Jump to content

Er båtlivet oppskrytt?


Sjøogvind

Recommended Posts

Det korte svaret er Nei.

 

Båtliv er så mangt, men jeg kjeder meg aldri på sjøen, selv uten kvinnfolk. :tongue:

 

Det sies at mennesket opprinnelig kom fra havet, før vi steg i land, i evolusjonen. Det føler jeg som ganske riktig hver gang jeg er ute i båt, i kontakt med det våte element. Lukten av sjø, lyden av bølgeskvulp, synet av det blå hav og himmelvelvingen. Ikke noe sted jeg føler meg mer hjemme enn på sjøen.

 

Lykke.

Link to post
Share on other sites

Kanskje både trådstarter og vi andre må erkjenne at båtlivet ikke er for alle. Mens det for de fleste av oss er en drift, som til tider overstiger seksualdriften, er det tydeligvis ikke alle som har det slik. Jeg har hørt om mennesker som synes sex er oppskrytt, og som ikke ser poenget. Og det finnes andre som underlig nok ikke kjenner det krible i hele kroppen etter å komme seg på sjøen. I begge tilfeller kan vi andre spekulere så mye vi vil i årsaker eller forsøke å komme med velmente tips og råd for at vedkommende skal finne fram til glede i det de fleste av oss opplever som primærbehov. Jeg tror kanskje det viktigste vi kan gjøre er å erkjenne at mennesker er forskjellig, og respektere at enkelte må gjøre andre valg. At for ekempel enkelte kanskje ikke er skapt for båtliv, og trolig vil være i stand til å kunne leve en tilnærmet lykkelig tilværelse på landjorda.

 

 

Link to post
Share on other sites

Det er jo godt vi er forskjellig. Livet ombord gir for meg en kvalitetstid på linje med å ha barnebarn i huset. Det spiller liten rolle hvor vi drar. Bare vi er ombord. Litt å pusle med er alltid greit. Men sitter gjerne med kaffekoppen og ser båter og folk komme og gå. Å ligge å drive med et fiskesnøre i hånden gir sjelero.

Håper å kunne holde på noen år til.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

.. spekulere så mye vi vil i årsaker eller forsøke å komme med velmente tips og råd for at vedkommende skal finne fram til glede i det de fleste av oss opplever som primærbehov. Jeg tror kanskje det viktigste vi kan gjøre er å erkjenne at mennesker er forskjellig, og respektere at enkelte må gjøre andre valg.

 

Dette er vel månedens beste innlegg, gyldig både innenfor båtlivet og "utenfor". Det er gode tanker som gjelder mer enn båtlivet!

 

Jeg skal ikke tillegge deg mer enn du selv har skrevet, Sofaseiler, så min hale er egne assosiasjoner og - om jeg får lov - ytterligere generalisering av dine formuleringer:

 

Dette er en god oppskrift på å bidra til et triveligere liv for både oss selv og andre. Vi må akseptere fullt ut at alle er forskjellige. Det er aldri for sent å bestemme seg for akseptere andre mennesker slik de er, det være seg folk med eller uten "pinnebåt", innenfor "egne rekker" eller utenfor, og for å nevne i fleng...

 

rockere og countrydiggere

homser og heterofile

Myndighetspersoner og Jarle Andhøy

intellektuelle og typisk praktiske

styremedlemmer og vanlige medlemmer

 

Ingen er bedre enn andre, og det er bare å fylle på listen med hva man kommer på.

 

For å være ekstra tydelig: Noen og enhver kan ha dette i tankene neste gang man skal si sin egen mening om noen som ikke er til stede - før man faktisk gjør det. Mobbing foregår ikke bare i skolesystemet, det foregår i alle aldre. Den store forskjellen er at mobbing blant voksne er mer "avansert" og noen ganger nesten usynlig. - Men utrolig pinlig å iaktta utenfra. Beklager hvis jeg blir litt alvorlig her, men noe av det mer ondskapsfulle jeg har sett og opplevd av dette, har vært blant båtfolk.

 

Man kan jo gjerne tulle og tøyse med hverandre og ha det hyggelig samtidig, det er ikke det, og jeg mener ikke å være moraliserende. Men det ligger et viktig alvor i dette med å tenke seg om, og jeg sikter da spesielt mot mennesker som blir provosert av at andre ikke er akkurat slik som dem selv. For disse er det viktig å tenke seg om litt ekstra, før man velger hva man skal la seg underholde av.

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...