Bitteliten Svart 9.April.2012 Link til dette innlegget Svart 9.April.2012 Solsenga på Tornadoen tas av. Da har du et stort dekk til fri bruk. Feks stoler og bord Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 9.April.2012 Link til dette innlegget Svart 9.April.2012 Er der selvlensing i den aktre delen av Tornado'n? Fin solskinnsbåt, men usikker på hvordan kallesjeløsning og ombordstigning mm fungerer i møkkavær og regn. Høyde i kabinen er vel kanskje ikke heller så høy. For min egen del vil jeg gjerne ha en båt som også er grei å benytte i regn og vind siden det er like mye av slikt vær i Norge. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 9.April.2012 Link til dette innlegget Svart 9.April.2012 (redigert) Med de krav dere har er 30 foter litt snaut. Windy 32 Scirocco høres ut som den båten dere ønsker. Det var båten vi burde ha kjøpt davi kjøpte Nildelv 300. http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=33652294 En bekjent hadde en slik http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=33122385&UX_EL_c=ad_selection_boat_used_advanced&counterId=6 Lekker sak den også, men mindre cockpit Redigert 9.April.2012 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Carwell Svart 9.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.April.2012 Bitteliten: Ja, det fikk jeg se etterhvert som jeg studerte bildene. Derfor en ikke helt riktig kommentar ang dette fra meg første gang. Dobbeltinstallasjon. Hvordan er 31-motorene? Skal sjekke ut link'ene du har lagt ved, men jeg mener absolutt at det er mulig å dekke våre krav med en skroglengde på 28 fot. F. eks ville Nor Star 290 ha dekket behovet rent bortsett fra hard gange i sjøen. Seaco 950 vil også dekke behovet. Jeg ønsker en båt som egentlig ikke er tyngre (3 - 3,8 tonn) for at kranbilen kan få lagt ut nok arm til at jeg får plassert den der jeg må i hagen om vinteren. Ønsker å ha båten hjemme nå, og ikke på opplagsplass. Det går bort altfor mye tid i kjjøring frem og tilbake under vårpuss, samt at det er enklere å etterse mht snø/vind om vinteren når båten ligger bak huset. En annen ting er at jeg ikke må ha mer båt enn jeg klarer å overkomme, fikk dobbelt prolaps for to år siden, og MR sier i tillegg store slitasjeskade i nedre ryggsøyle. Sliter litt med dette. Men, som tidligere nevnt, jeg er relativ åpen for alle forslag. Mvh Carwell Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 9.April.2012 Link til dette innlegget Svart 9.April.2012 (redigert) Jo større båt jo enklere å kjøre kranbil vil nok ikke slite med noen av de jeg har lunket til. 32 Scirocco veier 4,5 tonn. Kad 32 motorene er skuddsikre arbeidshester. Kjør de og gi de service. Står seg i hjel mer enn går seg i hjel. Tornadoen er flott med disse motorene. Og de kan enkelt skrus på selv. Mekanisk styring. Ikke noe datagreier. Årsaken til at jeg tillater meg å gnåle litt er at en båt som går godt i sjøen øker antall dager på sjøen fordi man blir mindre væravhengig. Er ikke morsomt å ligge og sole seg og tenke at om solgangsbrisen kommer blir det dritt å komme hjem. Og med din rygg burde du være opptatt av myk gange. Prater av erfaring der. God sjøbåt øker antall dager på vannet og øker gleden. Med to motorer får du en ekstra sikkerhet og manøvreringsevne du vil sette pris på. Med to motorer var det svært sjeldent vi brukte baugpropellen Redigert 9.April.2012 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Carwell Svart 9.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.April.2012 Bitteliten: Flotte båter begge to, men desverre litt utenfor mitt prisnivå. Jeg må nok være realistisk å innse at jeg ikke får noen "ny" båt i mitt prisleie. Ville vært fornøyd med type à la Nor Star el lignende med 200 - 300 hk, helst ikke eldre enn f. eks KAD 43 med serienummer over 2204302142. Det var fra dette serienummer de modifiserte oljedistribusjonsventilen for underspyling. Denne ventilen gikk jo ofte tett på KAD 42 og de første KAD 43 motorene, noe som resulterte i flere mororhavarier. Mvh Carwell Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 9.April.2012 Link til dette innlegget Svart 9.April.2012 (redigert) Skjønner godt dette med penger. Mitt råd blir å sjekke ut Tornado. Det er gode priser på Windyer for tiden. Kona i fluktstol på akterdekket blir ikke feil det. Og en flott plass å fiske fra om man vil det. Medlemmet Finn Erik har en Tornado. Han holder til i Vestfold. https://baatplassen.no/i/user/12816-finn-erik/ Redigert 9.April.2012 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
