ken.net Startet 7.April.2012 Link til dette innlegget Startet 7.April.2012 Driver med vårpussen, og skifter blant annet oljer på motor og drev.(DP-E drev) Oljen på drevet var veldig mørk/sort, og luktet litt råttent. Skifter olje hvert år, og kjører ca 100t i året, så det kan ikke være det at den er gammel. Noen som vet hva det kommer av? Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 7.April.2012 Link til dette innlegget Svart 7.April.2012 Det tyder på at den har vært for varm. Sjekker du oljenivået jevnlig? Og hvilken olje bruker du? Sitér dette innlegget Link to post
bjoris Svart 7.April.2012 Link til dette innlegget Svart 7.April.2012 Slik olje lukter jo veldig dårlig så lukten tror jeg ikke sier deg noe, men fargen kan jeg ikke uttale eg om. Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
ken.net Svart 7.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.April.2012 Eh nei, sjekker ikke nivået gjennom sesongen.. Bruker Shell Spirax ASX 75W/90. Syntetisk GL5 olje. Synes mengden så korrekt ut ved avtapping, så tror ikke det har vært for lite. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 7.April.2012 Link til dette innlegget Svart 7.April.2012 Da vil jeg nok en gang henstille til å lese, og følge det som står i brukermanualen. Drevoljen skal sjekkes hver fjortende dag. Du vet, hvis det mangler en halvliter drevolje så mangler den øverst i øvre girhus. Da blir det skrekkelig varmt for i plan er det ikke noe vann rundt der. Dersom drevet er hardt belastet og oljemengden er korrekt vil jeg anbefale 75W/140. Sitér dette innlegget Link to post
ken.net Svart 7.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.April.2012 Ja, skjønner. Drevet står på en AD31P på 150 hk, så det er nok ikke veldig belastet. Skal prøve å fylle på ny, og heller kontrollere den nøye jevnlig. Takker! Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 7.April.2012 Link til dette innlegget Svart 7.April.2012 Nå bør det nevnes at brukt drevolje lukter noe så helt inni he*** dårlig. Jeg skiftte drevolje på mine drev i kjelleren for et par år siden, det tok 6 uker før den lukta var ute av huset. mvh Bavaria32sport med 2 stk DP-E drev Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Bearded Beast Svart 7.April.2012 Link til dette innlegget Svart 7.April.2012 Svart girolje hmm ikkje bra. Vann er det iallefall ikkje. Det kan være brent olje og det er ikkje bra. Noe er galt fatt. Få det sjekket NÅ ellers risikerer du havari til sommeren. Sitér dette innlegget Link to post
2xDiesel Svart 7.April.2012 Link til dette innlegget Svart 7.April.2012 Har en kamerat som fikk samme oljen som deg. Sendte drevet på verksted, hvor de skiftet sjaltekon fordi de mente denne var noe slitt. Skal bli artig å se til høsten når han tapper oljen. Personlig har jeg null tillit til den teorien, da sjaltekonen i et av mine drev var utslitt forrige sesong, uten svart olje som resultat. Konen er enten ute eller inne den ligger ikke å skyver båten halvveis! At noe i drevet ditt har gått varmt er helt klart, men hva det er vet jeg ikke. Må du sende drevet på verksted, hadde iallefall ikke jeg akseptert diagnosen slitt sjaltekon og 15000 i regning! Sitér dette innlegget Link to post
Bernt79 Svart 7.April.2012 Link til dette innlegget Svart 7.April.2012 Hva hvis peilepinnen er under vann? for det skal vel være nedtiltet? Sitér dette innlegget Link to post
2xDiesel Svart 7.April.2012 Link til dette innlegget Svart 7.April.2012 Volvo har ikke noe forhold til om drevet er under vann eller ikke, de har bare et forhold til at du skal følge manualen og peile hver 14 dag. Er drevet under vann så får du løfte båten ut av vannet! :-)......så derfor driter jeg i drevene så lenge båten ligger i sjøen! Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 2.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2016 Tappet olja av nettopp anskaffet DP-D1 i dag. Brukt altså, og skulle være 100 % OK. Svart illeluktende olje, men ikke diesellukt. Tappepluggen til høyre. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 2.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2016 Du bør iallefall sjekke lager og tannhjul i øvre girhus. Sjekk at lagrene ikke er slitt og at tannhjulene har riktig klaring og tanninngrep. Slitte lager på pinjongen er det første som skjer når oljen går for varm eller for lavt oljenivå. Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 3.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2016 Takk for tipsene. Vil bli sjekket/ordnet. Mulig også sluring i kon? Blir byttet for sikkerhets skyld. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.