Jump to content

Vurderer NorStar 290 med KAD 43, synspunkter?

Carwell

Recommended Posts

Det er jeg.......Helt fantastisk akkurat sånn vi vil ha det og sannsynligvis mange andre. Fint at en slipper å om-møblere når en skal ha seg en matbit, det er Ikke uten grunn at den nye Windy 31 zonda har omtrent samme planløsningen. At solsenga i tillegg kan tas av på 31 Tornado er genialt. Fantastisk båt med enorm uteplass i forhold til en størrelsen på 31 fot, midt i blinken når en bor i ferieparadiset og ikke ønsker seg bort på lange turer. Jeg vil ikke påstå at 31 Tornado er noe ideell turbåt........Da måtte det bli en 37 Mistral....evt. 31-32 eller 33 Scirocco........

Ja på 32 GT er den også fast. Men jeg vil jo si at en 31 Tornado er noe mer enn en daycruiser. Midtcabin er på drøyre 2x2 m. Det er ikke noe problem og overnatte med 4 voksene og tre barn i båten om man tar salongen og solsengen i bruk. Det er gode kokemuligheter to kjølesskap relativt romslig toalett med dursjmuligheter, varmt og kaldt vann og dursj på badeplattformen. Så noen typisk daycruiser er det vel ikke ...

Av NorStar 290, Marex 290 og Inter 9000, så ville jeg holdt Marexen som en klar favoritt. Marexen er den klart fineste, og jeg tror også denne går best i sjøen av de tre.

Men når det kommer til pris og økonomi er Interen et godt tips. Den har strak aksling og en pålitelig Yanmar. Den har også en fin uteplass og AC, sånn at du kan tilby gjester en egen cabin.

Men at strak aksling og Yanmar-motor er økonomisk og greit vedlikeholdsmessig skal det vel godt gjøres å argumentere mot.

Som tidligere nevnt er jeg stort sett meget fornøyd med layout på uteplass på Nor Star 290. men forstår egentlig ikke hensikten med det lille sete/benken forut på babord. (Har sett en eldre NS som har montert sete i fartsretning her). Og, hvilken annen hensikt har kabinettet bak benken, annet enn å huse kjøleskapet?

Når jeg nå sammenligner ytterligere med f.eks Marex 290 Suncruiser, har de jo fått plassert tre seter (ett dobbelt + et enkelt) i fartsretning, og det på en båt av samme bredde som Nor Star (faktisk 1 - 2 cm smalere)Dessuten liker jeg trappa på Marex, på bb side.

Er også tilfreds med layout i Marex 290 såvidt jeg kan bedømme av bilder.

Forøvrig, etter nøyere vurdering tror jeg at det vil være fornuftig å gå noe opp i mod/pris for å få en D-4 eller KAD 300, minst. Båten blir jo lettere omsettelig senere også da ville jeg tro.

Er egentlig ikke på utkikk etter en langtursbåt, men med bare mor og jeg setter ikke et 27-28' skrog noen begrensninger i så måte for oss. Jeg har da vært hele skagerak rundt i adskillig semre farkost før. Synes f.eks Nor Star 290 og Marex 290, Skarpnes 9100 samt Seaco 950 er aktuelle båter som er hendige til både dagstur og lengre turer, spesielt for bare to personer. Joda 290 med køy forut i tillegg til stikkabin er heller ikke uaktuell. På tidligere båter jeg har hatt, har vi stort sett alltid sittet i cockpit/utesalong, meget sjelden nede (bare når guttene skulle se TV, men nå er ikke de med mer).Hvor mange sitter egentlig nede på en slik båt, da må det i tilfelle være dårlig vær.Derfor ser jeg heller at denne plassen benyttes til fast dobbeltkøy. Blir enklere når fler skal overnatte.

Om du går opp i pris/modell vil jeg anbefale en kikk på nye Bavaria 28

Ja Bitteliten, jeg har absolutt ikke eliminert Bavaria. Er det noen som kan fortelle litt om kalesjeløsning på den. Forstod på et par tidligere innlegg at den var knotete.