finnmarken Svart 9.April.2012 Link til dette innlegget Svart 9.April.2012 Var ikke du litt interessert i fast aksling og Yanmar? http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=32766601 Men som alternativ til NorStar 290 så har du jo f eks Scand 9200: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=33937840 Kanskje litt trang inne, men fin og sosial uteplass. Sitér dette innlegget Link to post
Carwell Svart 9.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.April.2012 Jo større båt jo enklere å kjøre kranbil vil nok ikke slite med noen av de jeg har lunket til. 32 Scirocco veier 4,5 tonn. Kad 32 motorene er skuddsikre arbeidshester. Kjør de og gi de service. Står seg i hjel mer enn går seg i hjel. Tornadoen er flott med disse motorene. Og de kan enkelt skrus på selv. Mekanisk styring. Ikke noe datagreier. Årsaken til at jeg tillater meg å gnåle litt er at en båt som går godt i sjøen øker antall dager på sjøen fordi man blir mindre væravhengig. Er ikke morsomt å ligge og sole seg og tenke at om solgangsbrisen kommer blir det dritt å komme hjem. Og med din rygg burde du være opptatt av myk gange. Prater av erfaring der. God sjøbåt øker antall dager på vannet og øker gleden. Med to motorer får du en ekstra sikkerhet og manøvreringsevne du vil sette pris på. Med to motorer var det svært sjeldent vi brukte baugpropellen Ja, jeg ser poenget ditt, absolutt. Og takk for det. Man ønsker jo at båtlivet skal vær så behagelig som mulig, og myk gange i sjøen er et viktig kriterium. KAD 32 er altså greie etter din mening, ok. Og at båtmotorer oftere "står i stykker enn går istykker" har jo vært et faktum i alle år. Ting må brukes for å holdes i orden. Med mekanisk styring regner jeg med at du mener kabel. Det er altså ikke hydraulisk styring på disse? Mvh Carwell Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 9.April.2012 Link til dette innlegget Svart 9.April.2012 (redigert) Mekanisk styring av motorene dvs ingen databokser men wire fra gass til motor og alt annet enkelt. Dvs at du kan fikse alt selv Redigert 9.April.2012 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Carwell Svart 9.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.April.2012 Var ikke du litt interessert i fast aksling og Yanmar? http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=32766601 Men som alternativ til NorStar 290 så har du jo f eks Scand 9200: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=33937840 Kanskje litt trang inne, men fin og sosial uteplass. finnmarken: Takk for forslag. Jo, egentlig er jeg vel en "fast aksel mann". Synes jeg har bedre greie på slikt, er litt enklere, og kan jo da gjøre det meste selv. Blir jo stort sett bare snakk om olje/filterskift og vinterkonservering. Er ikke stort annet som man trenger å gjøres med en Yanmar. Jeg har vært inne og vurdert Inter tidligere, men da har de ligget ute med mindre motorer. Hadde aktercabin tidligere da guttene var yngre (3 stk). De hadde sin plass i AC og mor og jeg forut, fungerte utmerket. Nå er situasjonen en noe annen, det blir stort sett bare mor og jeg, så jeg hadde egentlig tenkt å prioritere uteplass på bekostning av AC da dette behovet normalt ikke vil være der. Samtidig ønsker jeg muligheten til å ta med barn/barnebarn, men om det da blir snakk om overnatting på dem. vet jeg ennå ikke. Uansett virker Inter med 222 Yanmar attraktivt. Det er nå engang slik at båter med AC nødvendigvis må ha strak aksel, uten AC står produsenten fritt, men velger oftest drev. Rent teknisk velger jeg heller fast aksel, selv om det som regel vil medføre noe mer støy og vibrasjoner, samt noe lavere fart. Manøvreringsmessig ser jeg