Jump to content

Hvordan redusere tomgangsfarten på VP-D3 med DPS?


kjeros

Recommended Posts

Min Daycruiser er utstyrt med VP D3-170 og DPS-drev. Jeg er 99% fornøyd med investeringen. Jeg håper jeg kan få noen tips fra dere til å oppnå 100%.

Dette er min første båt med drev, og mitt lille problem gjelder finmanøvrering. Tomgangshastigheten oppleves noe høy. Motorhastigheten på tomgang er 700 omdr. Farten er da 3-4 knop. I dag løser jeg problemet med å veksle mellom forover og nøytral. Dette resulterer i at man i korte perioder er "uten styring" og offer for vind og strøm. Jeg har også eksperimentert med å sette drevtilt i "beach-modus", men jeg synes dette påvirker styreegenskapene mer enn hastigheten. Dessverre er ikke giret mitt utstyrt med "Low Speed"-modus; -som enkelte andre VP-gir.

Er 3-4 knop noe jeg må "leve med", eller finnes det noen triks som jeg ikke har tenkt på?

Longside med trange lukeparkeringer går som en drøm, men i en trang båthavn mellom utriggere føler jeg at det i perioder går i overkant fort.

 

Mine tidligere båter har enten hatt liten påhenger eller ror, så der har ikke dette problemet vært aktuelt.

mvh kjeros
-
Medlem av KNBF, Oslofjordens Friluftsråd, SXK og Totalmedlem RS

Link to post
Share on other sites

På litt større båter er det ikke uvanlig at tomgangsfar er høyere. Vår gjør fem knop på begge motorene på tomgang.

 

Beach mode tror jeg ikke er hensiktsmessig for da mister du kraft om du skal bakke. Du kan styre baugen godt ved å bakke også. Blir baugen tatt av vinden, prøv da å bakke et kort napp med roret motsatt. Min erfaring er at baugen da retter seg fortere enn om du kjører forover.

 

Erfaringen min er at båter under 30 fot er litt vinglete å manøvrere. Beste tipset mitt er baugpropell. Dyrt og bra.

 

Om motoren din har full EVC lurer jeg på om det er mulig å få mekaniker med Vodia (vp diagnose) til å redusere tomgangsturtallet litt. Kan være verdt en sjekk.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...