Morten A Startet 6.April.2012 Link til dette innlegget Startet 6.April.2012 Var på første tur med båten til Husnes. Turen til Husnes gikk greit og også halve turen tilbake. Plutselig "dør" babord motor uten forvarsel. Kjører til land med en motor og prøver å starte opp igjen. Motoren starter med en gang men går kun 5-10 sekunder før den stopper, dette gjentar seg flere ganger. Kjørte med en motor til hjemmehavn og har ikke fått sett noe mer på det fordi jeg skulle rett på jobb. Motorene har kun gått 30 timer etter service med olje og alle filtre, bare diesel i vannutskilleren. Noen som har et tips om hva det kan være? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 6.April.2012 Link til dette innlegget Svart 6.April.2012 Tidligere medlem KOB slet med en lik motor. Da var det dårlig kontakt i tenningslåsen om jeg husker rett Sitér dette innlegget Link to post
alfb Svart 6.April.2012 Link til dette innlegget Svart 6.April.2012 Har vært med på tilsvarende problem på ene motoren hos meg. Her var det dårlig kontakt/eir på plugg/støpsel inn på 'hjernen'. Sjekk alle plugger og koplinger og spray med 2-26 eller lignende.. Sitér dette innlegget Link to post
Morten A Svart 7.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.April.2012 Takk for svar! Nå har jeg litt å pusle med på mandagen når jeg er ferdig på jobb! Sitér dette innlegget Link to post
Morten A Svart 10.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.April.2012 Da fant jeg feilen, det var ECUen. Byttet fra den "friske" motoren og da gikk den fint, samtidig som den andre motoren fikk samme symptomene. Mercruiser verkstedet skulle ha 17 000 + moms for en ny en... Noen som vet om disse kan repareres, få tak i brukt eller hvor man kan få disse til en skapelig pris? Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 10.April.2012 Link til dette innlegget Svart 10.April.2012 (redigert) har sett en slik eller to på finn og/eller ebay nylig. hvilken årsmodell og effekt har motoren? ECU kan nok programmeres for ønsket effektnivå. Her har du en http://www.finn.no/finn/boat/parts/object?finnkode=33164979 På de nyere modellene var det kun programmering av ECU som skilte 250, 270 og 320 hk versjonene https://baatplassen.no/i/topic/34551-mercruiser-42l-diesel-motorfamilie%3B-felles-komponenter/ Disse kan nok svare på noe vedr. omprogrammering og kompatible delenr/versjoner av ECU http://www.norskmotorkompani.no/index.php?name=MARINE1%2FMERCRUISER_D-TRONIC.html Redigert 10.April.2012 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Morten A Svart 10.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.April.2012 Takk for svar! Den på Finn ser ut til å være lik, han skulle sjekke opp imorgen! Kommer også til å ta kontakt med OBD tuning imorgen. Supert! Sitér dette innlegget Link to post
Morten A Svart 11.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.April.2012 Har sjekket litt opp og kommer til å sende den til enten Simco eller Obd Tuning. De kunne fikse den for en brøkdel av prisen på ny. En av tingene som ødela ECUene var at de "ristes" istykker! Nyere motorer har en annen plassering av ECU og bedre gummioppheng på braketten den er festet i som eliminerer dette. Gjett om jeg skal flytte de... Det er jo helt sinnsykt hvor mye kronasje Mercruiser skulle ha for en ny. 17 000 + moms for en plate med noen chipper og kondensatorer!!! Nettopp kjøpt meg Smart Led tv til 10 000 som jeg vil tro er både dyrere å produsere og mer avansert en denne ECUen... Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 11.April.2012 Link til dette innlegget Svart 11.April.2012 (redigert) OK så man bør snekre seg noen mykere gummioppheng eller kanskje montere den på en brakett som er fast i båten istedenfor på selve motoren. Redigert 11.April.2012 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Morten A Svart 12.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.April.2012 Ja det var løsningen fra OBD-Tuning ihvertfall. Nå har jeg sendt den til de og er spent på resultatet! Var nede og sjekket braketten idag og så til min store skrekk at den hadde gnaget seg halveis gjennom den ene kjøleslangen (saltvannssiden)på begge motorene!!! Rett nok var det gummiputene som stakk utenfor braketten som lå borti slangene. De var ganske harde og med en kant som stakk ut. Hadde vært katastrofe om der ble lekkasje. Hadde nok ikke merket noe før maskinrommet var fullt... Mye en skal holde øye med i en båt, men dette var ikke noe som hadde falt meg inn kunne skje. Men man lærer hele tiden! Egentlig griseflaks at ECUen røk... Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 12.April.2012 Link til dette innlegget Svart 12.April.2012 ja mange små detaljer. på min var det tredd et plastrør som beskyttelse over en av slangene. så man må passe på alt. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Morten A Svart 16.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.April.2012 Da fikk jeg en tlf fra Motorkompaniet/Obd-Tuning med gode nyheter. En kondensator skiftet samt feilsøk, 1500 kr + moms! Kjempebra og rask service, kan anbefale dette firmaet! De vet hva de driver med tydeligvis! 18 000 kr spart i forhold til Å følge råd til bla 2 Mercruiser verksteder i Bergen som mente de var for dyr å reparere. Til deres forsvar må det sies at de refererte til tidligere hendvendelser til Bosch. Sitér dette innlegget Link to post
Morten A Svart 19.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.April.2012 Da var ECUen på plass og motoren går som en klokke igjen! En kondensator på størrelse med en kvart lillefingernegl fikk maskinen i kne! Og dette drar vi på havet med... Litt scary da dette er ting som en ikke kan "vedlikeholde". Godt å ha to maskiner! Og to kondensatorer... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.