Jump to content

Vurderer NorStar 290 med KAD 43, synspunkter?

Carwell

Recommended Posts

Min siste båt var en Agder 840 med 77 Yanmar. Ikke særlig fart, men herlig og problemfritt i 12 år. Har nå vært uten båt noen år pga andre prioriteringer. Men nå er tiden inne igjen. Det blir vel stort sett bare kona og jeg nå, men ønsker også anledning til å ta med barn og barnebarn til tider. Ønsket er en båt som ikke er større enn at den kan fraktes hjem på kranbil og vinterlagres i haven, samt at vårpussen blir overkommelig med vond rygg. Hadde derfor tenkt en skroglengde på 27-28 fot, max 3 tonn. Har selv alltid vært tilhenger av strak aksel pga pålitelighet og enkelt vedlikehold, men ser jo hvilken vei det har gått de senere år. Stort sett alt som ligger ute for salg i min størrelseorden og prisleie er drevbåter. Har liten erfaring med drev, har kun hatt det èn gang for en kort periode for over 20 år siden, på en Finmar Captain (170 hk VP og 270 eller 280 drev, husker ikke sikkert)

Ønsker altså skroglengde ca 27-28 fot, planende båt, gode dolbord rundt hele, god avsetningsplass ved pantry, komfortabel dobbeltkøy, godt med stuveplass, dusjmuligheter inne, fornuftig innredet uteplass og et velprøvd skrog.

Vurderer en NorStar 290 2001 mod. med noe over 600 timer og VP KAD 43. Vet ikke hvilket drev som står på, men det er duoprop. Båten ser ut for dekke mine ønsker, og ligger i øvre leiet av mitt prisnivå. Er takknemlig for synspunkter, kunnskap og kjennskap til godt og vondt mht skrogtype,(motor og drev). Samt denne i kombinasjon med nevnte motor på 218 hk. Er inneforstått med at NorStar 290 ikke har det mest moderne skroget, men akkurat det er jeg ikke så opptatt av.

Mvh

Carwell

Redigert av Carwell (see edit history)

Prøvde selv denne båten før jeg kjøpte Seacoen. Personlig synes jeg du får mye båt i NorStaren. Det jeg ikke likte med den er at den er like flat under som et badekar, noe som gjorde at det ble mye dunking og slag selv med moderat krusning på sjøen. Er behovet en båt for de fine dagene på sjøen, og du er overbevist om at du kan leve med at den er flat under, ja da er båten helt top den!

Bitteliten: Takk for det. Tydeligvis et ikke så vellykket skrog. Noe sjø bør jo et skrog i denne størrelse tåle. Men det er jo mulig at skroget er designet for "raskt i plan" og forøvrig lettdrevet, men dette går jo sterkt utover komforten. Er skroget så flatt, må det også være lite retningstabilt, spesielt i lavere hastighet. Det er ikke hver dag sjøen er blank. Korte tidsom med noe slag kan man tåle, men dersom en skal krysse lengre strekninger med moderat sjø og konstante slag og sprut, vil det oppleves som ubehagelig.

Formålet er ikke å komme frem, men å være underveis, og da skal denne tiden underveis være mest mulig behagelig. Hvilke andre alternativ i prisklasse 700' har jeg med et skrog 27-28'. Alle ønsker jo mest mulig myk gange i sjøen ved cruise på ca 20 knop+.

2x Diesel: Nei, Seaco har jeg ikke vurdert ennå. Ser det ligger en 2000 mod til 750' ute på Finn. Det er max hva jeg kan strekke meg i pris nå. Hadde håpet å slippe å montere nytt utstyr, denne mangler ankervinsj. Men, det er jo ikke all verden. Går ut i fra at du er fornøyd med sjøegenskapene på Seaco siden du "anbefaler". Den er ørlite smalere enn NS, men tar det vel igjen i lengden. Ser at Seaco ligner veldig på NS i innredning under dekk, nesten identisk. Uteplassen ser også ut for å være greit organisert. Er det noe du kunne tenkt deg annerledes ombord?