det ikke som noe særlig ulempe sålenge båten også har baugthruster. Har klart meg i alle år med kun fast aksel uten andre hjelpemidler, og har aldri hatt problemer. Bruker man bare motor og ror aktivt, så er det ikke den ting man ikke får til. Men, det er klart at BT er til stor hjelp når det er trangt. Ufattelig hvor kravstore vi er blitt etterhvert. Har man ikke BT og helst akterthruster også, så får men ikke lagt til kai. Derimot er AW et must, og det har det vært i mange år pga ryggen. Noe komfort må man jo forlange. Scand Dynamic har jeg sett på tidligere, men jeg ønsker minst to seter i fartsretning. Mvh Carwell Sitér dette innlegget Link to post
Carwell Svart 9.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.April.2012 Mekanisk styring av motorene dvs ingen databokser men wire fra gass til motor og alt annet enkelt. Dvs at du kan fikse alt selv Kabelstyring av gir og gass, ok. Altså på gamlemåten jeg er vant til. Misforsto når du sa "styring", tenkte da styring av drev. Men dette er vel forhåpentligvis hyraulisk. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 9.April.2012 Link til dette innlegget Svart 9.April.2012 (redigert) Før la man til på spring. Jeg lærer det bort til alle som vil. Det er utrolig bra. Selv bruker jeg morropinne med datahjelp. Med IPS har jeg 870 hester til rådighet med joystick for å gå akkurat dit jeg vil. Juks. Men veldig komfortabelt. Går dit jeg vil også i mye vind. Er testet med 20m/s rett i siden. De gikk sideveis fra kai Ideele er to mekanisk styrte vannjeter. Ps Skilsø 33 har drev og akterkabin. Mellomaksel. Redigert 9.April.2012 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fru Jacobsen Svart 9.April.2012 Link til dette innlegget Svart 9.April.2012 Nei B'liten det ideelle er to Voith-propeller ;-) Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Bitteliten Svart 9.April.2012 Link til dette innlegget Svart 9.April.2012 (redigert) Da synker vi Vi danser greit med Sundt da. Jeg liker den godt. Hadde vært kult på en nw420, men da må vi ha svære motorer Redigert 9.April.2012 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 9.April.2012 Link til dette innlegget Svart 9.April.2012 .., men Skilsø er vel ikke den mykeste i motsjø (veldig god i sjøen)? Sitér dette innlegget Link to post
Carwell Svart 9.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.April.2012 (redigert) Før la man til på spring. Jeg lærer det bort til alle som vil. Det er utrolig bra. Selv bruker jeg morropinne med datahjelp. Med IPS har jeg 870 hester til rådighet med joystick for å gå akkurat dit jeg vil. Juks. Men veldig komfortabelt. Går dit jeg vil også i mye vind. Er testet med 20m/s rett i siden. De gikk sideveis fra kai Ideele er to mekanisk styrte vannjeter. Ps Skilsø 33 har drev og akterkabin. Mellomaksel. Må utvilsomt være gøy. Da er man sikker under alle forhold, og bare det å ha denne vissheten er jo betryggende. Ja, på spring kan man både legge til og gå fra kai under de fleste vind -og strømforhold. Dette var også en helt vanlig måte benyttet i handelsflåten før sidethrusterens tid. Det er ikke tvil om at vi er blitt storforlangende og noe bortskjemt, men bekvemt er ditt opplegg utvilsomt. Bare litt synd for de som er unge i dag og har båt for første gang med "alt utstyr" ikke lærer seg det mest elementære vedrørende manøvrering med enkle hjelpemidler. Moralen må være å lære seg det elementære først, så kan man for komfort (og sikkerhet) lesse på med nye hjelpemidler etter hvert, Men, som sagt, gøy er det sikkert så lenge man ikke glemmer der grunnleggende. Du verden hvor fort vi blir avhengig. Edit: Var ikke klar over AC i kombinasjon med derv på Skilsø 33, nyttig å vite. Redigert 9.April.2012 av Carwell (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Carwell Svart 9.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.April.2012 Litt off topic. Er det noen som kjenner til når Inter 9000 kom med dusjmuligheter inne? Ser det ligger en 2007 mod med denne mulighet. Undres på om det lar seg gjøre å montere dette i i etterkant. Krever jo drenering og lensing. Er det ikke lagt opp originalt kan det muligens by på større problemer å få til dette i etterkant. Noen som har noe erfaring? Sitér dette innlegget Link to post
