Jump to content

hvor lang innkjøring på gammel mercury 2 takt?


ahamm

Recommended Posts

har overhalt en 94 merc 40 4syl, med nye stempler, ringer og lagre.

 

Noen som har innkjøringsprosedyre på disse?

unngå tung belasting og maks turtall første 4-5 timer eller noe sånnt?

Har "Daycruiser", er "folk i båt", opptatt av kortsiktig glede i form av fartsrus, beryktet for å bruke den fryktelige paraplydreggen.

Link to post
Share on other sites

Noe sånt,ja.

 

Har liten tro på at dette med innkjøring har så mye for seg.

 

At man tar det litt rolig i begynnelesen er greit nok,og et oljeskift etter relatvit kort tid(på de motorer hvor det er aktuelt),men at men skal følge et strengt program og gjennomgå en rekke "ritualer" som noen har tendens til er bare tull.

 

 

Uten direkte sammenligning med 2-takt påhengere,så har jeg tidligere overhalt mange store moderne dieselmotorer,disse ble etter en kjapp test satt rett ut i drift.

 

Hadde ingen reklamasjoner på 10 år :thumbsup:

Redigert av nomen (see edit history)

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

har blandet i 1% olje i tanken, samt at det er autolube på den, så den får litt ekstra.

 

Altså unngå leking og maks turtall over tid de første timene, ellers bruk som normalt :)

Har "Daycruiser", er "folk i båt", opptatt av kortsiktig glede i form av fartsrus, beryktet for å bruke den fryktelige paraplydreggen.

Link to post
Share on other sites

Ikke daukjør motoren,etter en 2-3 timer bør motoren kjøres på full belasttning ca 1 min av og til, dette er for å få stempelringene til å sette seg ordentlig i sylinderen

Du skader ikke motoren på dette.

Dette er en vanlig feil mange gjør spesielt med 4T motorer,motoren får ikke hard nok belastning under innkjøring med det resultatet at oljenivået stiger (bensin i oljen)

pga av mangelfull tetting i sylinder.

Link to post
Share on other sites

Innkjøring av en Classic Merc...

Bruk 4% olje første 10 timer.

 

Max turtall første 2 timer er 2500 > 3500 rpm = MAX halv gass ( unngå å ligge akkurat i planings terskelen, bedre å gi på litt xtra så en kommer i plan ).

Etter 2 timers kan en kjøre på alle turtall, men unngå fullgass over lengre tid, kjør på varierende turtall.

Etter 8 timer regnes motoren som innkjørt .

 

La motoren få jobbe lett de første timene, men gi den mulighet til å få strekt litt på musklene ...

 

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

Utmerket Droll :)

Får vel blande i litt mere på tanken da :)

har ikke turteller, så da får jeg holde meg under halv gass.

 

kan vel ikke dorge med den til å begynne med da hvis den skal ha litt variert turtall.

Har "Daycruiser", er "folk i båt", opptatt av kortsiktig glede i form av fartsrus, beryktet for å bruke den fryktelige paraplydreggen.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...