Jump to content

Har seilere det bedre enn motorbåtere?


Bitteliten

Recommended Posts

Har seilere det bedre enn motorbåtere?

 

Svaret er NEI! De som seiler har seilbåt og de som "motorbåtere" har motorbåt. og de som ikke liker båt, står på land. Sånn er det bare. Noen liker moren, andre liker datteren og noen liker begge men, får ikke i pose og sekk opg de siste like ingen av de :tongue:

Link to post
Share on other sites

Det er en vri på Mantra 1 som lyder:

"Jævla seilbåter som alltid går for motor".

 

Skulle de formaste seg til å seile innaskjærs kommer Mantra 2:

"Jævla seilbåter som alltid seiler der det er trangt".

Det er lettere å gå for motor med en seilbåt enn å seile en motorbåt med motorstopp pleide min far å si. :giggle:

Link to post
Share on other sites

Tror seilere går flere timer for motor enn en helplaner da jeg ytterst sjeldent ser de med duken oppe

 

Dette kan nok være riktig. Et lite regnestykke kan underbygge påstanden. La oss si du skal dra en strekning på 100 nm. Ved å bruke meg selv som eksempel har jeg en båt som går rundt omkring 5 knop enten med hyggelig seilvind eller for motor. Da vil dette strekket ta 20 timer. En planende båt som eksempelvis gjør 20 knop unnagjør dette strekket på 5 timer. Jeg anslår at jeg bruker vind som fremdriftsmiddel ca. 70 % av tiden og motor ca. 30 %. 70 % seil blir 14 timer og 30% motor blir 6 timer. Da har jeg forbrukt 12-15 liter diesel og den planende båten har sannsynligvis brukt noe mer.

 

Eivind

Redigert av eivindch (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da jeg var ung, var det Motorbåt som var drømmen, stor motorer og fart, men så ble jeg med og seilte en 12Meter, 60 fot, 3 meter breid, i 4 uker. og første timen ombord var jeg frelst.

Men jeg har hatt mange motorbåter, etter det. men intet er som å seile.

Så flere burde prøvt først, før de snakker.

 

Ha en flott sommer, med både seil og motor. :seeya:

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Folk må få velge den båttypen de vil :flag_bp:

 

Selv har jeg det bedre som seiler enn i min tid som motorbåtmann. Tror det har mye med fornøyelsen av å tilegne seg tilleggskompetansen som Mulligan reklamerte med. I tillegg kommer gleden av å gli gjennom vannet uten en lyd, kan være helt magisk.

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

En seilbåt er en motorbåt med tilleggsegenskaper.

En seiler er et båtmenneske med tilleggskompetanse.

 

Det der var egentlig ganske genialt formulert, og i samsvar med det jeg selv tenker. Har tatt D5L, lært å håndtere de fleste typer motorbåter, og ellers båtlivets skrevne og uskrevne regler, men fremdeles har jeg lyst til å lære meg å seile, selv om jeg ikke har noen som helst seil-erfaring fra før. Det føles vel på et vis som en naturlig progresjon for en som stadig er lysten på å lære.

 

Mvh Emil, som har lest litt for mange Comfortina 32 - annonser i det siste. :sweat:

Tur- og dugnadsblogg for M/K Straumingen her.
Medlem av Forbundet Kysten

Link to post
Share on other sites

de fleste med seilbåt har hatt litt motorbåter og/eller kjørt en god del motorbåt. Mens motorbåtere sjeldnere har hatt seilbåt eller seilt.

 

 

 

Det tror jeg du har helt rett i :yesnod: Har hatt mange seilbåter selv, startet med Vg jolle og gikk gradene opp via både yngling og soling osv i yngre dager. De fleste som kritiserer seilbåter har skjelden eller aldri vært i pinnebåt og vet ikke hva slags hygge det er i å få 100 % følelse med natur og sjø. Ikke minst ro og fred i sjelen. :yesnod:

 

Har foresten fått litt pes på at jeg bruker ordet pinnebåt i ny og ne :giggle: Da jeg har hatt mange tidligere og vurderer å anskaffe på nytt føler jeg at jeg har nødvendig erfaring å trøkk som skal til uten å fornærme noen. Det er i alle fall ikke ment negativt, tvert i mot. :sailing:

 

 

Håper du får en bedre sesong i år, Contraband. Du kan ikke ha vært mye på sjøen i fjor.

 

Skal innrømme at jeg var mindre på sjøen i fjor enn normalt. Dog har jeg full kontroll på hytta og med god utsikt over sjøen. Min erfaring er at flere og flere går med motor, færre og færre seiler. Tenker jeg litt egen situasjon er det vel ofte slik at konene ikke setter like stor pris på båtlivet som oss menn... med mindre det er strålende sol og varmt i været. Vi ser vel det også nå i vårpussen. Det er begrenset hva konene gjør på opplagsplassene bortsett fra servering av kaffe og vafler :giggle:

Redigert av Contraband (see edit history)

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Dog har jeg full kontroll på hytta og med god utsikt over sjøen. Min erfaring er at flere og flere går med motor, færre og færre seiler.

