Jump to content

Startproblemer VP MD17C

stado

Recommended Posts

Hei

Faren min kjøpte en Sandvik 25 for noen år siden og har hatt masse problemer med md17c motoren som sitter i den. De siste 4 årene har båten ligget på land fordi den ikke starter.

Vi begynte å jobbe på denne ifjor, og da var det ene stempelet satt seg helt fast. vi fikk dunket dette løst, honet sylindere og byttet stempelfjærer samt alle pakninger. Motoren går fint rundt nå, men problemet nå er dieseltilførsel. Det kommer kun diesel frem til en av sylinderne. Har forsøkt med lufting, bytte filtre, (fødepumpen er nesten ny), men fortsatt kommer det kun diesel ut fra ên av utgangene på innsprøytningspumpen.

Noen som har noen tips om hva vi kan prøve videre?

Lurer også på om noen vet om rekkefølgen på dieselrørene på bildet under stemmer da det ikke er slik det er på vår motor:

Se bilde

På vår motor går det rør fra venstre utgang(på pumpa) til venstre sylinder, midtre utgang til midtre sylinder og høyre utgang til høyre sylinder.

Håper noen kan hjelpe oss litt videre...

Vil tippe at her henger to av plungerne i brennstoffpumpen !

Forsøk å fjerne nipplene og bruk f.eks. et tynt skrutrekker e.l. og stikk den nedi hullet for å sjekke om pumpe-elementene beveger seg mens motoren turnes!

:sailing:

Bjørn

Takk for tipset, skal sjekke dette. Hva hvis de sitter fast, skal jeg dunke litt forsiktig på de, eller må hele pumpa leveres til service?

Heisann!

Jeg har studert litt sprengskissa til HP-pumpen, og ser at det er slett ikke sikkert at det er mulig å kjenne plungerbevegelsen ved å fjerne stigeventilen 17 (nippel).

Men om en, eller flere, plungere står fast, så vil de heller ikke være mulige å vri med reguleringsstaget 19.

Når pumpen kun leverer diesel til kun en av tre uttak, så er det nærliggende å tro at feilen ligger i pumpen eller dens drivverk.

I ditt tilfelle så har jeg villet fjernet pumpen i fra motoren. Da vil du også kunne sjekke drivverket (kammene).

Workshop manual finner du her til VP MD17C

Evt. overhaling av brennstoffpumpen bør overlates til ekspertisen.

:easter:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Hei

Har vært å sjekket pumpa, og det stemmer som du sa at 2 av pumpeelementene (plungerne) satt fast. Jeg dunket litt på de og da løsnet de. Skrudde alt sammen igjen, luftet og nå kommer det diesel til to av sylinderne istendefor 1. Det er jo fremgang:)

Blir en tur ned igjen til helgen for å dunke litt mer på den siste plungeren, så blir det spennende å se hva som blir neste utfordring etter dieseltilførsel er løst:)

Øyvind

Heisann igjen !!

Flott at du har funnet problemet !

Nå vet ikke jeg hvor mye du har demontert pumpen, eller hvor godt du kjenner pumpeprinsippet på den !

Om du har demontert hele pumpe-elementet fra selve pumpehuset, så er det noen svært viktige monteringsprosedyrer du må ha i bakhodet:

Sprengskisse

Det er svært viktig at enden på selve plungeren blir montert korrekt i det tannede "pådragshjulet" (pos.13). Plunger-enden har ofte et lite merke som skal korrespondere med et merke på "pådragshjulet".

Videre så må du passe på at "pådragshjulet" (pos.13) "hukes" korrekt på tannstangen (pos.19 ?) Her er det antagelig et merke på en av tennene som skal korrespondere med ett eller to merke® på tannstangen. Alle elementene må monteres likt mhp dette !!

Hvis noe av dette gjøres feil så vil elementene gi feilt/skjeivt, eller null pådrag !

Lykke til videre !

:sailing:

Bjørn

Redigert av mateco (see edit history)

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Hei

Jeg har ikke hatt ut pumpe-elementene, kun tatt ut ned til nr 14 på tegningen.

det kommer nå diesel ut til alle sylinderne, men moteren tenner ikke. Mistenker at trykket er for lavt, hvor mye trykk skal det være her?

Burde f.eks trykket kunne blåse diesel gjennom er tynn plastikkpose hvis jeg holder denne foran dieselrøret?