Edit: Men har jo ønske om minst to seter i fartsretning.

Redigert av Carwell (see edit history)

Kalesjeløsningen består av flere deler. Knotete sier noen, fleksibel synes jeg. Fleksibel i forhold til åpning og skjerming av vind, sol og regn. Dog har jeg undret meg hvorfor ikke flere produsenter har innført soft-top tidligere. Synes det er et elegant og godt kompromiss mellom kalesjebåt og HT. Men targabøylen må ikke være for bred og helst ikke dekke den naturlige sitteplassen i båten hvis solen skulle finne på å vise seg i zenit en julidag. :smiley:

Fruen er veldig glad i buesofaen i 29 Sport. Der kan hun sitte å følge med i fartsretningen, samtidig gir den fleksibilitet til å sitte vendt mot skipper eller bakover. Den rommer fint 2 barn i tillegg. En sosial løsning der man er i kontakt med de som sitter i rundsitter bak. Samme løsning som Princess og Fairline benytter i hhv.V og Targa. Den "norske" varianten med hevet førersete i forhold til resten av sittegruppen i cockpit blir mindre sosial. For dere som ofte er to om bord er nok dette av mindre betydning.

Redigert av mhemil (see edit history)

mhemil: Kalesjeløsningen består av flere deler. Knotete sier noen, fleksibel synes jeg. Fruen er veldig glad i buesofaen i 29 Sport. Der kan hun sitte å følge med i fartsretningen.

baatsman: Men på fler-delte kallesjer, kan du ha flere muligheter.

Ok, er det ikke værre enn det. Jo, synes fleksibilitet er greit. På en tidligere båt med temmelig "mye kalesje", men med lite valgmuligheter tegnet jeg selv en ny variant med helt andre vindusløsninger og flere muligheter for lite, mer, delvis, halveis eller helt åpen kalesje som Sagen (tror jeg) sydde for meg. Denne ble jeg meget fornøyd med. Kunne alltid ha åpen i forhold til vær og andre ønsker. Det medførte jo ganske mye glidelås, men fordelene var åpenbare.

Du nevner "soft top". Dette er nytt for meg. Betyr det et kalesjetak som kan ligge igjen som en "hardtop" når øvrig kalesje er nede, altså med horisontale glidelåser? Kan du forklare nærmere.

Forøvrig: Kona insisterer (ønsker sterkt) eget sete i fartsretning. Og, Joda 290 sin køyløsning forut (i tillegg til stikkabin) virker veldig fornuftig.

Redigert av Carwell (see edit history)

Av NorStar 290, Marex 290 og Inter 9000, så ville jeg holdt Marexen som en klar favoritt. Marexen er den klart fineste, og jeg tror også denne går best i sjøen av de tre.

Men når det kommer til pris og økonomi er Interen et godt tips. Den har strak aksling og en pålitelig Yanmar. Den har også en fin uteplass og AC, sånn at du kan tilby gjester en egen cabin.

Men at strak aksling og Yanmar-motor er økonomisk og greit vedlikeholdsmessig skal det vel godt gjøres å argumentere mot.

Ja finnmarkingen, jeg er hjertens enig. Marex'en er fin å se på, har 3 gode seteplasser i fartsretning (de nye seteputene ser jo gedigne og komfortable ut), har nok et dypere V-skrog med myk gange i sjøen. Er også begeistret for trappa på bb. Er man alene og må raskt i land for å fortøye (og ikke er like spretten som før), er disse trinna en stor fordel. På mange båter må du jo ut porten akter dersom du ikke skal tråkke på puter for å komme opp og i land.