finnmarken Svart 9.April.2012 Link til dette innlegget Svart 9.April.2012 Klart at dersom du vil ha en slik NorStar og orker en liten jobb, så kan du komme du komme veldig billig unna med en litt eldre... http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=34207217 I forhold til dusj inne så kan vel ikke det være så vanskelig å få til, men i så små båter blir det jo uansett veldig trangt. Sitér dette innlegget Link to post
free Svart 9.April.2012 Link til dette innlegget Svart 9.April.2012 jeg har ikke satt mine ben i en slik NorStar 290 men jeg jeg kan ikke la være å lure på det med at båten er våt å hard i sjø, sammenlignet med hva da? Sitér dette innlegget Link to post
Carwell Svart 9.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.April.2012 Klart at dersom du vil ha en slik NorStar og orker en liten jobb, så kan du komme du komme veldig billig unna med en litt eldre... http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=34207217 I forhold til dusj inne så kan vel ikke det være så vanskelig å få til, men i så små båter blir det jo uansett veldig trangt. Takk for tips. Men det var Inter 9000 jeg siktet til mht opplegg av dusj inne. Sitér dette innlegget Link to post
Carwell Svart 9.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.April.2012 (redigert) jeg har ikke satt mine ben i en slik NorStar 290 men jeg jeg kan ikke la være å lure på det med at båten er våt å hard i sjø, sammenlignet med hva da? Det sies av flere her at Nor Star er ganske flat i bunn og dermed får en hard gange i sjø. Jeg vet ikke hvor skarp V-bunn i forskipet er, men sannsynligvis flater den ganske raskt ut akterover, derfor mye slag. Dersom jeg har rett i at det er Jan Bjerke som har konstruert dette skroget, så forundrer det meg litt. Men som sagt tidligere i tråden, er dette et faktum (at den slår i sjø) så hjelper det jo ikke hvem som har konstruert skroget. Liker forøvrig layout'en i denne båten, så det er litt synd det med sjøegenskapene. Redigert 9.April.2012 av Carwell (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
finnmarken Svart 9.April.2012 Link til dette innlegget Svart 9.April.2012 Ja Carwell, jeg forstod at du ville ha dusj inne i Inter 9000. Tror ikke det er vanskeligere enn å legge inn sluk og la dette gå ned i bunnen av båten. Pumpe i bunnen av båten er vel alt som skal til. Mitt poeng var at det nok blir et veldig trangt dusjrom i en såpass liten båt. Vil tro dette er en fin tråd for mange av oss. Selv har jeg en Fjord 880. Vi er veldig fornøyd med denne, men ungene er ikke barn lenger. De er sjeldnere og sjeldnere med. "Konemor" og meg tenker derfor litt i de samme baner som trådstarter og vurderer også båter lignende NorStar 290. Kunne f eks godt tenke oss å kunne gå rett ut på badeplattformen. Jeg liker også NorStar 290. Andre fine båter i denne "sjangeren" er Marex 290/300, Joda 290 og Joda 310, og selvsagt også Bavaria 29. Disse båtene har noen åpenbare fordeler i forhold til Fjord 880: Bedre fart, bedre tilgang til badeplattform, og i det hele tatt mer moderne. Det som nok er mindre fordelaktig er nok at de er lettere og mer "baljete" i ruskevær. De er også åpenbart trangere. Kan ikke tilby gjestene egen adskilt sovekabin slik som i Fjorden. Men det er mye styr med å bytte båt. Vanskelig å selge og ikke lett å få til en nogenlunde grei byttehandel heller. Hvem vil bytte en ti år gammel Joda 310 mot en tjuefem år gammel Fjord 880? Sitér dette innlegget Link to post
mhemil Svart 9.April.2012 Link til dette innlegget Svart 9.April.2012 Det høres ut som du bør vurdere Bavaria 29 seriøst. Den slår, etter min mening, NorStar 290 på det meste og tilfredsstiller de fleste av dine krav. Lykke til med båtvalget. Sitér dette innlegget Link to post
windyén Svart 9.April.2012 Link til dette innlegget Svart 9.April.2012 Hvis du vurderer Bavaria 29 sport så prøv båten først, den har noe lav vindskjerm.. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.