Bekko Startet 7.April.2012 Del på Facebook Startet 7.April.2012 Jeg har kjøpt meg Garmin VHF kabelen som var med ,var for kort, den var merket glomex marine antennas coax cable RG58 C/U MIL C-17 twin screen low loss 50 ohm.Eg fekk tak i en coax cabel på den lokale el butikken, som er en vanlig cabel som en bruker til flat tv, er det noen som vet om eg kan bruke denne.Denne er merket med, sat cable high quality bzt ku 888 ce class a. Det står ikkje på kabelen om det er 50 ohm.Den ser helt lik ut , men eg lurer på om den har samme skjerming. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 7.April.2012 Del på Facebook Svart 7.April.2012 Jeg har kjøpt meg Garmin VHF kabelen som var med ,var for kort, den var merket glomex marine antennas coax cable RG58 C/U MIL C-17 twin screen low loss 50 ohm.Eg fekk tak i en coax cabel på den lokale el butikken, som er en vanlig cabel som en bruker til flat tv, I følge GOOGLE er "bzt ku 888 ce class a" en Tv kabel på 75 ohm. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Strekkfisken Svart 7.April.2012 Del på Facebook Svart 7.April.2012 75 ohms kabel er ubrukelig til VHF-bruk.Den vil forhindre mye av sendeeffekten å nå frem til antennen, og vil i verste fall kunne overbelaste utgangstrinnet på radioen din og ødelegge den. (Slik var det på gamle amatørradioer, mulig nyere apparater har innebygget vern mot feilimpedans, men bra er det uansett ikke.) RG58 kabel i grei kvalitet får du for under 10 kroner meteren, RG-8X (bedre kabel, lavere tap) til 15 kroner. Det er det verdt! Sitér dette innlegget Link to post
POL Svart 7.April.2012 Del på Facebook Svart 7.April.2012 En coax kabel til marint bruk bør ha en leder som er tvinnet/flere tråder og ikke en enkeltleder. Disse er mer bøyelige og ikke så utsatt for brudd på grunn av vibrasjoner og bevegelse som alltid er i en båt. Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 7.April.2012 Del på Facebook Svart 7.April.2012 Du skal ha en 50ohm kabel, det har ikke tv butikkken. Sitér dette innlegget Link to post
Vanisian Svart 7.April.2012 Del på Facebook Svart 7.April.2012 Prøv Permo http://www.permo.no/ og spør etter Espen, så order han koaks og plugger til deg. Sitér dette innlegget Link to post
Strekkfisken Svart 8.April.2012 Del på Facebook Svart 8.April.2012 Jepp, Permo er stedet! Hyggelige folk som kan sakene sine. Mer og mer sjeldent i våre dager. Sitér dette innlegget Link to post
alidal Svart 8.April.2012 Del på Facebook Svart 8.April.2012 Eller denne... Sitér dette innlegget Link to post
Vanisian Svart 8.April.2012 Del på Facebook Svart 8.April.2012 No skal eg ikkje uttale meg så mykje om sistnevnte firma da eg ikkje har handlet der. Men dei har fått mykje negativ omtale på eit radiorelatert nettforum. Derimot Permo har eg handla mykje med og kan anbefalast på det varmaste Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 8.April.2012 Del på Facebook Svart 8.April.2012 Jeg fant et forum hvor det var mest skryt av radiosalg.com. Da går erfaringen med firmaet begge veier. Uansett, du trenger ikke RG-8 (eller RG-213) kabel hvis avstanden opp til antenna er mindre enn 10 meter (kjøpe 100 m må være i "meste laget"). Da duger RG-58. Sitér dette innlegget Link to post
alidal Svart 8.April.2012 Del på Facebook Svart 8.April.2012 No skal eg ikkje uttale meg så mykje om sistnevnte firma Jeg har handlet kabel og diverse plugger/kontakter hos Radiosalg, og har ingenting å utsette på de. Kjapt svar på mail og leveransene har vært iht bestilling. (har ingen relasjoner til nevnte firma) Sitér dette innlegget Link to post
