Jump to content

Mercruiser 4,2 D-Tronic stoppet plutselig.


Morten A

Recommended Posts

Var på første tur med båten til Husnes. Turen til Husnes gikk greit og også halve turen tilbake. Plutselig "dør" babord motor uten forvarsel. Kjører til land med en motor og prøver å starte opp igjen. Motoren starter med en gang men går kun 5-10 sekunder før den stopper, dette gjentar seg flere ganger. Kjørte med en motor til hjemmehavn og har ikke fått sett noe mer på det fordi jeg skulle rett på jobb. Motorene har kun gått 30 timer etter service med olje og alle filtre, bare diesel i vannutskilleren. Noen som har et tips om hva det kan være?

Link to post

har sett en slik eller to på finn og/eller ebay nylig.

hvilken årsmodell og effekt har motoren?

ECU kan nok programmeres for ønsket effektnivå.

 

Her har du en http://www.finn.no/finn/boat/parts/object?finnkode=33164979

 

På de nyere modellene var det kun programmering av ECU som skilte 250, 270 og 320 hk versjonene https://baatplassen.no/i/topic/34551-mercruiser-42l-diesel-motorfamilie%3B-felles-komponenter/

 

Disse kan nok svare på noe vedr. omprogrammering og kompatible delenr/versjoner av ECU http://www.norskmotorkompani.no/index.php?name=MARINE1%2FMERCRUISER_D-TRONIC.html

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Har sjekket litt opp og kommer til å sende den til enten Simco eller Obd Tuning. De kunne fikse den for en brøkdel av prisen på ny. En av tingene som ødela ECUene var at de "ristes" istykker! Nyere motorer har en annen plassering av ECU og bedre gummioppheng på braketten den er festet i som eliminerer dette. Gjett om jeg skal flytte de... Det er jo helt sinnsykt hvor mye kronasje Mercruiser skulle ha for en ny. 17 000 + moms for en plate med noen chipper og kondensatorer!!! Nettopp kjøpt meg Smart Led tv til 10 000 som jeg vil tro er både dyrere å produsere og mer avansert en denne ECUen...

Link to post

OK så man bør snekre seg noen mykere gummioppheng eller kanskje montere den på en brakett som er fast i båten istedenfor på selve motoren.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Ja det var løsningen fra OBD-Tuning ihvertfall. Nå har jeg sendt den til de og er spent på resultatet! Var nede og sjekket braketten idag og så til min store skrekk at den hadde gnaget seg halveis gjennom den ene kjøleslangen (saltvannssiden)på begge motorene!!! Rett nok var det gummiputene som stakk utenfor braketten som lå borti slangene. De var ganske harde og med en kant som stakk ut. Hadde vært katastrofe om der ble lekkasje. Hadde nok ikke merket noe før maskinrommet var fullt... Mye en skal holde øye med i en båt, men dette var ikke noe som hadde falt meg inn kunne skje. Men man lærer hele tiden! Egentlig griseflaks at ECUen røk...

Link to post

ja mange små detaljer.

på min var det tredd et plastrør som beskyttelse over en av slangene.

så man må passe på alt.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Da fikk jeg en tlf fra Motorkompaniet/Obd-Tuning med gode nyheter. En kondensator skiftet samt feilsøk, 1500 kr + moms! Kjempebra og rask service, kan anbefale dette firmaet! De vet hva de driver med tydeligvis! 18 000 kr spart i forhold til Å følge råd til bla 2 Mercruiser verksteder i Bergen som mente de var for dyr å reparere. Til deres forsvar må det sies at de refererte til tidligere hendvendelser til Bosch.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...