2xDiesel: Har sett litt nærmere på Seaco. Liker at kokeplater er flyttet vekk fra foran kjøleskapet i motsetning til Nor Star som har disse plassert rett foran døra til kjøleskap. Blir vel litt trasig for mor når hun stadig må flytte panne og kjeler hver gang hun skal inn i kjøleskapet under matlaging. Liker også skapplass og skuffer i stikkcabin. Samt kjøleskap på uteplass. Ellers ser jeg at Seaco har valgt å kutte ut dolbord rundt aktre del av uteplassen (for å utnytte full bredde som jo ikke er all verden). Fra de bildene jeg ser kan det virke som noe trang passasje mellom de fremre setene (førerstol og den på bb), er det noe som du merker som en ulempe? Det er vel ellers eneste løsning for å få tre seter i kjøreretning. Er det doble førersete stort nok til to, eller blir det trangt i lengden?

Går det greit å dusje på bad? Forstår jeg deg rett når denne båten har en myk gange i sjøen, selv med noe sjø?

Det ligger en 97 mod med KAD 43 i Larvik for 750' med opplagshenger, gummibåt og 4hk. Noe stort timeantall (1050), men er alt tatt normalt vare på, burde det kanskje ikke være noe problem. Har sett noen andre steder at folk mener Seaco bør ha minst 300 hk for å komme raskt i plan. Mener du den vil slite/bruke tid på å komme i plan med KAD 43? Uteplassen på Nor Star er meget tiltalende, men det er jo Seco sin også, dessuten har den tre seteplasser i kjøreretning i motstning til NS sitt ene dobbeltsete. Men, sjøegenskapene bør nok veie tungt i avgjørelsen.

mvh

Carwell

Norstar 290 og Joda 290 er båter i samme segmentet vi har hatt Joda 290 en fantastisk båt.Jeg mener at med kad 43 så er den båten litt treg og få i plan med ferielastet båt med fulle tanker da må du bruke flaps jeg ville vel se etter en båt med Kad 300 da har du et annet drag i båten.

Kad 43 er etter min smak litt svak i den båten hvis du har båten full av folk fulle tanker. :flag_bp:

A-Joda:

Takk for info. Har ennå ikke sett på Joda 290. Var egentlig ikke klar over at Nor Star 290 var så treg med å komme opp i plan med en KAD 43. Men, 218 hk på 3,5 tonn + folk er selvfølgelig ikke noe overflod, heller i underkant - det skjønner jeg nå. Det er klart at det bestandig er bedre å ha for mye kraft, da belaster man ikke motor så mye og kan ofte kjøre på et gunstigere turtall. Bedre for motor i det lange løp. Kunne jeg velge fritt og pris ikke hadde vært noe kriterie, hadde jeg selvfølgelig valgt noe nyere og med større motorisering. Imidlertid har jeg måtte sette en øvre grense rund 750', så da må jeg velge noe i dette prisleie. Ellers tar jeg i mot alle råd og erfaringer med takk.

Bitteliten:

Har bare såvidt tittet innom noen Bavaria, ingen grundige søk. Dette er vel båter for "folk flest", samlebåndsproduksjon, uten at dette trenger å være noe negativt. Hvordan holder Bavaria seg i pris over tid i forhold til norskproduserte båter?

(Jeg ble litt borte fra min egen tråd, ble så fasinert av Terje sin hentetråd, Molde - Nøtterøy nå i påsken. De fikk sannelig prøve seg. Kom seg inn til Arendal nå i kveld etter at først den ene motoren stoppet utenfor Obrestad, så den andre før de fikk fortøyd. Begge filtre fulle av dritt, båten hadde ligget 1,5 år uten å ha vært brukt utenfor Molde, sikkert mye elendighet i tankbunn. All respekt for pågangsmot og entusiasme. Hentetråd, Molde- måløy-Bergen- Stavanger-Nøtterøy, - TerTitt61)

Men, skal sjekke Bavaria nærmere. 27 Sport har bare ett sete i fartsretning. Jeg ønsker minst to, men vil selvfølgelig vurdere.

I grunn merkelig at Nor star sitt skrog skal slå så hardt, og være så vått. Såvidt jeg husker var det Jan Bjerke som konstuerte skroget i sin tid, og han var jo anerkjent. Korriger meg om jeg husker feil.

