Jump to content

Riktig tennplugg til tohatsu tldi MD90B?


Mørebas 140 GT

Recommended Posts

Jeg hadde problemer med båtmotoren min, så jeg skrudde ut pluggene for å se på de. De var sota så det holdt, og den ene pluggen knakk på mitten av en merkelig grunn. Så jeg tenkte jeg skulle bestille meg noen nye plugger, og det skulle bli en forvirrende handel.

 

Jeg ringte til Boatparts.no, for å få en tilsvarene plugg til den jeg hadde. Den var av typen Champion RC10ECC

Da sa han at jeg kunne bruke NGK IZFR6F11 som da skulle være tilsvarende den som sto i. Det var greit tenkte jeg, og når pakka kom, så samnmenlignet jeg pluggene, og det viste seg at den nye pluggen var ca4 mm kortere en den som stod i.

Da skjekket jeg det opp med NGK sine lister for å sammenligne for å se om kundebehandeleren i Boatparts.no kan ha gjort feil. Men det var riktig, i følge listene til de.

 

023.jpg

 

Men jeg skjekket på båtmotoren, og der står det at PZFR6H skal være den pluggen jeg skal bruke. Ja, jeg burde ha skjekket det først :/

 

Da er spørsmålet mitt:

 

Kan jeg bruke de nye pluggene som jeg fikk, og betalte 719 kr for med frakt(3stk) eller må jeg ha den typen som står på klistremerket på motoren.

Har vært i kontakt med x-forhandlere men får ikke svar. Og pluggen Champion RC10ECC virker til å være et spøkelse, finner ingenting om den på nettet.

Og skal jeg kjøpe nye plugger igjen, vil det koste 259 kr per plugg.

 

0281.jpg

 

Mvh tommy

Ka skulle man gjort uten havet, bært båtan?

Link to post
Share on other sites

Hallo!

 

Dette med crosslister er alltid litt synsing, selvfølgelig med et visst forbehold om hva det gjelder.

NGK pluggen du skal ha og som motorfabrikanten sier er en platinaplugg med lang livslengde og høy pris.

Det vil alltid finnes alternative plugger med "de samme" (ikke uten unntak) spesifikasjonene med kopperkjerne som er billigere i innkjøp.

 

Det skal som regel ikke mer enn et par overganger ut i periferien før du er helt på jordet i forhold til hva du skal ha.

Hvis motorfabrikanten sier at du skal ha "plugg A", så kan du ofte bruke "plugg B" som et alternativ. Problemet oppstår ofte når man tar "plugg B" neste gang og går via en annen overgang til "plugg C"..

Da kan du allerede være så langt unna utgangspungtet at du får problemer.

 

Motorfabrikantene er som regel veldig nøye på at du skal bruke det som er foreskrevet, og det er jo i og for seg riktig.

 

Har selv erfart i jobbsammenheng at vi på det frie ettermarkedet til bil har ført opp en platinaplugg til en av de mest vanlige Toyota motorene i våre elektroniske kataloger. Dette i tråd med motorfabrikanten sin anbefaling, og hva som sitter orginalt i motoren -og da selvfølgelig med en pris som tilsier platina.

Når kundene så har kommet til oss og klaget på at pluggene koster 1/4 orginalt, og vi har sjekket disse påstandene viser det seg at Toyota svarer at "Ja, det skal være platina, men vi bruker de vanlige pluggene med kopperkjerne for de er billigere"...

(Vet ikke om Toyota Norge står inne for den påstanden).

 

Da er det ikke lett å være bastant..

 

Jeg ville kjøpt og satt inn platina som står beskrevet under dekselet, men det er min mening.

Kjener jeg dette forumet rett er det sikkert mange som ikke er enige i det :smiley:

 

/Shalom

 

PS..

 

RC10ECC er en plugg med kopperkjerne ("CC sist i art nummeret tilsier kopperkjerne) litt rusten i Champion sine artikkelnummer siden det er mange år siden jeg solgte dem.

 

IZFR6F11 som du har fått nå er en plugg med Iridium kjerne (bedre enn kopper)

 

PZFR6H har platinakjerne.

Redigert av Shalom (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...