 

Å krysse ut fjorden forbi Drøbak og nedover Hurumlandet er ikke veien til lykken i mine øyne, og kanskje det stedet hvor det å ha en god motor er mere enn bare "kjekt å ha"? :lipseal:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Min erfaring er at man kommer både billigere og raskere fram med seilbåt. Spesielt hvis det er over litt distanse.

 

Eks 1.

 

For 2 år siden med utgangspunkt Bergen reiste vi sørover innom mandals- skagen-gøteborg- svenskekysten oppover-sørlandet og tilbake til bergen. Hadde full tank når vi dro og fylte opp igjen 110 liter diesel når vi kom hjem igjen. Har en kompis med forvokst bråkehelvetejolle på 45 fot med to motorer (tror han kaller det for princess 45). En tilsvarende tur for han koster gjerne 30 000,- i diesel.

 

Eks 2.

 

Hentetur med JGH fra southampton til haugesund. 37 fot seilbåt. Brukte 5 dager. En annen her på båtplassen hentet en forvokst jolle samtidig. Da til østlandet. Han brukte mye lengre tid.

 

Så seilbåt er raskest. Og billigst. Pluss at man får vært mer på sjøen. En vinn-vinn-vinn situasjon :)

 

Dessuten; rekorden rundt jorden med seilbåt er 45 dager og 13 timer. Hva er rekorden med motorbåt?

Redigert av Sun Flyer (see edit history)

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

jeg tror at de fleste med seilbåt har hatt litt motorbåter og/eller kjørt en god del motorbåt. Mens motorbåtere sjeldnere har hatt seilbåt eller seilt.

 

 

 

Er "vokst opp" i seilbåt, Polo 86 som min far kjøpte i -82 (jeg var da 11) han byttet denne i en Sun Fast 35 i 2004. Polo`en tilbringte vi hver sommerferie i fra den var ny til jeg var omkring 16-17 år. mange fine minner fra den tiden. I dag disponerer jeg framdeles fars seilbåt om jeg ønsker det, men den blir mest brukt til familie regattaer. Selv har vi gått til anskaffelse av motorbåt og koser oss med den. Mulig vi går litt i mot strømmen, men jeg syntes begge deler har sin sjarm og akkurat der jeg er i livet akkurat nå passer det meg perfekt med båten vi har nå. :thumbsup::flag_bp:

Redigert av Adi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Å krysse ut fjorden forbi Drøbak og nedover Hurumlandet er ikke veien til lykken i mine øyne, og kanskje det stedet hvor det å ha en god motor er mere enn bare "kjekt å ha"? :lipseal:

Fullstendig enig. Det er kult å dundre innover forbi Drøbak med spinnakeren oppe, men å stampe utover der i motvind når man skal på tur er ikke akkurat noe jeg higer etter heller. Ture begynner utenfor Filtvet for min del...

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder lydløse seilbåter kontra bråkete motorbåter er vel det også relativt, .

Det er sikkert. Ingenting er så irriterende som fallet som dasker mot masta når det blåser opp om natta ... dét slipper ihvertfall motorbåtfolket (og de av oss med seilbåt som er litt forutseende ...)

Link to post
Share on other sites

stemmer det oslofjord, men dette er jo båter til 1-1,5 mill. Man får ikke så mye bråkebåt for det, når man sammenlikner det.

 

Virker på meg som at seilere også bruker båtene sine mer? Det er mye færre seilbåter enn motorbåter i Norge, og idag var det mange fler seilbåter utpå, i strålende sol utenfor/inni hankøsundet. Telte 7 seilbåter mot 3 motorbåter, 4 seilbåter som seilte og 3 som ikke seilte.

Link to post
Share on other sites

Tror ikke de forstår at ikke alle syns det er jevt å sitte nedi den kassa på skeva å dra i noen tamper. Å er endel regn i norge snom gjør opplevelsen enda værre. Fikk streng beskjed av kjerringa: trur du jeg å ungene skal sitte i en kjeller på skakke en hel sommer kan du drømme. Flatt god plass, sol å solsenger er nok å foretrekke

Link to post
Share on other sites

Tror ikke de forstår at ikke alle syns det er jevt å sitte nedi den kassa på skeva å dra i noen tamper. Å er endel regn i norge snom gjør opplevelsen enda værre. Fikk streng beskjed av kjerringa: trur du jeg å ungene skal sitte i en kjeller på skakke en hel sommer kan du drømme. Flatt god plass, sol å solsenger er nok å foretrekke

 

Men hvorfor sitter familien din under dekk når dere er underveis?

 

Vi må nok bare ta høyde for at vi er skrudd sammen forskjellig. Når vi sitter ute i cockpit og seiler i regnvær så er det fordi vi har forferdelig lyst til det og hadde kjedet vettet av oss i motorbåt med te-lys og vaffeljern. Bedre å sende medlidende tanker når våre regn-bleke kropper for en gangs skyld grilles i sola og seilene blafrer i vindstilla ...

Redigert av quantumduck (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...