Jump to content

Vurderer NorStar 290 med KAD 43, synspunkter?

Carwell

Recommended Posts

Fin båt du har: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=34211432

Får vel en noe eldre Bavaria 32 til samme pris, men da med 2 motorer KAD 32 event D3 x 2?

Fordeler og ulemper ... ?

Nye 28`n ligger vel brukt i samme prisleie... .

Legger man til litt så er jo 2004 Windy Scirocco innefor rekkevidde.

Seaco 1030 ligger vel i samme leie med D6 motorer.. .

Går man ned på slutten av 90-tallet åpner det seg enda flere muligheter fra både Windy, Fairline m.fl.

Nei, det er søren ikke så lett og velge hvis man skal ha slik type båt til ca 1 mill +/-.

En ett år eldre, 2006 BMB 29: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=33539259

Redigert av olpi (see edit history)

Nei, det er søren ikke så lett og velge hvis man skal ha slik type båt til ca 1 mill +/-.

Og for mange er denne prosessen forbundet med mye interessant lesing, testing av båter osv. Personlig synes jeg dette er moro og husker godt prosessene ved egne båtkjøp. Nå har jeg vært i gjennom en ny analyse av mulig større båt og sett på fordeler og ulemper ved ulike modeller. Båt dreier seg ofte om kompromisser. Til slutt lander man på noe og blir fornøyd. Før vårt valg falt på Bavaria vurderte vi bla. Joda, NorStar, Nidelv og Windy. Vi var ute etter en relativt ny båt med gode boforhold. Dvs. full ståhøyde i cabin og romslig midtkabin. Bavaria 29 Sport er fortsatt helt klart en favoritt i denne størrelsen.

Det var vel ikke så verst tilbud hvis man vil ha en nesten ny båt.

Prisene varierer jo tildels veldig mye på samme type båter, tilsvarende utstyrt, ofte med samme motor(er).

Det gjelder mange båtmerker. Det forundrer meg at flere av de som dukker opp har tildels mye høyere prisantydninger enn dem som har lagt på FINN en god stund uten å bli solgt.

Er det "vårpris-setting" som trer inn nå utover?

Det høres ut som du bør vurdere Bavaria 29 seriøst. Den slår, etter min mening, NorStar 290 på det meste og tilfredsstiller de fleste av dine krav. Lykke til med båtvalget.

Ja, vurdere bør man absolutt gjøre. Har også lest ditt fyldige innlegg om Bavaria som du postet i 2009, og som du har lagt ut link til i din neste post. Bavaria er tiltalende. Godt bad og flott stikkøye. Men, er det ingen skjerming mellom stikkøye og pantry? Det er mulig bilder lyver noe, men det ser for meg ut som pantry har meget begrenset med avsetningsplass. På de 29 Sport som nå ligger ute for salg, ser jeg kun èn som har den lille buen på bb i tillegg til førersete. De andre har langsgående benk på bb. Fruen ønsker å følge med, og jeg må ha minst ett godt sete på bb dersom førerset ikke dobbelt og så stort at to personer kan sitte komfortabelt.

Dessuten, nå begynner jeg å bevege meg noe ut av mitt prisnivå. Men slik er det jo alltid, bare litt til...

Mvh

Carwell

Ja, vurdere bør man absolutt gjøre. Har også lest ditt fyldige innlegg om Bavaria som du postet i 2009, og som du har lagt ut link til i din neste post. Bavaria er tiltalende. Godt bad og flott stikkøye. Men, er det ingen skjerming mellom stikkøye og pantry? Det er mulig bilder lyver noe, men det ser for meg ut som pantry har meget begrenset med avsetningsplass. På de 29 Sport som nå ligger ute for salg, ser jeg kun èn som har den lille buen på bb i tillegg til førersete. De andre har langsgående benk på bb. Fruen ønsker å følge med, og jeg må ha minst ett godt sete på bb dersom førerset ikke dobbelt og så stort at to personer kan sitte komfortabelt.

Dessuten, nå begynner jeg å bevege meg noe ut av mitt prisnivå. Men slik er det jo alltid, bare litt til...

Mvh

Carwell

Hei igjen Carwell. Midtkabinen i Bavaria 29 Sport er stor og adskilt fra pantry med dør. Alle 29 sport har den fine buede sofaen i tillegg til førerstolen.

Hei igjen Carwell. Midtkabinen i Bavaria 29 Sport er stor og adskilt fra pantry med dør. Alle 29 sport har den fine buede sofaen i tillegg til førerstolen.

