TICORA Svart 16.April.2012 Link til dette innlegget Svart 16.April.2012 Har selv Marex 290 og kan anbefale den. Alle båter har pluss og minus og vil du vit mer så bare send meg en IM. Sitér dette innlegget Link to post
Carwell Svart 16.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.April.2012 Har selv Marex 290 og kan anbefale den. Alle båter har pluss og minus og vil du vit mer så bare send meg en IM. Takk for det Dundun, tar deg på ordet. IM avsendt. Sitér dette innlegget Link to post
Polarbeer Svart 22.April.2012 Link til dette innlegget Svart 22.April.2012 Jeg ser at det er mye synsing angående Nor Star 290. At en må flytte gryta for å komme inn i kjøleskapet skjønner ikke jeg noe av. Kokeapparatet står på siden av kjøleskapet rett under døråpningen. En står nesten under åpen himmel og koker. Nekter å tro at båten er trangere enn andre båter på samme størrelse, dessuten bredere enn Seaco,som vel har utspring fra gamle Draco? Det er mange båtmerker som er bygd på eldre skrog, kanskje av og til med noen modifikasjoner. En venn av meg har akkurat kjøpt en Nor Star 290 som han gleder seg enormt til å hente i begynnelsen av mai. Det hører med til historien at han vurderte både Joda 290, Joda 310, Seaco 950 og diverse andre båter. Legg en Nor Star 290 og en Joda 310 ved siden av hverandre. Ikke store forskjellen i cabinen. Nor Star har mer sosial sittegruppe ute. Selv har jeg en Polar 290 Monaco, 1994 mod, som jeg er veldig fornøyd med. I fjor sviktet trimflapsene pga slangelekkasje utvendig. Selv med 3 voksne og 2 barn planet den lett med en 200 hk. AD41B. Båten er flat akter ja, men jeg har da fartet Sørlandskysten opp og ned utaskjærs i solgangsbris og litt av hvert uten å ha lidd noen nød av den grunn. Har ikke blitt noe våtere enn andre jeg har reist i lag med, blant annet både en Nimbus 28 og en Joda 310. Ta deg en runde, prøvekjør, følg hjertet ditt og finn ut hva slags behov dere har. Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
Carwell Svart 23.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.April.2012 (redigert) Sitat: At en må flytte gryta for å komme inn i kjøleskapet skjønner ikke jeg noe av. Kokeapparatet står på siden av kjøleskapet rett under døråpningen. En står nesten under åpen himmel og koker. Polarbeer: Beklager, Nor Star har ikke den uheldige løsningen. Tok feil i farten, det var Seaco 950 som har dette. Ser du nærmere etter på Seaco 950, så må man (såvidt jeg kan bedømme) nødt for å flytte vekk varme kjeler fra kokeapparatet for å kunne åpne døra på kjøleskapet, som er rett til venstre for kokeapparatet og i samme høyde. Forøvrig har jeg ennå ikke bestemt meg, men har en sterk forkjærlighet for strak aksel. Er nok litt gammeldags sånn sett, skjønner liksdom hva som foregår da, og kan gjøre det meste selv. Ser jo selvfølgelig drevets fordeler, men det jeg nå kikker på har både baug -og hekkthruster (vanligvis), og da er det jo ikke den ting som ikke kan gjøres. Du verden så "bekvemme" vi er blitt, kan liksom ikke være på vannet uten all verdens hjepemidler. Da er det greit å bare hatt strak aksel i alle år, og vært selvhjulpen med det under alle forhold, så sant man bruker motor og ror aktivt. Vel, jeg har noe i kikkerten nå, må bare sammenligne og prøve ut litt først. Redigert 23.April.2012 av Carwell (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Carwell Svart 1.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2012 Løfter denne tråden. Det har vært stille fra meg på en stund. Båtkjøp kom endelig i havn. Da jeg som tidligere nevnt er litt gammeldags av meg og liker å forstå og kunne vedlikeholde selv, falt valget på fast aksel. Båten er en Scand Baltic 2006 med det meste av utstyr, baug -og hekktruster, ankervinsj, kartplotter og autopilot. Den har en Yanmar LPA-STP med 580 timer. Skifte av regreim og zinkanoder utført nå i mai. (finner bare at det er byttet 5 anoder på motor, men det er da 6 stk. Det er byttet 4 stk på varmeveksler og oljekjøler, samt 1 på luftkjøler. Da er det nok ikke byttet på dieselkjøler) Som sagt blir det mest bare kona og jeg, og da valgte vi en 2-cabin løsning. Føler det blir noe mer luftig i bysse/salong. Båten har hardtop, på godt og vondt. Her i Vestfold er det jo deilig med sol og luft når været er godt, kjenner det kan bli noe varmt under HT. Men, når det står på som verst er toppen god å ha. Ja, da må jeg vel melde meg på tråden om Baltic, samt besøke tråden om Yanmar titt og ofte. Det er mye å sette seg inn i med båttype man ikke har hatt før. Båten har kun en eier før meg, han bestilte båten ferdig fra produsent som den er i dag, og har ikke gjort noe fra eller til underveis. Det var ikke alt han kunne svare på. Jeg får bare bruke tiden og finne ut av ting etter hvert. Mvh Carwell Sitér dette innlegget Link to post
