Jump to content

Joda 7900 vs Marex 27 sun cruiser


båtliv

Recommended Posts

Vi hadde for noen år tilbake ein joda 7900, denne var bygd som halvfabrikat og var derfor litt anderledes enn dei orginale, men det var VELDIG mye stueplass, god takhøgde, god stikkkøye og lett og reie om til såveplass i front. Båt var også meget sjødyktig og man kunne kjøre heilt ned til 13-15 knop før den datt ned fra plan, Den går også veldig godt med "liten" motor i, i våras stod det ein AQAD 40B med 280 dp toppfart på den(tom båt) 29,5 knop. ved vanliglastet gjekk den rundt 26-27, fin marsjfart fra 18-24 knop. Har ikkje noe erfaring med Marex da vi alltid har hatt joda her i heimen ;) Eneste eg husker som var negativt var at motorrommet var ganske trangt. men ellers ein super båt.

 

 

Mvh Tom Erik

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Har en Joda 7900, grei båt, men litt hard i motsjø. Trives best med 20 knop eller mer etter min mening.

Den jobber tungt (lite økonomisk) i området 13 til 17 knop og har mer eller mindre 1/2 fjorden etter seg.

har ikke så mye kunnskaper om andre tilsvarende båter angående inredningen men Jodaen funger fint for en familie på 4.

Har det meste av utstyr og plass for enten dagsturer eller lengre turer.

Link to post
Share on other sites

Jodaen er nok litt flat under, derav høy fart med moderat motor.

Men ikke så bra på uflatt hav.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Jodaen er ikkje flatbunna, og er ikkje noe lettplaner, men når den først kommer seg opp går den godt, må si eg er litt uenig at den er dårlig i motsjø, er ein grunn til at joda forsatt bruker samme skroget på joda290 sport som produseres den dag i dag. Det høres kanskje litt voldsomt ut i motsjø, men prøv å ta ut alt som ligger i skuffer og skap ;) men er er nokk delte meninger, Marex er ikkje noe dårlig merke heller;)

 

Mvh Tom Erik

Link to post
Share on other sites

Hei. Jeg har ingen erfaringer med joda`n, men har selv en 27 suncruiser, og kan selvfølgelig annbefale den. Alle som har vært ombord som kjenner til båtlivet synes den er meget praktisk og har meget god oppbevaringsplass, brede dollbord og god takhøyde. Den har også noe flat bunn, så i motsjø i stor fart smeller det litt. Drar man ned farten til 13 knop så ligger den fremdeles i plan, og da går det helt greit. Jeg har byttet motor til en Kad 44, og da gjør den 33 knop på fullt, og masjer mellom 20-30 knop avhengig av førerforhold.

Underskroget brukes jo idag på Marex 300 suncruiser, så det vitner jo til kvalitetsegenskapene.

Lykke til med valget

hilsen

Henboe

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...