Jump to content

Byttet påhengs til Suzuki, problemer med kontakt i batterikabler


KARILLA

Recommended Posts

Har hjulpet en god nabo og montere ny påhengsmotor. Byttet til en suzuki DT 70 2001 mod.

Motoren er startet og test kjørt på sjø og fungerer utmerket imidlertid så er det vanskelig å få startet den.

 

Det som skjer ved start er at den ikke drar starteren skikkelig rundt, dette trodde vi at kanskje skyldtes gammelt batteri. Det ble derfor innkjøpt nytt batteri på 100 ah.

 

I mitt hode burde dette batteriet være mer enn tilstrekkelig til å starte en motor av denne størrelse.

 

Det kan derimot se ut til at det er dårlig kontakt i klemmene på batteri polene, skal kjøpe nye og se om det ikke hjelper.

 

Men så kommer det store spørsmålet: Når vi avmantlet for å sikre at det var skikkelig kontakt i batteriklemmene la jeg merke til at ledningen ikke lengre var kobber farget, den var svart (les oksydert). Bør en skifte kablene? Hva kan gjøres med kabel endene for å sikre skikkelig kontakt (syre?). Før avmantling og ny montering ble kablene varme, ikke varmere enn at en kunne holde i de men med en god lunk?

 

Noen som har erfaring med denne motoren og eventuelle forslag til hva som vi bør gjøre.

Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig!

Link to post
Share on other sites

Det bør også nevnes at den lader med ca 13.8 volt( normalt i mitt hode) og at batteriet ble fulladet før prøvestart. Batteri er målt til 12.3 volt(hvilestrøm), så det er ikke tomt for strøm iht mine begrep??

Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig!

Link to post
Share on other sites

Oksydering gir dårlig ledningsevne. Det kan være at kablene er oksydert kun helt ut imot endene. Hvis kablene er lange nok ville jeg prøvd å avisolere litt lenger inn på kabelen og se om det ikke ser bedre ut der. I så fall er det bare å kutte bort en del av kabelendene til du kommer til ren kobber, og montere batteriskoene på nytt.

Link to post
Share on other sites

Takk. Tenkte faktisk å gjøre dette, men det er ikke mye kabel å gå på. Får skjøte den til vi får båten på land igjen. Ikke moro å skru på utenbord når den ligger på sjøen. Faller alltid noe vesentlig til bunn :cryin:

 

Får høre på den lokale båtbutikken om det er noen egnede skjøtestykker.

Redigert av HAIK (see edit history)

Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig!

Link to post
Share on other sites

Som det sies er det i all hovedsak i yterendene kabler blir oksyderte.

 

I så fall er det bare å klippe av ett lite stykke, kanskje 1/2 til 1cm i første omgang for å se om det blir bedre.

 

Hvis kabler må skjøtes så kan du/dere legge på smeltelim via en limpistol på skjøten, dette gir som oftes en helt tett skjøt.

Krympeslange lar seg også bruke, men ikke alltid dette blir helt tett, men kan alltids legge på krympeslange over det skjøtede område etter at smeltelim er brukt.

Blir da sterkere mot slitasje og gnag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...