BårdK Svart 1.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2012 Grattis med flott båt, men bilder er obligatorisk! Du får i alle fall ikke problemer med å legge til med truster både foran og bak. Sitér dette innlegget Link to post
Carwell Svart 2.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2012 Ja, det er sant. Jeg må lære meg å legge inn bilder. Har sett en oppskrift før her på BP, men finner den ikke igjen. Må nok søke support. Sitér dette innlegget Link to post
Carwell Svart 2.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2012 De andre bildene var for små, men dette gikk. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 2.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2012 Flott båt og en bra konklusjon på denne tråden Sitér dette innlegget Link to post
EIRINA Svart 2.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2012 Jeg synes at kad43 er noe snau i forhold tl størrelsen båt har selv hatt en Joda 290 som er i samme katogori båt med kad 43 full feri pakket båt med mor far og ev to barn og fulle tanker så kan dere få vanskeligheter med og komme i plan hvis sjøen går i mot. Sitér dette innlegget Link to post
Oteren Svart 2.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2012 Carwell gratulerer med en flott båt! Du har vært innom flere aktuelle båttyper før du fant den rette for ditt bruk. Dette er en gjennomprøvd kombinasjon, som du kan utføre ganske mye av det løpende vedlikeholdet på. Aksling og Yanmar høres bra ut, lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
Carwell Svart 3.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2012 (redigert) Takk for gratulasjoner. Ja, dette ble konklusjonen. Har ikke hatt denne typen båt tidligere, og alle båter har noen særegenheter. Uansett blir det en del å sette seg inn i. Får ta en ting av gangen, følge system for system. Dette MÅ jeg bare kjenne godt til, og da er det bedre å ta ved kai i ro og mak enn å begynne å lete i hastverk når man ikke har noe annet valg. Ser at dieseltanker er til å komme til for rengjøring, verre er det kanskje med FV-tanker, har i grunn ikke kommet lenger enn skikkelig rengjøring i alle "rom", og da finner man jo litt av hvert og kan følge de fleste systemer (samt flis og støv fra byggeperioden). Det første jeg må gjøre er å installere akkumulatortank, FV-pumpa starter jo i ett sett. Har foretatt en såkalt sjokkbehandling med klor av FV-systemet (24 timers beh.) Så får tiden vise om båten var riktig valg. Skal holde dere oppdatert. mvh Carwell Redigert 3.Juni.2012 av Carwell (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 3.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2012 Gratulerer!! Har kikka på den tror jeg. Er vel høy akterkabinløsning?? Velger nok fast aksel og ikke D-serie jeg også. Har kikka på å prøvekjørt i helgen. Blir det den så blir det mye det samme som siste båt. Var jo godt fornøyd med den så hvorfor ikke... . Alle båter har jo positive og negative sider/egenskaper. Holdt faktisk på å ende opp med maken til den du nå har kjøpt, men uten HT og med vanlig AC. 2007 modell med samme utrustning (minst ). Fikk et godt tilbud, men takket nei. Mulig det var dumt ?? Sitér dette innlegget Link to post
Carwell Svart 3.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2012 (redigert) olpi: Nei, denne har den vanlige AC. Kikket først på en har i Sandefjord, 2003 mod, med høy AC, men den virket ikke tiltalende med den høyden på AC. Blir jo heller ikke noe igjen av skjermingen rundt solsengen over AC. Tror det var noen få båter de produserte hovedsaklig for det tyske markedet den gang med høy aktercabin. I tillegg var det en 3-cabins løsning (som jo er ypperlig for barnefamilier), men siden det stort sett bare er jeg og kona, gikk vi for en 2-cabin med mer "luft" i bysse/salongdelen. Mvh Carwell Redigert 3.Juni.2012 av Carwell (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 4.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2012 (redigert) Er det den i Oslo du har kjøpt da? har den liten vinkelsalong og pasasjersete på toppen av et skap? Ikke så mange 2 cab i bruktmarkedet. Var å kikke på den tidligere i våres. Hyggelige folk. Redigert 4.Juni.2012 av olpi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.