Jump to content

Legge opp nytt el-anlegg i Sjømann 22


Roy-A Johansen

Recommended Posts

Hei alle, ønsker innspill på oppmontering av nytt el-anlegg i en sjømann22, avis det er noen som har et innspill hvordan man skal gå frem når man legger dette opp, skal mont en dynastarteren og i båten. Det er ikke så mye i den idag, men skal gå for det meste fra Biltema.

 

Link to post
Share on other sites

Heisann, og velkommen inn her på battplassen!! :flag:

 

Når du skal montere et elektrisk anlegg helt fra "scratch", så mener jeg en en God Plan er alltid en God Start !

 

Start med å bestemme hvordan ditt bruksmønster vil være, og derav, og hvilke hovedkomponenter du vil ha ombord.

 

Du har allerede nevnt at du vil montere en dynastarter.

- Skal dere overnatte i båten, eller bare dagsturer ? Du trenger kanskje ha flere batterier for å ha tilstrekkelig kapasitet?

- Hvilket strømtrekk snakker vi om på den vanlige forbrukssiden? Hva skal trekke av lys, lanternebruk, evt. dieselvarmer, FM-radio, stereo, kjøleskap, etc.?

- Hva skal kobles utenom hovedbryter? (evt. VHF, elektriske lensepumper, alarm?)

 

Kort sagt: Sett deg ned med papir og blyant og lag en liste ! (Pluss deretter på 30-50% ekstra, for det kommer helt sikkert noen “uforutsette” forbrukere senere)

 

Hvis det er mulig å starte motoren med håndkraft. så vil du kanskje parallellkoble flere batterier i en batteribank for å øke kapasiteten.

Ønsker du derimot en sikkerhet ved “alltid” å ha startstrøm, så bør du vurdere å splitte batterisystemet i et startbatteri og en forbruksbank !

 

Finn ut av dette, og kom tilbake med opplysningene!

 

Jeg er overbevist på at mange her inne vil hjelpe deg videre med forslag til koblingsskjema, valg av kabling og passende (Biltema) komponenter !!

 

Iallefall, Lykke til og fortsatt God Påske !!

 

 

:easter:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

De fleste motorer kan man finne ett koblingskjema til, og om man vil bruke det så er "motorkretsen" ferdig. Jeg tok ut alt fra min båt og valgte å legge opp på nytt.

Det du vil trenge

Kabel:

* RKUB koblingskabel

* Twin Power kabel Denne er kjekk da den er to-polet så man slipper å feste 2 separate kabler hele veien frem.

 

Sikringsholder:

* Link Denne er ikke laget for båt, da den er åpen og sjølufta vil få den til å irre/korrodere på polene, men den funker nok fint en god stund.

* Sikringsholder/fordelingsenhet fra Maritim. Det som er kjekt med denne er at du kobler inn en tykk kabel og får 6 små ut som det er sikring på.

* Holder fra Maritim.

 

Festemateriell: Alle kabler som går igjennom motorrom osv. som det kan forekomme vibrasjoner og bevegelse, bør festes skikkelig opp.

* Kabelkanal

* Gummiklammer

* Kabelklammer av plast

* Store kabelklammere av stål

 

Hva mangler du av brytere/bryterpaneler? Skal du bytte ut det du har fra før av? Skal du bytte ut lamper og sånt?

 

Mvh

Kaptein Fredrik

Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester

Eberspächer D3LCC

Link to post
Share on other sites

Det finnes koblingsskjema på nettet du kan modifisere til ditt bruk. Jeg la opp helt nytt el-anlegg ut fra et slikt skjema som jeg modifiserte til mitt behov.

Men det er en ting:Ikke bruk kabel fra Biltema, bruk fortinnet kabel fra Maritim når du først skal gjøre en slik jobb.

En annen ting er å bruke fleksible plastrør som elektrikerne bruker, da kan du trekke flere kabler senere hvis det plutselig skulle dukke opp noe som trenger strøm. Bare husk å bruke litt store rør så det blir plass til flere kabler.

Redigert av Woody (see edit history)

"It's difficult to build an ugly wooden boat."

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...