Jump to content

Midlertidig bruk av andres båter


Hytteeier

Recommended Posts

Når man midlertidig tar i bruk andres båter, er det viktig å slukke sneipene skikkelig. I tillegg er det viktig å ikke ta med seg det som tilhører båteieren. Like viktig er det å ta med seg det som tilhører en selv, så som tomme ølbokser, spritflasker og annet tomgods.

 

Når båten ligger der åpen og innbydende, er det jo fort gjort å ta seg en liten fest ombord. Her står jo intet "Adgang forbudt"-skilt og i tillegg har det vært ganske kaldt i været de siste dagene. Likevel er det viktig rydde å opp etter seg og forlate båten i den stand man selv ønsker å finne den. Hadde alle som benytter andres båter midlertidig vært litt mer påpasselig, hadde vi sluppet slike kjedelige episoder som den Fedrelandsvennen skriver om:

 

http://www.fvn.no/lokalt/kristiansand/Batbrann-i-Justvik-bathavn-2208735.html

Redigert av Hytteeier (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Båter som ligger i havn som ikke er avlåst, regnes som en del av strandsonen, og dermed også av allemannsretten. Problemet her er i større grad at eierne av disse båtene ikke alltid respekterer allemannsretten, og privatiserer på en provoserende måte ved å sette opp flagg og puter ol. I båtene, enn at enkelte brukere av strandsonen ikke respekterer forbudet mot bruk av åpen ild. Det å på en ironisk måte harselere og hetse brukere av strandsonen, som hytteeier her gjør, er et angrep mot selveste allemannsretten.

Redigert av Sofaseileren (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Båter som ligger i havn som ikke er avlåst, regnes som en del av strandsonen, og dermed også av allemannsretten. Problemet her er i større grad at eierne av disse båtene ikke alltid respekterer allemannsretten, og privatiserer på en provoserende måte ved å sette opp flagg og puter ol. I båtene, enn at enkelte brukere av strandsonen ikke respekterer forbudet mot bruk av åpen ild. Det å på en ironisk måte harselere og hetse brukere av strandsonen, som hytteeier her gjør, er et angrep mot selveste allemannsretten.

Oj, dette var jo fullestendig feil alt sammen. Sikker på du er riktig tråd nå?

Link to post
Share on other sites

Kjedelig for eier.

Men prøver fortsatt å forstå hvorfor folk ikke har GPS alarm i båten (Og egentlig enkel alarm også). Kan ikke si artikkelen fikk meg til å forstå noe mer.

Men noen her er kanskje inne på det. Og at eierene uten alarm syntes båtene sine burde være en del av strandsonen og til fri benyttelse for de som ønsker :confused:

Det kjedelige er jo at disse idealistene som åpner båten sin for alle gir meg høyere premie :rolleyes:

Jara Wynja

Link to post
Share on other sites

Om enkelte tror at en ulåst båt uten alarm er til fri benyttelse for alle som måtte føle for det, er nok å sette det på spissen. Likevel er det en del som synes at det å ta seg til rette en en kveld for litt ekte fyll og fest er helt greit. Glemmer man da igjen sneipen når festen er slutt og siste gjesten går, ja så bærer det fort litt galt av sted.

 

Moralen må være: Ikke bruk opp alle pengene dine på en stor, fin båt. Sørg for å ha noen kroner igjen til en alarm. Det kan spare deg for mye bryderi og en stusselig sommer.

Redigert av Hytteeier (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvorfor skal det være så vanskelig å respektere andres eiendom?

Jeg har hatt ubudne gjester i båten, leita etter drikkevarer tenker jeg, men det har jeg ikke i båten.

De ødela låsen på døra, men ellers var det bare masse rot.......

 

Jeg har ikke fikset låsen, det er bedre at de tar en tur inn og kikker, istendenfor at de skal ødelegge døra hver gang.

Men hvis jeg hadde "tatt" noen på fersken så hadde noen blitt våte, enten jeg eller dem..........

 

Men bare for å si det slik at det ikke er noen tvil, det er totalt uakseptabelt å borde andres båter!!!!

Link to post
Share on other sites

Mine barndoms sommre ble tilbrakt på en liten hytte på en odde ved Nisser i Telemark. På hver side av hytte var det noen hundre meter finkornet sandstrand, og disse strendene var beskrevet med et par tonn superlativer i tyske guidebøker. Dvs at det bestandig florerte en liten koloni tyske turister på hver av strendene, som vekslet på å jage andunger med kajakk og sette biler og campingvogner fast i sanden. Det var bare det at på en av Strendene hadde vi båtene våre fortøyd/ trukket opp. Det var mere vanlig enn uvanlig at disse tyske naturelskerne lot barna leke i båtene, bruke årene som fekteredskap, hengte klesvasken opp langs rekka, og innimellom brukte årene som teltstenger for baldakinen på forteltet. En gang hadde de også delvis begravd en av båtene i sanden, og fullt denne med vann. Nisser var kaldt, må vite, og barna måtte jo få badet... Når vi ba dem holde opp, og prøvde å formidle at slik ikke gikk an, var de fleste meget forundret, bortimot forulempet, og enkelte trakk fram allemannsretten. Vi fikk oss aldri til å be om å kikke i guidebøkene deres for å finne ut hvordan de beskrev hvilke rettigheter man hadde når man ferdes i norsk natur, men vår teori om hva som sto der er beskrevet i innlegg 2.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...