Kjetil1 Startet 6.April.2012 Del på Facebook Startet 6.April.2012 Da jeg fikk båten utpå igjen etter vinteropplag, ser jeg at under styrbord maskin har det kommet vann og ei sprutestripe da reimer eller reimhjul har spredd vannet. Tenkte at det kanskje var kun kondens som hadde blitt slynget ned på dørken. Tørket opp og hadde en prøvetur igjen i går, med nytt søl. Sjekker grundigere idag og ser at det kommer litt vann ut av et lite hull i sjøvannpumpa. Så til det dumme spørsmålet. Kan dette være periodisk, at det "går seg til"? Har vært ute for på eldre biler som har stått i vinterhi at de lekker litt ved oppstart på våren og så gir det seg. Har noen byttet en slik pumpe og har ca-pris? Kan man få overhalingssett i stedet? Husker med gru dengang jeg hadde en gammel Scand med en VP 40 maskin som trenkte vannpumpe. Kostet da over 10 lapper, mens repsett kostet litt over 1000 spenn... Hullet som det drypper fra, ca midt på bildet... Her ser man bedre det lille hullet det dryppet fra, nede på bildet... Kjetil S Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
to-vid Svart 6.April.2012 Del på Facebook Svart 6.April.2012 Det er nok simmerringen i vannpumpa som er gåen. Du får nye hos nærmeste Volvoforhamdler. Tror jeg betalte en drøy hundrelapp for 2 nye for et par år sien. Pumpa må ut for å byttes, forholdsvis enkel jobb å gjøre det selv. Det er 2 ringer på akselen. En mot sjøvann og en mot motorolje, bytte begge 2 når du først er i gang. Sitér dette innlegget Link to post
Hafrsfjord Svart 6.April.2012 Del på Facebook Svart 6.April.2012 ... og så var det dette med å bytte til rustfrie fjærer på simmerringene da.. Vet ikke om det er så mye å spare, men tar du med deg de gamle simmerringene til Alf I Larsen på Forus, så får du helt sikker ringene der: http://www.bedriftsoket.no/kundeinfo/alf-i-larsen-as_946295566/ Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 6.April.2012 Del på Facebook Svart 6.April.2012 Jeg vil gjerne arrestere trådstarter litt her. Det finnes ingen dumme spørsmål - bare dumme svar. Og jeg er veldig glad for at du spurte om dette - for slike spørsmål er det masse å lære av Sitér dette innlegget Link to post
Fjellbonden Svart 6.April.2012 Del på Facebook Svart 6.April.2012 (redigert) Det er nok som to-vid sier. Vannet drypper ned på dynamoremmen. Ville vurdert å bytte medbringeren også hvis du først demonterer pumpen. På mine motorer var denne rimelig slitt etter 1200 timer. Hvis jeg ikke husker helt feil var det mulig å pirke ut simmerringen mot vannsiden fra pumpehuset, men dette er noen år siden. Men da får du ikke sjekket medbringeren. Redigert 6.April.2012 av Fjellbonden (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart 6.April.2012 Del på Facebook Svart 6.April.2012 (redigert) En viktig ting når du monterer nye simringer: Ikke sett den over sladrehullet. Hullet er jo der for at du skal se når simringene er utslitt, og om de er over hullet kan vann komme inn i olja. Samme som på min MD21B, synes dette er en dårlig løsning, at kun to simringer skal holde ute vannet/olja. Denne siden er fin for å finne delenumer og splittskisser: Link Redigert 6.April.2012 av jørn (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kjetil1 Svart 7.April.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.April.2012 Det var denne siden jeg kikket på, og som gjorde at jeg ble sikker på at det var sjøvann og ikke ferskvannspumpa som lakk. Blandet litt der med en gang... Men jeg kan ikke se at de har listet opp simmerringene løst. Håper man kan få dem via VP-forhandler og at de ikke ser på samme listen. Da blir det dyrt med ny pumpe til 900€... Kjetil S Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
nor star 290.. Svart 7.April.2012 Del på Facebook Svart 7.April.2012 Hei gjorde selv denne jobben på en 31motor. Veldig enkelt og etter å ha sett de andre tingene du har gjort med båten fikser du dette lett. Kjøpte mine simmeringer hos tess. Sitér dette innlegget Link to post
nor star 290.. Svart 7.April.2012 Del på Facebook Svart 7.April.2012 Hei gjorde selv denne jobben på en 31motor. Veldig enkelt og etter å ha sett de andre tingene du har gjort med båten fikser du dette lett. Kjøpte mine simmeringer hos tess. Sitér dette innlegget Link to post
Fjellbonden Svart 7.April.2012 Del på Facebook Svart 7.April.2012 Jeg kjøpte en neve simmerringer hos VP-forhandler i Norge for noen år siden. Anbefaler å kjøpe minst 4 stk + 2 stk medbringere og det du ikke bytter nå kan du ha i reserve når behovet eller arbeidslysten melder seg. Sitér dette innlegget Link to post
2xDiesel Svart 7.April.2012 Del på Facebook Svart 7.April.2012 Hva er en medbringer? Sitér dette innlegget Link to post
Fjellbonden Svart 7.April.2012 Del på Facebook Svart 7.April.2012 Det er et mellomstykke mellom drevet i motoren og akslingen i sjøvannspumpa. Denne er delvis gummibelagt og blir litt lurvete med tiden. Sitér dette innlegget Link to post
