga litt at og frem men får ikke svinga helt over til ene siden og eg må ta i så hardt at styresnekka glipper på tannhjule inni der, tips til andre ting eg bør prøve få smurt gris på når det gjelde rattstyringa?...

 

ikke ta i så det glipper - da ødelegger du kabelaren i styresnekka.

 

 

Om det går an, ta løs styrewiren fra motoren og trekk den ut fra strømpa. (Går ikke an på alle) , da kan den vaskes i parafin og smøres opp på ny før den settes på plass igjen.

 

Dersom det ikke går å ta ut så er det vanskelig å få smurt opp godt nok , og tryggest å bytte hele styrekabelen.

 

Når du da trekker ut kabelen , fest noe i enden på den så du har å trekke på plass den nye med! (det glemte jeg på Bella 440R'en min - det ble noen timer med :discuss: og :headbang: før jeg fikk den på plass igjen.

 

 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Det er jo rimelig åpenbart at det ikkje ha rnoe som helst med batteriet å gjøre! Det er et kontaktproblem. Mest trolig i strømkablene fra motor til batteri siden alt går trått og ikkje bare starteren.

 

 

Hva er det du prater om da. Svaret mitt er det første seriøse og mest trulig korrekte i denne tråden.

 

 

Eg fekk liv i motoren:) det var batteriet som var gåent

 

 

Ikke noe som helst med batteriet å gjøre nei, du er en mester thumbsup.gif

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Link to post
Share on other sites

Hvordan tar eg ut styrekabelen da, er det bare og skru laus dem boltene hvor den stanga går igjenom motor og dra ut denne, og så er det bare og dra kabelen rett ut av styresnekka? og når den skal på plass igjen er det bare og dytte den tilbake i styresnekka?

Link to post
Share on other sites

Nei og det har det da heller ikkje. Det står tydelig i problembeskrivelsen at det tidvis går så det griner- ergo er batteriet godt nok. At det nå tilfeldigvis virker ved batteribytte styrker bare teorien om det var et kontaktproblem.

Om informasjonen i problembeskrivelsen derimot er feil så blir det noe annet.

xxxxxxxxxxx xxxxxxxxxx xxxx xxx xxxxxxxx xxx xxxxx xxxxx x xx xxxxx xxxxx xxx x xxxxx xxxxxxxxxx xx xxxxxxx xxxx xxxxxxxxx

 

Kommentar fra moderator: Utidig personangrep slettet
Link to post
Share on other sites

Neppe! Haynes manualer er ikke laget for å skremme brukere fra å gjøre ting selv, tvert om. Hvorfor denne sterke motviljen mot å følge produsentens anvisninger? Dette er den første bilen jeg har hvor man oppgir spesifikt hva som skal gjøres ved oppstart etter at anlegget har vært strømløst, men jeg ser ingen grunn til å ikke følge anvisningene? Hva du har hørt om eller ikke før har lite med dette å gjøre, egentlig...

 

Motor info etc. blir lagret i flash/ eprom brikker som IKKE trenger strøm for å huske noenting som helst. Så ja det må være en myte... som nå er drept.

Link to post
Share on other sites

hehe ja ble populær denne tråden:)

Fint om noen som kan forklare litt bedre hvordan eg får ut styrekabelen for og smøre, skal eg dra den stanga som går igjenom motor ut først? og så vil eg kunne dra ut kabelen? er den festet inne i styresnekka eller er det bare og dra ut?

Link to post
Share on other sites

... og pussig at bare én av debattantene skjønte at man her sto overfor et ødelagt batteri! Med en gjennomsnittlig strømstyrke på ca. 5 A over natta (ca. 10 timer?), så vil jo laderen ha pumpet rundt 50 Ah inn i – eller gjennom – batteriet. Hvis laderen fortsatt kjører inn 3-4 A, finnes det da et tydeligere tegn på ødelagt batteri? Et startbatteri for en 50 hk påhengs er vel ikke større enn max. 50 Ah?

Redigert av Kjeles (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kabelen er festet inni kontrollboksen. Du må åpne den for å løsne kabelen. Den er som oftest bare hektet nedpå en pinn med en låsesplint el. over. Det samme gjelder på motoren, innpå en pinn, med en låsesplint over. Spiller ingen rolle hvor du løsner først, men om du skal dra kabelen ut av skrogsiden er det alltid lurt å feste en taubit i ene enden så du har noe og dra den tilbake med, så slipper du problemer når du skal strekke den igjennom igjen thumbsup.gif

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Link to post
Share on other sites

Ja vel.

Skal noen våge å hevde at "vi" skriver for mye når det blir diskusjon om noe. :giggle:

 

Men for å gi denne tråden en halvveis ordentlig avslutning.

Tipsene om å måle syrevekten og henvisning til multimeter jar vel vært dem som er best.

 

Allerede ved bruk av noe helt vanlig superbillig-multimeter ville trådstarteren ha funnet feilen allerede,

med en gang.

 

Så måtte man bare sjekke i etterkant hvorfor at batteriet ha vært gåen etter bare et år

siden det kan ha forskjellige grunn.

 

Så tips til alle: Har du båt eller annet med batterier da er det meget lurt med både å ha multimeter og å ha lest bruksanvisningen.

Så kan man hente seg noe tips her og vet hva man skal gjøre for å unngå mas. :fishing:

 

God påske :easter:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Motor info etc. blir lagret i flash/ eprom brikker som IKKE trenger strøm for å huske noenting som helst. Så ja det må være en myte... som nå er drept.

 

Det stemmer ikke.

 

Fra håndboken:

 

GENERAL INFORMATION

General points on starting

If the battery has been disconnected the vehicle may exhibit some unusual driving characteristics for approx. 8 kilometres (5 miles) after reconnecting the battery.

This is because the engine management system must realign itself with the engine. Any unusual driving characteristics during this period may be disregarded.

Redigert av Strekkfisken (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det stemmer ikke.

 

Fra håndboken:

 

GENERAL INFORMATION

General points on starting

If the battery has been disconnected the vehicle may exhibit some unusual driving characteristics for approx. 8 kilometres (5 miles) after reconnecting the battery.

This is because the engine management system must realign itself with the engine. Any unusual driving characteristics during this period may be disregarded.

 

Ja? kan du engelsk kanskje?! jeg snakker ikke om selviniasiseringen av systemet, jeg snakker om det flere hevdet her: at du mister 7000hk, motordata, at bilen din tror den er en FIAT. DETTE LAGRES I FLASH/ EPROM som igjen er alla en minnepenn som IKKE slettes av å IKKE ha strøm, heller tvert imot.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...