Jump to content

Sabb 8 G, kjølevann lekker inn i sylinderen


NicoB

Recommended Posts

Hei, har fått tak i en sabb 8 fra -61.

 

Har etter mye mekking fått liv i sabben, men sliter med kjølevannslekasje. Har skifta membran og pumpa fungerer utmerket, problemet er

at kjølevann lekker inn i sylinderen når jeg sveiver rundt motoren. Har trykktestet toppen og den er potte tett, så da

 

må vel problemet ligge i toppakning/vannpakning vil jeg tro? Har kjøpt nye vannpakninger og toppakninga har jeg glødet, men lekker fortsatt.

 

Noen som har erfaringer med samme problem? Må jeg til med ny toppakning eventuelt skimse opp sylinderforinga?

 

takker for gode råd!

 

Mvh Nicolai

 

Link to post
Share on other sites

Sylinderforingen er ok, og når jeg monterte på toppen uten toppakning så var fungerte kjølingen utmerket. Går derfor ut i fra at med toppakning så blir ikke vannpakningene nok komprimert til at det blir tett?

 

Er en del rustet/teret i kjølekanalen på toppen og ser at anleggsflata til toppen mot vannpakningene ikke er helt optimal, kan dette løses på noen måte, megametall, eller lignende?

 

Den ene styringa til vannpakningen er av messing og den andre av kobber og den ser ikke orginal ut. Tror begge skal være messing, stemmer dette? kan det ha noe med lekkasjen å gjøre...?

 

takker for svar og gode råd!

Link to post
Share on other sites

Hei,

Vannet skal ikkje kunne leke inn i sylinderen sjølv om kobber pakninga ikkje er på. Gummi pakningane skal gjere til at det blir tett, slik at vannet berre kan bevege seg i kjølekanalane. Men du har nok rett i at anleggsflata kan vere ein aktuel feilkilde. Om du fjerner rust, og så legger ned i kjemisk metall, og pusser litt. Så går det sikkert fint. :thumbsup:

Norsk motorhistorie --> Still going strong :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...