Jump to content

Drypper fra lite hull på sjøvannspumpa på KAD43


Kjetil1

Recommended Posts

Da jeg fikk båten utpå igjen etter vinteropplag, ser jeg at under styrbord maskin har det kommet vann og ei sprutestripe da reimer eller reimhjul har spredd vannet. Tenkte at det kanskje var kun kondens som hadde blitt slynget ned på dørken. Tørket opp og hadde en prøvetur igjen i går, med nytt søl. Sjekker grundigere idag og ser at det kommer litt vann ut av et lite hull i sjøvannpumpa. Så til det dumme spørsmålet. Kan dette være periodisk, at det "går seg til"? Har vært ute for på eldre biler som har stått i vinterhi at de lekker litt ved oppstart på våren og så gir det seg.

Har noen byttet en slik pumpe og har ca-pris? Kan man få overhalingssett i stedet? Husker med gru dengang jeg hadde en gammel Scand med en VP 40 maskin som trenkte vannpumpe. Kostet da over 10 lapper, mens repsett kostet litt over 1000 spenn...

 

vannpumpe_003.jpg

Hullet som det drypper fra, ca midt på bildet...

 

vannpumpe_002.jpg

Her ser man bedre det lille hullet det dryppet fra, nede på bildet...

 

Kjetil S

 

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post

Det er nok simmerringen i vannpumpa som er gåen.

 

Du får nye hos nærmeste Volvoforhamdler. Tror jeg betalte en drøy hundrelapp for 2 nye for et par år sien.

 

Pumpa må ut for å byttes, forholdsvis enkel jobb å gjøre det selv. Det er 2 ringer på akselen. En mot sjøvann og en mot motorolje, bytte begge 2 når du først er i gang.

Link to post

Det er nok som to-vid sier. Vannet drypper ned på dynamoremmen.

 

Ville vurdert å bytte medbringeren også hvis du først demonterer pumpen. På mine motorer var denne rimelig slitt etter 1200 timer.

 

Hvis jeg ikke husker helt feil var det mulig å pirke ut simmerringen mot vannsiden fra pumpehuset, men dette er noen år siden. Men da får du ikke sjekket medbringeren.

Redigert av Fjellbonden (see edit history)
Link to post

En viktig ting når du monterer nye simringer: Ikke sett den over sladrehullet. Hullet er jo der for at du skal se når simringene er utslitt, og om de er over hullet kan vann komme inn i olja.

Samme som på min MD21B, synes dette er en dårlig løsning, at kun to simringer skal holde ute vannet/olja.

 

Denne siden er fin for å finne delenumer og splittskisser: Link

Redigert av jørn (see edit history)
Link to post

Det var denne siden jeg kikket på, og som gjorde at jeg ble sikker på at det var sjøvann og ikke ferskvannspumpa som lakk. Blandet litt der med en gang...

Men jeg kan ikke se at de har listet opp simmerringene løst. Håper man kan få dem via VP-forhandler og at de ikke ser på samme listen. Da blir det dyrt med ny pumpe til 900€...

 

Kjetil S

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post

Om pumpa er lik den på 41 motiren ligger det en avstandsring i plast mellom simmerringene( jeg herpa den på første motor da jeg ikke visste om den) for å sikre at sladrehullet ikke tettes til, der ligger det også en o-ring som fungerer om en avkaster for vann som psserer første simmering.

 

På min Johnnson pumpe er det kun tegnet inn en o-ring mellom simmeringene, jeg trodde denne fungerte som avstandsring inntil jeg leste dette innlegget. Hva mener du med avkaster? At det ikke følger aksel uavbrutt til neste simmerring?

Link to post

Det med o-ring er nok ikke noen stor sak, men etter dt jeg fikk forklart var det at sjøvannet som hadde sneket seg forbi på impellersiden, skulle brytes og ikke følge akslingen mot neste simmerring, avstandsringen er en "plastgrind" som var hyllevare hos wave i Hgsd hvertfall.

Disse er ikke kjempedyre hos volvo, og da får du rustfri fjærer, evt andre marine " shopper" kommer jo ofte i volvo embalasje.

I tillegg er det gjene oringer mot motor, og en på hver side av inntak og utløp.

 

 

Jeg hadde forøvrig så så store slitespor at jeg måtte bytte aksling på ene motoren, den andre flytta jeg simmerringen en mm slik at det ble liggende på godt underlag.

Link to post

Akkurat byttet på simringer på sjøvannspumpen til min VP41A motor.

Kostet 2 x 65,-. totalt 130,- på Vallø motor i Tønsberg.

Jobben gjorde jeg på ca. en time.

 

 

Takk for tipset, ligger selv på Vallø og har en mistanke om lekasje fra en av pumpene mine.. Du skulle ikke ha delenummer liggende....?

Link to post

Demonterte pumpa av motoren i går. Det er litt trangt hos meg, mellom motor og skottet foran, så det tok litt tid og krampe i foten. Tok pumpa med på jobb og demonterte og rengjorde før arbeidsstart (kjører tidlig for å slippe kø). Fant nr på simmerringene og ringte Vestpak på Lura, Sandnes. De hadde på lager i Porsgrunn og kunne få dem inn til i morgen. Bestilte like godt seks stk, da de kostet 29,- pr stk. To til pumpa, to til den andre hvis den ryker og to til reservedelsboksen min. Ringte også Garstad og bestilte meg to medbringere. Det hadde de også på lager og skulle sende i posten, slik at jeg slapp å kjøre inn for å hente de to små dingsene. Så i morgen blir det montering og lakking av pumpa...

 

Kjetil S

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...