Jump to content

Lagre båt på henger, punktbelastn. -skadelig for skroget over tid?


Tampeservice

Recommended Posts

Jeg har alltid hatt båt stående på henger hele året da jeg liker å sette ut båten på forskjellige steder. Båten blir brukt meget aktivt fra isen forsvinner til isen kommer tilbake. Kjøringen foregår på en pen og hensynsfull måte til båtens fordel på landeveien. Jeg vil si jeg er dreven når det gjelder kjøring med henger så akkurat det skal ikke skade skroget i seg selv.

 

Men til et spørsmål som alltid ligger i bakhodet og som forsterker seg ettersom båtene blir større med tiden, tar skroget skade av langvarig punktbelastning?

Link to post
Share on other sites

Det er jo ikke annerledes enn opplag i "krybbe" eller vanlige opplagsstativ. Vekta skal være på kjølen, sidestøttene er bare - nettopp: sidestøtter.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Som nevnt tidligere her . Få vekta på kjølen.

 

Var på to plastrep. kurs. Og Instruktøren der var ikke begeistra for å oppbevare båt på henger uten å fordele trykket over større flater.

Han hadde sett mange båter som hadde gått opp i liminga mellom bunn og innerliner.

Men kjører du forsiktig og ikke lar den stå med vann i hengeren,skal det vel gå bra.

Link to post
Share on other sites

Jeg har min båt stående på Hengeren hele tiden når den ikke er i bruk. Aldri tatt skade av det. Jeg kjøpte hss henger fordi den hadde mange kjølruller i forhold til de andre jeg vurderte..

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Det er jo ikke annerledes enn opplag i "krybbe" eller vanlige opplagsstativ. Vekta skal være på kjølen, sidestøttene er bare - nettopp: sidestøtter.

 

 

Enig med denne, vekta bør ligge på kjølen, spesielt om man skal klatre litt rundt oppi båten ved rengjøring og lignende. Har en 15 fot Alicraft på henger hjemme, med enkelt skrog. Her ser jeg at bunnen blir pressa godt inn av side/under-rullene når jeg går oppi der, så litt forsiktig bør en være uansett... Ved lengre lagring er oppjekking av hengeren et lurt triks :thumbsup:

Kan det fikses? Klart det kan :)

Det er forskjell på båtfolk, og folk i båt...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...