Mvh

Carwell

Og Bitteliten, en viktig ting å huske på angående Bavaria, er at luken til motorrom åpnes elektrisk. Mister du av en eller annen grunn strømmen, så får du ikke opp luka. Dette mener jeg Bavaria har fått "beskjed" om at de må gjøre noe med tidligere. Ellers ser det ut som den har dypt V-skrog i baugen med ingen merkbar planingsterskel, og ellers går mykt i sjøen. D4-260 ser også ut for å være "riktig" motor for denne båten.

Mvh

Carwell

Tja, både Windy og NordWest har el luker.... Men jeg ser poenget ditt. Våre luker kan åpnes manuelt. På Windy 37 trengs det nok et par mann.

Da vi skulle gå fra nidelv 690 til familiebåt rundt 30 fot for noen år siden studerte jeg en del alternativer. Dengang syntes jeg Bavaria var for nye med motorbåter. I dag ser jeg vansker med å forbi gå dem. En del pluss og minus, men alt i alt en båt som bør vurderes. Jeg vil tro 27 er like stor som 290en.

Vi endte opp med Nidelv 300, og det var helt feil for oss, på alle måter. I dag er jeg ganske sikker på at det hadde blitt Bavaria 31 om vi skulle kjøpe nytt.

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Bitteliten:

Regner med at kona også liker å følge litt med underveis, da synes jeg minst to stoler i fartsretning er minimum. Ellers ser jeg at Bavaria er volumiøs, men savner adskilt stikklugar. Slik det ser ut, er jo byssa nesten inne i stikkøya. Pluss for utforming av salong som blir nesten en rektangulær dobbeltseng ved oppredning. Solsengarragementet er vel i meste laget, og tar såvidt jeg kan se mye av uteplassen. Men så er det stuerommet under da. Regner med at du har sett denne for lenge siden:

http://www.batmagasinet.no/baatweb/cms.nsf/BladarkivoversiktWeb/24783FC20BBEE123C1257618004826FC?OpenDocument

(Test av Bavaria 27 Sport)

Edit: Ser du sier Bavaria 31. Denne har jeg ikke sett på, det var 27 jeg refererte til.

Mvh

Carwell

SRS: Ok, da har Bavaria altså lyttet til tidligere tilbakemeldinger. Har ikke sett på 34 og 39, de blir uaktuelle for mitt bruk og behov nå, samt noe over mitt prisleie. Men helt sikkert flotte båter når man kommer opp i den størrelsorden. Nei, jeg har bestemt meg for et skrog i 27-28' klassen, med gode dolbord, god dobbeltkøy, grei avsetningsplass ved pantry, ikke eldre enn KAD 43 motor (helst hadde jeg gått for en Yanmar, men de finnes jo knapt på drev i min prisklasse), og, som nevnt tidligere i tråden, et velprøvd skrog. Falt derfor først for Nor Star 290 med en KAD 43, 650 gangtimer. Men var ikke klar over at skroget var så flatt, og derfor var utsatt for slag. Både Seaco og Bavaria har skarpere V-bunn og går mykere i sjøen, men jeg synes innredningen, spesielt på uteplassen, er tiltalende på Nor Star 290. Seaco har en flott løsning med skap og skuffer i rommet for stikkøy, samt en bedre bysseløsning. Og så har den jo ekstra kjøleskap ute. Nei, - dette er ikke lett...

Valgets kval. Må tenke.

Mvh

Carwell

Jeg skrev at om vi skulle kjøpt ny :smiley:. Nidelven vår kosta 1,4 mill i 2005. Det koster en Bavaria 31 i dag. Og den båten er mye større enn Nidelven. Og antakelig har den færre feil også. Det skal ikke så mye til....

Ditt valg. Min jobb er bare å sørge for at du blir forvirret på et høyre nivå.

Beste båten, om du får tak ien billig nok, er Windy 31 Tornado. Oj, fant denne http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=33305320

Ekstremt bra kvalitet. Fantastisk skrog. Stor seng, nydelig uteplass. Jeg kjenner to som har slike. Og det finnes pedanter her inne som også har sånn båt.

