Shalom Startet 8.April.2012 Link til dette innlegget Startet 8.April.2012 (redigert) Hei! Blir provosert av å lese kommentarene på denne artikkelen som omhandler hærverk på svaberget i Hvalerskjærgården. De fleste har null forståelse for at det reageres og refererer til at de tror det er aprilspøk o.l. Vil tro det er bedre forståelse for dette her på BP. Hvordan kan noen gjøre slik i 2012 ? /Shalom Redigert 8.April.2012 av Shalom (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth 81 Svart 8.April.2012 Link til dette innlegget Svart 8.April.2012 Rett og slett hærverk! Enkelte folk er så tanketomme eller hensynsløse at det halve hadde vært mer enn nok! Blir eitranness forbanna når jeg ser sånt svineri! Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
quantumduck Svart 8.April.2012 Link til dette innlegget Svart 8.April.2012 Fant ingen kommentarer jeg, men ganske tanketomt ja. Man har vel vært nedover i Bohuslän og blitt avstumpet ... Sitér dette innlegget Link to post
Vidarfre Svart 8.April.2012 Link til dette innlegget Svart 8.April.2012 Jeg ser problemet, men hva gjør vi med sankthans bålene som blir tent på " alle" svabergene langs kysten, mange av disse tennes i regi av kommunen.. Hvis folk hadde brukt bålplassene som allerede er lagd hadde problemet blitt minimalt. Sitér dette innlegget Er opptatt av at penger skal sirkulere, og den lokale båtutstyrspusheren hjelper til med sirkulasjonen. Link to post
DieselDahl Svart 8.April.2012 Link til dette innlegget Svart 8.April.2012 Litt sterkt å kalle dette naturkatastrofe kanskje, men tankeløst ja. Et uttrykk for vårt kjære forbrukssamfunn. Kjøp nytt, bruk og kast. Glemt. Så tar vi et nytt sted neste gang. Sitér dette innlegget Link to post
Strekkfisken Svart 8.April.2012 Link til dette innlegget Svart 8.April.2012 (redigert) Hvordan kan noen gjøre slik i 2012 ? Skal jeg være helt ærlig er det ikke sikkert jeg hadde sett problemet selv en gang før jeg leste artikkelen. Men nå vet både jeg og forhåpentligvis mange andre bedre. Takk for at du gjorde meg oppmerksom på dette! Redigert 8.April.2012 av Strekkfisken (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 8.April.2012 Link til dette innlegget Svart 8.April.2012 Hvorfor ikke heller brenne bål i fjæra på sand slik at floa (høyvann) renser opp? Og, hvorfor brenne bål i det hele tatt? Disse pyromanfaktene er i første rekke et sør-og østlandsfenomen. Kystfolket videre oppover kysten driver i liten grad med slike ting. I dag finnes små primuser på gass og andre ting, til orientering. Sitér dette innlegget Link to post
klk Svart 8.April.2012 Link til dette innlegget Svart 8.April.2012 Hvafornoe,brenner du gass?? Fossilt brensel? Du nå tenke på ozonlaget, klimaendringer og våre barbeinte unger!! Sitér dette innlegget Link to post
Zitt Svart 8.April.2012 Link til dette innlegget Svart 8.April.2012 Jeg har store problemer med å klassifisere dette som en naturkatastrofe, ei heller at det en katastrofe for naturen! En tsunami, et jordskjelv, et ras, en brann eller et oljeutslipp eller andre utslipp kan være en naturkatastrofe. At det kan være en katastrofe for en barne/voksen/dyre-fot kan så være, men da tror jeg det er mye mer å hente på å f.eks. forby bruk av glass langs kysten. Om det finnes noen oversikt over skadeomfanget av skarpe steiner forutsaket av bruk av varme langs kysten, ville jeg gjerne sett den. Jeg vil tro at glatte, bratte og ujevne svaberg utgjør en betraktelig større del av skaeomfanget. Men tar jeg feil er det faktisk slik at dette kan fikses. Sot og misfarging fikser gjerne seg selv, og skarpe kanter kan jeg fikse. Hvis noen får kommune/stat til å betale, så stiller jeg. Får jeg frem rette utstyret er jobben gjort på ganske få timer pr bål. Finansiering kan gjøres på sedvanlig vis gjennom bøter for overtredelse av loven. Vi trenger ikke å vente i 1000-vis av år. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 8.April.2012 Link til dette innlegget Svart 8.April.2012 Naturkatastrofe nei, men det er riktig at bål-brenning kan sette stygge merker i de slette fine svabergene som vi faktisk har, særlig rundt Oslofjorden. Sitér dette innlegget Link to post
