Jump to content

Råd og tips ved skifte av veivlager - Sabb motor, Type G


Viksfjordsjekta

Recommended Posts

Hei,

 

 

Er det noen medlemmer som har gode råd og tips, ved skifte av veivlager på Sabb motor, Type G??

 

Motoren er en 8Hk. fra 1967, men jeg har ikke kjennskap til om veivlageret har vært byttet tidligere.

 

Jeg har heller ingen erfaring i hvordan et veivlaget skiftes, men jeg går mer enn gjerne i gang så fremt jeg kan bli veiledet.

 

 

Er det slik at motoren faktisk må ut av båten for at jobben skal kunne gjennomføres ?? :confused:

 

Kanskje kan noen i dette forumet hjelpe meg litt på vei. På forhånd takk.

 

 

Beste hilsen,

 

"Viksfjordsjekta" :flag:

Link to post
Share on other sites

Først av alt: Har du sjekket om veivlagrene fremdeles lar seg skaffe? Jeg mener å ha hørt at veivlagrene til disse motorene ikke var mulige å få tak i lengre. Siden disse motorene har plaskesmøring, har de noen spesielle rullelagre i stedet for vanlige veivlagre. Fordelen er at de er slitesterke, ulempen tilgjengeligheten...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Hei, og god påske.

Det er ei luke på styrbordside, som en kommer til veivlagrene. Jeg har skiftet de selv, det er litt trangt men deg går.Husk moment tiltrekking på mutterene.Tror muterene har en slags låsing som må på igjen, dersom jeg husker riktig.

Du må skifte olje og oljefilter samtidig, husk å rengjøre magneten som ligger bunnen av bunnpanna.

Redigert av jonn (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Først, God Påske til dere også, og tusen takk for så raske svar, særlig nå midt i Påsken.

Selv er jeg hjemme i Påsken.

 

Til Vbunn: Jeg har ikke brukt båten så mye, ettersom jeg kjøpte den høsten 2010, hvor den kort tid etter sank, for så å bli hevet og tatt godt hånd om på land.

Når det gjelder problemer med motoren, så har jeg vel kun hatt kjøleproblemer, men dette ordnet seg omsider i fjor.

 

Til Index: Når det gjelder tilgjengeligheten av veivlagre, så visste jeg ikke at disse var vriene å oppdrive.

 

Til Jonn: Jeg har vært av den oppfatning av at motoren MÅTTE ut, men dette er jo gode nyheter. Jeg skal ta en titt i båten, og se om jeg kan lokalisere denne luken på styrbord side.

 

PS! Hvis det oppstår en form for "tikking" når man sveiver lett, er dette en indikator på at veivlagret er slitt ??

 

Beste hilsen,

 

"Viksfjordsjekta" :flag:

Redigert av Viksfjordsjekta (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Sannheten er at det var en venn av meg som hadde lagt merke til denne såkalte tikkingen.

Selv har jeg ikke hørt det, men det har nok sammenheng med at jeg ikke har registrert det. Jeg har nemlig ikke sveive siden i fjor sommer. I dag har jeg merkelig nok ikke kunnet finne de to sveivene jeg har liggende, og derfor ikke fått lyttet..... :rolleyes:

 

Han sa så sent som i dag, at han hadde lagt merke til dette da vi startet opp motoren, i forbindelse med at motoren måtte overhales etter forliset, høsten 2010.

Han sa videre at hvis veivlageret er slitt, så vil dette umiddelbart gå utover kompresjonen, og resultere i blant annet startproblemer.

 

Når det gjelder tikkingen, så nevnte han at dette var noe han hørte under sveiving, og var bestemt på at dette var ensbetydende med et slitt veivlager.

Jeg skal spørre ham hvor, i morgen.

 

 

Beste hilsen,

"Viksfjordsjekta" :flag:

Redigert av Viksfjordsjekta (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...