På den annen side liker jeg godt varianten til Joda 290 med fast køye forut. Og til sist, fast aksel er ennå ikke forkastet. Det er dette jeg føler meg mest kjent og tryggest på. Yanmar kjenner jeg godt og har meget god erfaring med gjennom mange år. Jeg er ikke avhengig av 30 knop, 18-20 marsj holder strengt tatt for meg. Det er ikke noen dårlig fart det, kommer "langt nok" på 2-3 timer. En annen ting er at man skal være temmelig godt kjent for å holde 25 knop+, bortsett fra åpne strekk. Du seiler deg fort ut av kartet med slike hastigheter.

Båtkjøp handler til slutt om følelse. Du må ut og prøve.

Ja, det er riktig. Man kan ikke gjøre seg opp noen endelig mening ved å se på annonser, beskrivelse og bilder. Leser også tester over alle aktuelle båter, men de er jo subjektive eller så generelle at de egentlig ikke sier deg så mye mht nettopp ditt behov.

Jeg kommer til å prøve du ulike typer som er valgt ut, men alle båter er ennå ikke på sjøen, så det er noe tidlig for noen av dem. Uansett synes det er fornuftig å gjøre litt grundig forarbeid mtp fordeler og ulemper i forhold til ens eget behov, andres erfaringer med båt/motor og ulike synspunkter. I så måte har denne tråden vært til stor hjelp, og jeg setter pris på alle erfaringer og synspunkter som har kommet frem.

Litt off topic: Når det gjelder markedet, så er vel det meste som ligger ute noe høyt priset (men ikke alt). Det har jo alltid vært slik at i eierens øyne så er båten mer verdt enn markedet er villig til å gi. Han (eieren) vil ofte tenke tilbake på hva han selv ga for båten, så legger han til alt han har utbedret og lagt til av utstyr, kommer opp med en sum, gjør et lite fradrag for alder/gangtimer og setter salgssum. Denne sum sammenholder han med båter av samme årgang og motorisering som ligger for salg, og hvor eiere har tenkt på samme måte. Denne salgssum aksepterer ikke alltid markedet, og det kan ofte sitte langt inne hos eieren å innse dette. I fjor sommer var det vel stort sett kun de som tok dette inn over seg og satte ned prisene tilstrekkelig som fikk solgt på høsten.

Det at kona vil ha eget sete i fartsretning skjønner jeg veldig godt. Jeg hadde aldri fått kona med på lengre turer om hun ikke kunne sitte komfortabelt i fartsretning foran, lese sjøen/ kart og følge med når bølger kommer etc.

For meg er det en gåte at mange store båter kun har ett sete i fartsretning. Nå har jeg 3 i fartsretning, til glede for barna også :yesnod:

Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om....

Var nede i min lokale båthavn tidligere i dag. Der så jeg litt ekstra på noen av de båtene som er aktuelle i denne tråden. Du nevner at du også liker Joda 290, men jeg så denne i dag nesten ved siden av Marex 290. Det jeg ville si er at Marexen helt klart er større enn Joda 290, men jeg så også en Joda 310 Monaco. Denne Joda 310 synes jeg ser litt skikkelig ut.

Joda 290 og NorStar 290 synes jeg ser trange ut. Marex 290 ser helt klart bedre ut, men er selvsagt også endel dyrere. Denne Interen ser imidlertid ut som et godt kjøp http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=34316193

...........

Litt off topic: Når det gjelder markedet, så er vel det meste som ligger ute noe høyt priset (men ikke alt). Det har jo alltid vært slik at i eierens øyne så er båten mer verdt enn markedet er villig til å gi. ...... ..... I fjor sommer var det vel stort sett kun de som tok dette inn over seg og satte ned prisene tilstrekkelig som fikk solgt på høsten.

Tror det samme som deg...

Du ser heller ikke til å være helt i mål mht type båt, hel-/halvplanet leser jeg i et annet innlegg. Kan være smart å tenke behov, hvilke estimerte totalkostnader man vil få mm. Hva kan du gjøre av vedlikhold selv ... . Prisen man betaler for båten er bare en del av totalregnskapet. Driftsutgifter, vedlikholdsutgifter,verditap, driftsikkerhet er smart å ta med. Bruk ikke bare hjerte, men også fornuften... .