Angående buesofaen forut på bb, er det på alle, eller kun fra en viss årsmodell? Forøvrig var det et dumt spm fra meg ang skjerming mot stikkøye, har jo sett på skisse tidligere at det er slik, men glemte det i farten da det ikke fremkom på bilde. Forstår også at en del endringer kom sent 06 og gjelder på alle 07 modeller, som du har omtalt tidligere.

Redigert av Carwell (see edit history)

Pussig tråd dette.

Trådstarter spør om hvordan en KAD 43 passer i en Nor Star 290.

Mange meninger, men ingen har kjørt denne kombinasjonen?

Jeg har heller ikke kjørt denne båten, men KAD 43 er vel en av de mest anerkjente VP som har vært produsert, og jeg antar etter beskrivelsene her at Nor Staren har en moderat planingsterskel (ikke så dyp V-bunn).

Nor Staren ser jo veldig fin ut, byssa er vel ute som den skal være, og siden de har levert den med denne motoren er det vel meget mulig at den er tilstrekkelig for båten.

Jeg vil anbefale trådstarter å prøvekjøre Nor Staren for å gjøre seg opp en egen mening om båt/motor kombinasjon. Vi har forskjellig referanserammer alle sammen, både når det gjelder sjøegenskaper, størrelse, kvalitet, fartsressurser etc etc.

Lykke til med båtvalget!

Los Endos: Byssa er nok nede i Nor Star, mellom trapp og salong. Liker som sagt layout i Nor Star, men fruen ønsker seg byssa ute (kan for såvidt være enig i det) Motor er nok tilstrekkelig til båten, og dersom erfaringene er at denne kombinasjon er grei, så har jeg jo fått svar på en del av spørsmålet. Når du i tillegg sier at KAD 43 er noe av det mest anerkjente som VP har produsert, høres det betryggende ut. Dersom også 290 DP drev også fungerer problemfritt, er vel saken grei.

Forøvrig er jeg ikke av den oppfatning at tråden er pussig på noen måte. Riktignok spurte jeg om Nor Star/Kad 43 kombinasjon var grei, men synes det er flott at folk kommer med innspill og forslag, deler erfaringer og råder etter beste evne. Selv om båtvalget kan bli noe vanskeligere jo flere alternativ som legges frem, må man ikke bli fullstendig forvirret, men selv sette opp en begrenset liste og gjøre sine valg ut fra egne bedømmelser og prisleie.

Jeg har fått mange innspill i denne tråden som har åpnet mine øyne for alternativer jeg før ikke hadde tenkt over, og det er jeg takknemlig for. Finnes det noen der ute med aktuelle synspunker, erfaringer og anbefalinger, så hører jeg gjerne fra dere.

mvh

Carwell

Jeg vurderte samme båten i fjor. Flott båt som ser tidløs ut selv om både Biam (820) og Polar har brukt samme formene tidligere.

Nor Star 290 ser jo mer moderne ut og er smartere innredet synes nå jeg. Nyere farger, port ut til badeplattform etc.

Denne finnes forresten også med faste køyer forut, noe mange synes er bra siden man sjelden sitter forut.

Testet flere, også en med KAD44 og denne spratt nærmest opp i plan og virket leken og lett i vannet. Går sikkert billig også.

Ulempen er nok at den slår litt pga liten V, men stort sett funker det greit i vanlig norsk skjærgård.

Jeg har 2 unger så valget falt på en annen båt (29 foter) samme årsmodell med større volum og takhøyde i cabin, mer dekksplass og store dollbord hele veien. (Måtte dessverre gå ned på toppfarten da)

Hadde det bare vært meg og frøkna hadde jeg nok gått for Nor Star som er morsommere og kjøre selv om den kanskje er litt overpriset til å være en liten 29 foter.

Jeg har en Nor Star 290 06 modell, som jeg akkurat har solgt (ikke hentet). Mine erfaringer med båten er at det på samme måte som Bavaria er mye båt for pengene. Hvertfall om man tar hensyn til de som har fått verdifallet ( ny ligger på 1,3 mens brukt på etpar år ligger på 800 og oppover.) Jeg har D4 260 på min, som er perfekt i forhold til krefter og forbruk.. Når det kommer til skroget finnes det helt sikkert båter med dypere V-bunn som skjærer sjøen endel bedre, men til vårt bruk har denne fungert utmerket:) Båten dekket de fleste av våre behov, med flott sikklugar med egen dør og veldig bra uteplass med mange sitteplasser. Dobbelsete er stort nok til to forholdsvis breie personer. Er selv fan av å ha byssen oppe/ute, men i dette tilfellet fungerte den bra nede da du står i åpningen og det derfor ikke er noe problem med takhøyde. Grunnen til at den nå ble solgt var 3- fot syken og alt for mye regn på sørvestlandet til å ha kalesjebåt :headbang:

Jeg vurderte samme båten i fjor. Flott båt som ser tidløs ut selv om både Biam (820) og Polar har brukt samme formene tidligere.