Strekkfisken Svart 8.April.2012 Del på Facebook Svart 8.April.2012 Jeg fant et forum hvor det var mest skryt av radiosalg.com. Da går erfaringen med firmaet begge veier. Uansett, du trenger ikke RG-8 (eller RG-213) kabel hvis avstanden opp til antenna er mindre enn 10 meter (kjøpe 100 m må være i "meste laget"). Da duger RG-58. Enig i at effekttapet ikke blir all verden med RG-58 på korte strekk, men det blir jo ikke prisforskjellen i kroner heller. Hver watt ekstra til antennen (og uV signal tilbake til mottageren) kan utgjøre den lille forskjellen som skal til under ellers marginale forhold. Men til syvende og sist koker det vel ned til tilgjengelighet, hva man lettest får tak i når man trenger det,og at man slipper å kjøpe 100 meter når man bare trenger åtte. Sitér dette innlegget Link to post
alidal Svart 8.April.2012 Del på Facebook Svart 8.April.2012 Ser det står 100 meter, men for ca 1 år siden var det metervare.... Sitér dette innlegget Link to post
Vanisian Svart 8.April.2012 Del på Facebook Svart 8.April.2012 Ser att Permo kan levere RG-58CU, coax kabel, 52 ohm, MIL SPEC C17 til kr:8 pr. meter, og koblinger koster vel 20-25 kr pr. stk Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 8.April.2012 Del på Facebook Svart 8.April.2012 Enig i at effekttapet ikke blir all verden med RG-58 på korte strekk, men det blir jo ikke prisforskjellen i kroner heller. ... RG-58 er mye mer praktisk å montere enn RG-213 som er tykk og stiv. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 12.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2014 Jeg tar opp denne tråden, da det er på tide å bytte kabel mellom VHF og antenne. Kabelen er gammel og selv med så godt som ny antenne, får jeg SWR på 1 : 2,0. Jeg har nå koblet over til AIS-antennen og dens kabel, og da får jeg SWR på 1 : 1,25. Jeg trenger ikke noen super lavtapsantenne da kabelen kun blir vel 5 meter. Og kabelen må ikke være for tykk rent monteringsmessig. Jeg har liggende en kveil med RG58 M17/028 kabel fra NEC. den har 5mm ytre diameter, både den flertrådige innerlederen og skjermen er fortinnet, den er halogenfri og flammehemmet og tapet pr. 100m er 14dB ved 100MHz og 20dB ved 200MHz. Da burde det vel være et greit valg, og bare å sette igang å lodde på kvalitetsplugger i hver ende? Datablad på kabelen her. Lars H. pt. Oscarsborg Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
TasleT Svart 12.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2014 Den kabelen ser jo helt grei ut, også lengden på ca. fem meter tatt i betraktning. Men ikke la deg totalt lure av SWR: En effektiv (lengre) antenne med moderat SWR kan sende / motta bedre enn en mye kortere med lavere SWR. Jeg sier ikke vil sende / motta bedre, men kan - på generelt grunnlag. Et feltstyrkemeter vil avsløre sånt. SWR er kun et uttrykk for stående bølger i antennesystemet, og ikke et direkte uttrykk for en antennes effektivitet. En motstand på 50 ohm som gir en teoretisk SWR på 1 stråler ikke særlig, mens en ledningstubb med SWR på 10:1 (eller mer) kan "høres" hundrevis av meter unna. Bare litt høyttenking.... Sitér dette innlegget http://www.tore.aasli.no Link to post
Lars H. Svart 12.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2014 Antennen jeg har for VHF er en 90cm Glomex RA 109 stålpisk med ordentlig tilkobling, ikke slik drittkontakt som på RA 106. Ved måling gikk det fulle 25W ut fra VHF'n men som SWR resultatet sa, målte jeg ganske mange watt i retur. Kombinasjonen den antennen og Sailor RT2048 har tidligere fungert helt utmerket både på sending og mottak. Rapport fra Tjøme radio antyder litt dårlig modulasjon, så kanskje den 25 år gamle mikrofonen ikke er helt med lenger. Men tilpasning til antennen fungerte bra tidligere, med SWR på 1,25 : 1 Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.