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Olpi: Du har helt rett. Mange av oss sliter nok fremdeles med gamle fordommer. Noen, men langt fra alle, av de utenlandske produsenter leverer god kvalitet. Ser man på franske, italienske, engelske, amerikanske og tyske båter, finnes det tildels meget god kvalitet, spesielt i det større segmentet (italienske og engelske). Bavaria er godt etablert på det norske markedet, det var jo på seilbåtmarkedet den først ble meget populær for pris og størrelse, og ellers gode egenskaper. Det var tydelig at markedet var noe mer skeptisk til mottagelsen av motorbåtsegmentet når dette ble introdusert, men at den nå er blitt en båt å ta med i betraktning, er hevet over tvil. Som du sier, Bavaria er kommet for å bli, og vil nok bare hevde seg mer og mer. Sålenge produksjonsmetoden resulterer i lavere pris med god kvalitet og sjøegenskaper, vil Bavaria være meget konkuransdyktig i tiden fremover. På 27, som ville være den aktuelle størrelsen for mitt behov, ville jeg ut fra egne ønsker heller prioritert en større og mer sosial uteplass fremfor den store, faste solsengen.

Bitteliten og Hanto1: Ja, Windy har jo vært kremen i alle år. Kvalitet. Nydelige skrog. Bare gode egenskaper.Holder seg meget godt i pris. Men, - og her kommer jeg tilbake til prioritering av sosial og rommelig uteplass: Windy 31 Tornado har også en enorm fast solseng som stort sett ikke kan benyttes til annet enn dette. Da tror jeg at jeg heller ville hatt en løsning med "tilrigging av solseng" ved hjelp av ekstrapute. Men, jeg ser samtidig fordelen med Bavaria og Windy sin løsning, da har man jo solplass samtidig som utesalongen fremdeles er inntakt.(Bortsett fra ryggstøet som må flyttes i Bavaria). Man får aldri både i pose og sekk. En får bare sette opp sine krav og prioritere ut ifra dette. Men, hyggelig med råd og innspill, takk for det alle sammen.

Jeg kjøpte en Tornado i fjor sommer, fikk endelig drømmen om Windy oppfylt. :smiley Tviler på at du finner noe særlig bedre båter i denne prisklassen som både har luksusfølelsen og som går svært godt i sjøen, hvis du lurer på noe bare ta kontakt, båten anbefales!!!!

Mine tidligere båter har vært Hansvik, Skibsplast og Bavaria, men ingen er i nærheten av Windyen. :smiley:

Jeg kjøpte en Tornado i fjor sommer, fikk endelig drømmen om Windy oppfylt. :smiley Tviler på at du finner noe særlig bedre båter i denne prisklassen som både har luksusfølelsen og som går svært godt i sjøen, hvis du lurer på noe bare ta kontakt, båten anbefales!!!!

Mine tidligere båter har vært Hansvik, Skibsplast og Bavaria, men ingen er i nærheten av Windyen. :smiley:

Windyèn: Tror deg så gjerne. Windy er, og har alltid vært topp. Men du er vel ikke helt rettferdig når du sammenligner Hansvik, Skipsplast og Bavaria opp mot Windy. Uansett, link'en som A-Joda la ut ang Windy 9800 (1988 mod) med ny VP D6-370 ser jo meget fristende ut. Masse krefter, ny motor og et velprøvd og anerkjent skrog. Men, som tidligere sagt, man får ikke både i pose og sekk. Dette er sikkert en herlig båt, men kona ønsker så absolutt muligheten til å dusje inne (hvorfor det, har hun noe å skjule?) Likedan mister man akterporten. Hadde egentlig ønske om en renere båt mht mengde teak. Men, dette er uansett en nydelig båt med flott motor. Fortsett å komme med innspill slik at jeg blir ytterligere forvirret og usikker, slikt setter jeg pris på. Man kan få øyne opp for mange alternativer man tidligere ikke har tenkt over. Flott.

Det som allikevel forundrer meg noe etter flere opplysninger i tråden, er at Nor Star 290 skal ha så hard gange i sjøen, med slag og risting. Dette er jo bare med på å ødelegge båten i det lange løp (dersom man mishandler den) Sjø må en båt i den størrelsen vi snakker om tåle, og hvis jeg har rett i at det er Jan Bjerke som har konstruert skroget i sin tid, må jeg si jeg er noe forundret. Men harde fakta er ikke å komme utenom.

Finnes det noe nåværende eller tidligere eiere av Polar 290 Monaco, Fjord 290 Monaco eller Nor Star 290 her på forumet som kan dele sine erfaringer. Det er jo samme skroget vi snakker om.

Mvh

Carwell

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...