Nor Star 290 ser jo mer moderne ut og er smartere innredet synes nå jeg. Nyere farger, port ut til badeplattform etc.

Denne finnes forresten også med faste køyer forut, noe mange synes er bra siden man sjelden sitter forut.

Testet flere, også en med KAD44 og denne spratt nærmest opp i plan og virket leken og lett i vannet. Går sikkert billig også.

Ulempen er nok at den slår litt pga liten V, men stort sett funker det greit i vanlig norsk skjærgård.

Jeg har 2 unger så valget falt på en annen båt (29 foter) samme årsmodell med større volum og takhøyde i cabin, mer dekksplass og store dollbord hele veien. (Måtte dessverre gå ned på toppfarten da)

Hadde det bare vært meg og frøkna hadde jeg nok gått for Nor Star som er morsommere og kjøre selv om den kanskje er litt overpriset til å være en liten 29 foter.

Takk for innspill og synspunkter. Jo, en KAD 44 er nok utmerket til denne båten. Nå har vel Nor Star egentlig et 27' skrog, så en KAD burde i utgangspunktet være tilstrekkelig. På den annen side bør man aldri undermotorisere, da sliter man på motor og forkorter levetid. Mor går nok pantry nede om det kniper. Ser jo at f.eks Bavaria er betraktelig mer volumiøs, med god ståhøyde i cabin og på bad, samt dypere V-bunn og har behageligere gange i sjøen. Det blir vel noen turer på svenskekysten, og da krysser jeg som regel rett over ytre Oslofjord. Det er kjedelig dersom bunnslag er såpass kraftige at det går utover innredning og løst utstyr, men det er jo andre veier og krysse også, selv om det medfører noe lengre distanse og tid. Båtlivet skal nytes, å være underveis er mye av hensikten. Det blir ofte for mye stilleligge. Var det Bavaria du til slutt endte på?

Jeg har en Nor Star 290 06 modell, som jeg akkurat har solgt (ikke hentet). Mine erfaringer med båten er at det på samme måte som Bavaria er mye båt for pengene. Hvertfall om man tar hensyn til de som har fått verdifallet ( ny ligger på 1,3 mens brukt på etpar år ligger på 800 og oppover.) Jeg har D4 260 på min, som er perfekt i forhold til krefter og forbruk.. Når det kommer til skroget finnes det helt sikkert båter med dypere V-bunn som skjærer sjøen endel bedre, men til vårt bruk har denne fungert utmerket:) Båten dekket de fleste av våre behov, med flott sikklugar med egen dør og veldig bra uteplass med mange sitteplasser. Dobbelsete er stort nok til to forholdsvis breie personer. Er selv fan av å ha byssen oppe/ute, men i dette tilfellet fungerte den bra nede da du står i åpningen og det derfor ikke er noe problem med takhøyde. Grunnen til at den nå ble solgt var 3- fot syken og alt for mye regn på sørvestlandet til å ha kalesjebåt :headbang:

Takker for erfaringsdeling. Ok, så dobbeltsete er stort nok til to normale personer. Syntes å huske jeg leste, muligens i en test av båten, at det var noe trangt i lengden for to. Ja, stikkøya ser grei ut. Skal jeg gå for D4 motoren. må jeg nok se på nyere båter enn jeg i utgangspunktet hadde tenkt. men jeg kan jo legge på litt til..... da vil nok utvalget også bli større. Nor Star burde vel ikke være vanskelig omsettelig senere, eller hva er din erfaring med det?

Hei

har selv norstar 290 og er veldig fornøyd med min.

Nå blir det jo alltid at alle skryter av sin båt men heldigvis er vi forskjellige. Slik jeg ser det har norstar veldig fin finish på arbeidet som er utført og veldig fine løsninger slik som byssa, den er jo nesten ute så den føles veldig luftig. Veldig god førerposisjon og god uteplass, det er jo der vi oppholder oss mest. Kalesjeløsningen er veldig lettvint, båten kan nok oppleves litt hard i motsjø men absolutt ikke våt. Veldig greit med skikkelig baugspyd ved ilandstigning kontra klatre over dregg etc. Motorommet er veldig forseg gjort og oppleves godt isolert. Båten er veldig rimelig i drift som nok er pga moderat v bunn. Sammenlignet med en bavaria en gang ,den hadde d6 og jeg har d4 ,på samme strekk og vi kjørte i følge. Så tanket vi opp igjen for å se forskjellen. Han fyllte 90l og jeg fyllte 63l på samme turen. Bavariaen er bedre i sjøen men har en knotete kalesje ,bare legg merke til hvor skjelden de har nede hele kalesjen.