Fyrbøter Svart 7.April.2012 Del på Facebook Svart 7.April.2012 Kraftoverføring mellom akslingen fra motor og til akslingen på pumpa. En liten sak av gummi og metall koster 4-500. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 7.April.2012 Del på Facebook Svart 7.April.2012 (redigert) For sent her er mye om volvo http://www.volvopenta.com/volvopenta/se/sv-se/marine_leisure_engines/parts_service/publication_search/Pages/publication_search.aspx Redigert 7.April.2012 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Higre Svart 8.April.2012 Del på Facebook Svart 8.April.2012 Om pumpa er lik den på 41 motiren ligger det en avstandsring i plast mellom simmerringene( jeg herpa den på første motor da jeg ikke visste om den) for å sikre at sladrehullet ikke tettes til, der ligger det også en o-ring som fungerer om en avkaster for vann som psserer første simmering. Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart 8.April.2012 Del på Facebook Svart 8.April.2012 På md21 er ikke avstandsringen med i pakka lenger, får heller ikke kjøpt den løst. Skulle ikke forundre meg om den er utgått til 41/43 motorene også. Sitér dette innlegget Link to post
Knut Baltic Svart 8.April.2012 Del på Facebook Svart 8.April.2012 Om pumpa er lik den på 41 motiren ligger det en avstandsring i plast mellom simmerringene( jeg herpa den på første motor da jeg ikke visste om den) for å sikre at sladrehullet ikke tettes til, der ligger det også en o-ring som fungerer om en avkaster for vann som psserer første simmering. På min Johnnson pumpe er det kun tegnet inn en o-ring mellom simmeringene, jeg trodde denne fungerte som avstandsring inntil jeg leste dette innlegget. Hva mener du med avkaster? At det ikke følger aksel uavbrutt til neste simmerring? Sitér dette innlegget Link to post
Knut Baltic Svart 8.April.2012 Del på Facebook Svart 8.April.2012 ... og så var det dette med å bytte til rustfrie fjærer på simmerringene da.. http://www.bedriftsoket.no/kundeinfo/alf-i-larsen-as_946295566/ Jeg ba om rustfri fjær der jeg kjøpte mine, og ble rådet til å bruke en o-ring i stedet. Har gått en sesong uten problemer, men lurer på om noen andre har god eller dårlig erfaring med dette? Sitér dette innlegget Link to post
Higre Svart 9.April.2012 Del på Facebook Svart 9.April.2012 Det med o-ring er nok ikke noen stor sak, men etter dt jeg fikk forklart var det at sjøvannet som hadde sneket seg forbi på impellersiden, skulle brytes og ikke følge akslingen mot neste simmerring, avstandsringen er en "plastgrind" som var hyllevare hos wave i Hgsd hvertfall. Disse er ikke kjempedyre hos volvo, og da får du rustfri fjærer, evt andre marine " shopper" kommer jo ofte i volvo embalasje. I tillegg er det gjene oringer mot motor, og en på hver side av inntak og utløp. Jeg hadde forøvrig så så store slitespor at jeg måtte bytte aksling på ene motoren, den andre flytta jeg simmerringen en mm slik at det ble liggende på godt underlag. Sitér dette innlegget Link to post
romlingen Svart 9.April.2012 Del på Facebook Svart 9.April.2012 Akkurat byttet på simringer på sjøvannspumpen til min VP41A motor. Kostet 2 x 65,-. totalt 130,- på Vallø motor i Tønsberg. Jobben gjorde jeg på ca. en time. Sitér dette innlegget Link to post
Neros Svart 9.April.2012 Del på Facebook Svart 9.April.2012 Akkurat byttet på simringer på sjøvannspumpen til min VP41A motor. Kostet 2 x 65,-. totalt 130,- på Vallø motor i Tønsberg. Jobben gjorde jeg på ca. en time. Takk for tipset, ligger selv på Vallø og har en mistanke om lekasje fra en av pumpene mine.. Du skulle ikke ha delenummer liggende....? Sitér dette innlegget Link to post
Kjetil1 Svart 10.April.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.April.2012 Demonterte pumpa av motoren i går. Det er litt trangt hos meg, mellom motor og skottet foran, så det tok litt tid og krampe i foten. Tok pumpa med på jobb og demonterte og rengjorde før arbeidsstart (kjører tidlig for å slippe kø). Fant nr på simmerringene og ringte Vestpak på Lura, Sandnes. De hadde på lager i Porsgrunn og kunne få dem inn til i morgen. Bestilte like godt seks stk, da de kostet 29,- pr stk. To til pumpa, to til den andre hvis den ryker og to til reservedelsboksen min. Ringte også Garstad og bestilte meg to medbringere. Det hadde de også på lager og skulle sende i posten, slik at jeg slapp å kjøre inn for å hente de to små dingsene. Så i morgen blir det montering og lakking av pumpa... Kjetil S Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
Bitteliten Svart 10.April.2012 Del på Facebook Svart 10.April.2012 Og fotoreportasjen da? Sitér dette innlegget Link to post
Kjetil1 Svart 10.April.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.April.2012 Ups . Får ta bilde av pumpa, demontert og rengjort/klargjort og noen når den er på vei sammen igjen... Kjetil S Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
Bitteliten Svart 10.April.2012 Del på Facebook Svart 10.April.2012 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.