Øyvind

Det er dysen som holder igjen helt til trykket er høyt nok til at dysen åpner og da snakker vi om 150-250 bar (vet ikke hva som er riktig for denne motoren). Litt luft i dyserøret og der blir ikke trykk nok til å åpne dysen. Prøv å ha 1/2 tørn åpning på mutteren på dyserøret på alle dysene og kjør på startmotoren til der kommer diesel fram til alle 3 dysene, teit mutrene og prøv å starte. Legg rundt noen filler til å ta hånd om dieselen som lekker ut mens du lufter. Der skal kun komme ut små mengder fra hvert rør for annenhver omdreining.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner
  • 2 uker senere...

Jeg har nå tatt ut dieselpumpa, denne var tydeligvis ikke i orden da pådragshendelen satt bom fast i stopp posisjon. Det var derfor et h....... å få pumpa ut av motoren.

Uansett KongKing er konge så jeg har fått låne hans ekstra pumpa for å teste før jeg kjøper den av han. veldig bra :) Har satt inn pumpa og det ser ut til at dieseltilførsel nå er i orden.

MEN, motoren tenner kun på sylinder 3. Jeg kan starte motoren på sylinder 3 hvis jeg dekomprimerer sylinder 1 og 2. "Aktiverer" jeg sylinder 2 mens motoren går tenner den med en gang, men så stopper/kveles motoren. Sylinder 1 ser ikke ut til å tenne i det hele tatt. Jeg har prøvd å flytte rundt på innsprøytningsdysene uten at det har noen påvirkning på resultatet.

Noen som har noen tips om hva jeg bør prøve? Er det noen justering jeg må gjøre i forbindelse med pumpebyttet? Kan det være for lite kompresjon? Alle stempelringene er nye og ventiler er slipt...

Øyvind

Ta en kikk i denne tråden og da spesielt innlegg #28

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner

Takk for tipset, har allerede lest den og alt annet som har noe med md17 å gjøre på dette forumet.

Etter jeg monterte den "nye" pumpen så jeg at det kom diesel til en av sylinderne når jeg pumpet med matepumpen. Skjønte da at det manglet den delen i pumpen som du refererer til i posten over. Flyttet over denne fra den gamle pumpen og da så det bedre ut.

Når jeg tenker meg om så er det denne sylinderen som fungerer nå, kan det være at det er forskjell på tykkelsen på shimsene, og at dette gjør at sylinder 1 og 2 ikke tenner?

Det kan jo være forskjell i tykkelsen men den er ikke kritisk. Tykkelsen skal kun være nok til at fjøren presser litt på ventiltallerken slik at den ikke "flyter fritt". Er slett ikke sikker på om fødepumpen skal klare å pumpe gjennom tilbakeslagsventilene.

• Barnevaksiner
  • 1 måned senere...

Fikk motoren til å starte ved å helle litt olje i sylinder 1 og 2. masse hvit røyk så tenkte det var dårlig kompresjon. tok ut sylinderne og så på stemplene og ringene på stempel 1 og 2 hadde satt seg. sikkert fordi jeg gjorde for dårlig rensejobb forrige gang jeg byttet ringer.

Får gjøre det igjen, og være litt flinkere denne gangen. Tenkte å bytte det ene stempelet også da det er litt preget.

Men, inntil jeg får det nye stempelet og nye pakninger grubler jeg litt på justeringen av gasspådragsskruen(eller hva det heter). når jeg skrur på skruen til gasshendelen er det kanskje 5 min på en klokke fra stopp til full gass. Hvis jeg dreier skruen rundt 180 grader virker det bedre med ca 20 min rotasjon fra stop til full gass. MEN da er jo full gass stopp og stopp full gass.

Litt vanskelig å forklare, noen som skjønner hva jeg mener og veit hva jeg gjør galt?

Øyvind

• 2 uker senere...

Hei

Noen som kan forklare meg litt om hvordan gassjusteringen egentlig fungerer?

Når gasspådrag økes roteres skruen med urviseren, hendelen 5 på bildet skal da gå mot urviseren for å få pumpa til å levere mer diesel. dette skjer ikke. Kan jeg ha montert noe feil? Har egentlig kun tatt ut pumpa og satt inn en ny.

md17gass.jpg

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...