De har også fintagget glidlås som krever hyppig smøring.alt i alt så er bavaria en flott båt også men anbefaler deg å gå å se på begge, lettere å se hva du foretrekker da.

Vi reiser fra flekkefjord til risør traktene hver sommer med våres og har 2barn med så det funker greit for oss men kjennet 3fot syken kommer snikende

Hei

har selv norstar 290 og er veldig fornøyd med min.

Nå blir det jo alltid at alle skryter av sin båt men heldigvis er vi forskjellige. Slik jeg ser det har norstar veldig fin finish på arbeidet som er utført og veldig fine løsninger slik som byssa, den er jo nesten ute så den føles veldig luftig. Veldig god førerposisjon og god uteplass, det er jo der vi oppholder oss mest. Kalesjeløsningen er veldig lettvint, båten kan nok oppleves litt hard i motsjø men absolutt ikke våt. Veldig greit med skikkelig baugspyd ved ilandstigning kontra klatre over dregg etc. Motorommet er veldig forseg gjort og oppleves godt isolert. Båten er veldig rimelig i drift som nok er pga moderat v bunn. Sammenlignet med en bavaria en gang ,den hadde d6 og jeg har d4 ,på samme strekk og vi kjørte i følge. Så tanket vi opp igjen for å se forskjellen. Han fyllte 90l og jeg fyllte 63l på samme turen. Bavariaen er bedre i sjøen men har en knotete kalesje ,bare legg merke til hvor skjelden de har nede hele kalesjen.

De har også fintagget glidlås som krever hyppig smøring.alt i alt så er bavaria en flott båt også men anbefaler deg å gå å se på begge, lettere å se hva du foretrekker da.

Vi reiser fra flekkefjord til risør traktene hver sommer med våres og har 2barn med så det funker greit for oss men kjennet 3fot syken kommer snikende

Takk for innspill og synspunkter.... Var det Bavaria du til slutt endte på?

Ja bortsett fra kalesjen med en million deler så er jeg fornøyd. Nå er jeg ikke bortsjemt da. Stort sett hatt norske 80-talls båter med dertil elektrisk opplegg og innredning laget i hui og hast ser det ut til.

Finnes mye fint å få kjøpt. Gøy å være på kjøper'n :-)

Sitat fra Nor Star 290 Bavaria er bedre i sjøen men har en knotete kalesje ,bare legg merke til hvor skjelden de har nede hele kalesjen.

Sitat fra Svart Røyk: Ja bortsett fra kalesjen med en million deler så er jeg fornøyd.

Nor Star 290:

Takk for fyldig og grei info og erfaringsdeling. Som tidligere nevnt blir det nok stort sett bare fruen og jeg fra nå av og fremover. Med bred nok stikkøy slipper vi å re opp i salongen nede, og med den fornuftige uteplassen Nor Star har, faller denne denne absolutt i smak. Den jeg har i kikkerten har en KAD 43, og på denne forstår jeg fra andre tråder at det er umulig å få opp de siste 2-3 liter med olje,i og med at røret for utsugingsslange bøyer av forover, slik at slangen vil ende opp nær bunnplata i forkant av motor. Nå vil jo normalt siste rest av olje i en motor plassert i båt legge seg i akterkant. På D-motorene vet jeg VP har løst dette problemet med eget oljeutsugingsør i bakkant av motor.

Egentlig (som før nevnt flere ganger) er jeg tilhenger av strak aksel, men ser jo også fordelene ved drev. Utvalget av båter med strak aksel er meget begrenset i forhold til de med drev. Skal jeg ha strak aksel, er det som regel AC, og akterkabin har jeg ikke bruk for til vanlig.

Jeg har foreløpig endt opp med følgende alternativ: Nor Star med KAD 43, Marex 290 Suncruiser med KAD 43 (nyoverhalt), og Inter 9000 med Yanmar 222 strak aksel (og AC). Marex'en er en tyngre båt og går ifølge test mykt i sjøen. Liker også layout og trappa på bb. Jeg får se på dem for å få et skikkelig inntrykk. De må jo også prøves.

Ditt valg. Min jobb er bare å sørge for at du blir forvirret på et høyre nivå.

Beste båten, om du får tak ien billig nok, er Windy 31 Tornado. Oj, fant denne http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=33305320

Ekstremt bra kvalitet. Fantastisk skrog. Stor seng, nydelig uteplass. Jeg kjenner to som har slike. Og det finnes pedanter her inne som også har sånn båt.

Det er vel ikke meg du tenker på Bitteliten?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...