Var nede i min lokale båthavn tidligere i dag. Der så jeg litt ekstra på noen av de båtene som er aktuelle i denne tråden. Du nevner at du også liker Joda 290, men jeg så denne i dag nesten ved siden av Marex 290. Det jeg ville si er at Marexen helt klart er større enn Joda 290, men jeg så også en Joda 310 Monaco. Denne Joda 310 synes jeg ser litt skikkelig ut.

Joda 290 og NorStar 290 synes jeg ser trange ut. Marex 290 ser helt klart bedre ut, men er selvsagt også endel dyrere. Denne Interen ser imidlertid ut som et godt kjøp http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=34316193

Ja, jeg synes også Marex'en ser finest ut. Hadde et øye på en som stod hos Marex i Fevik, med overhalt motor, skiftet alle slitedeler og foringer, nytrekt innvendig og nye puter ute ++. Prisen så relativ grei ut. Det var det nok andre som syntes også, for den ble solgt i dag. Og jammen ser det ikke ut som Inter'en du linket til også er solgt allerede. Pussig at Inter holder på den gammelmodige stilen med så mye teak på dashbord på så nye modeller som 2011. Her har det ikke vært noen forandringer de siste år. Bortsett fra den noe gammelmodige/lite moderne finishen, er Inter 9000 en ok båt, som regel levert med yanmar. Men det er trangt i motorrom, her er det ikke lett å skifte impeller dersom de ikke har snudd huset og vannpumpa fra siste Yanmar jeg hadde.

Ja, Inter er vel ikke typisk nyskapende. En god del av norsk båtindustri er jo nettopp, som du sier, litt gammelmodig. Scand boats er også et godt eksempel på det, matrialisert med sin Baltic 29.

Fordelen med båter som Scand Baltic 29 og Inter 9000 med flere er at disse er relativt billige, spesielt i forhold til størrelse. Mye båt for penga. :thumbsup:

Jeg tror imidlertid ikke Scand kan fortsette slik i 30 år til. :giggle:

Tror det samme som deg...

Du ser heller ikke til å være helt i mål mht type båt, hel-/halvplanet leser jeg i et annet innlegg. Kan være smart å tenke behov, hvilke estimerte totalkostnader man vil få mm. Hva kan du gjøre av vedlikhold selv ... . Prisen man betaler for båten er bare en del av totalregnskapet. Driftsutgifter, vedlikholdsutgifter,verditap, driftsikkerhet er smart å ta med. Bruk ikke bare hjerte, men også fornuften... .

Nei, jeg er langt fra i mål ennå. Du er inne på noe helt vesentlig, totalregnskapet er viktig. Av vanlig vedlikehold på en motor med strak aksel, gjør jeg jo det meste selv, slik som oljeskift m/filter, bytte av dieselfilter (det må jo alle kunne for å ferdes på sjøen), gjennomspyling og vinterkonservering.

På en båt med drev har jeg aldri gjort dette. Drevet regner jeg med å måtte få hjelp til (de første gangene, inntil jeg lærer meg det), men rent oljeskift er vel rett fram so på andre motorer. Leste et annet sted på forumet at gearoljen skal trykkes inn gjennom avtappingshullet på drevet, og altså ikke fylles på fra toppen. Stemmer det?

En annen ting: for å kjøre gjennom motor med ferskvann etter at drevet er tatt av (eller mens det står på for den saks skyld)regner jeg med det er et opplegg for tilkobling av ferskvann, evt at man stenger for inntak gjennom drevet og kjører ferskvann f.eks. rett i sjøvannsfilter (som jo fungerer greit på motor m/aksel). Siste fase med frostvæske er vel bare å kjøre til du ser det kommer blått ut eksosslangen (hvis drev er av). Korrigèr meg gjerne, jeg er uerfaren med drev.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...