StianJunior Svart 8.April.2012 Link til dette innlegget Svart 8.April.2012 Har ikke kveldskos rundt svabergbål noen verdi lengre? Båltenning har da vell ikke noe med pyromani og gjøre, heller uvettig bruk av `bålplass` og såkalt tanketomt når det gjelder opprydding:/ Sitér dette innlegget 1984 26 Saltrø PlankSnekk 1978 29 Birchwood Tamd60B PROSJEKT! 1999 20 Ibiza Touring med 115 Johnson *Solgt* Link to post
avmønstret5 Svart 8.April.2012 Link til dette innlegget Svart 8.April.2012 Har bedrevet båtliv i 30-40 uten å fyre opp bål, det går helt greit. Sitér dette innlegget Link to post
MaSa Svart 8.April.2012 Link til dette innlegget Svart 8.April.2012 Selv har jeg brent bål i godt lag utover sene kveldstimer langs kysten men det skjer 9/10 ganger der det er brent fra tidligere,eller ett sted som passer seg! I det siste så har jeg hatt en slik flott billige tønnegrill liten sak som jeg har brent en kubbe eller to oppe i. Men ser problemet med slike merker på populære tursteder hvor folk svir opp hele svaberget.Men at det finnes en bålplass på de fleste steder må da være greit? Sitér dette innlegget Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :) Link to post
Zitt Svart 8.April.2012 Link til dette innlegget Svart 8.April.2012 30-40 år uten bål går helt sikkert utmerket, pettersand! Man kan venne seg til alt, som f.eks. pølser grillet på primus, en kjølig augustkveld uten strålevarme fra flammer eller den nydelige knitringen fra bålet. Hvis naboen tenner opp bål, og vinden dreier slik at sjenerende røyk kommer der jeg sitter, så flytter jeg meg. Hvis jeg tenner meg en sigar, og det sjenerer naboen, så flytter han seg. Hvis der er skarpe steiner etter bålbrenning dagen etterpå, kan jeg ta sandalen på barna eller barnebarna. En annen ting er at steinsortene rundt Oslofjorden, kanskje med unntak av Larvikkitt, sjeldent sprekker på den måten at farlige skarpe kanter oppstår. Vi er alle forskjellig og det må vi bare respektere. Vi har nok av forbud i dette landet, og forbud mot bålbrenning på svaberg synes jeg er en uting! Sitér dette innlegget Link to post
Shalom Svart 8.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.April.2012 Fant ingen kommentarer jeg Ser ut som at FB har fjernet kommentarene, og det er kanskje like greit så mye rart som var skrevet der. Ser vel poenget med at å klassifisere dette som en naturkatastrofe kan være noe i overkant, men poenget er at oppsprukkent og istykkerbrent fjell ødelegger for så mange. Menge av de "best egnede båtplasser" er jo akkurat der hvor det er best å sitte eller ligge, og da er det jo ikke bra om det hadde vært fritt frem for alle å brenne hvor de vil. For vi vil vel ikke at mer og mer av svabergene blir forvandlet til grushauger? Enig i at det er utrolig koselig med et bål "på fjellet" og det gjør vi ofte når vi er ute.. Forskjellen er at vi hiver en klubbe eller to oppi grillen når vi er ferdig med å grille og båler der slik som mange andre vi ser. Har liksom fått det inn med morsmelken at man ikke båler på fjellet, og det synes jeg er en grei regel. /Shalom Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 8.April.2012 Link til dette innlegget Svart 8.April.2012 Hygge er så mangt, noen har sære hyggeligheter også, særlig når røyken driver ned i nabobåten og asken fyker ombord når morgenbrisen kommer. Sitér dette innlegget Link to post
Zitt Svart 8.April.2012 Link til dette innlegget Svart 8.April.2012 Vi er 6 milliarder sære mennesker på jorden, og det skulle bare mangle om vi ikke dulter borti hverandre fra tid til annen. Men jeg tror det skal gå bra uten at det blir krig i verden. Ha en fortsatt god påske, og du, husk å ta med fyrstikker! Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 8.April.2012 Link til dette innlegget Svart 8.April.2012 Aldri vert borti at bålbrenning er sjenerende, tvert imot er det sosialt og koselig, men det er kanskje ett problem der alle ønsker sitt eget bål, eller sin egen holme el. Sitér dette innlegget Link to post
bert Svart 8.April.2012 Link til dette innlegget Svart 8.April.2012 Hei,vi skal være glad for att ikke alle har slike idiotiske meninger.Åssen hadde sett ut langs kysten da tro . Sitér dette innlegget Link to post
MaSa Svart 8.April.2012 Link til dette innlegget Svart 8.April.2012 Men dere som ikke liker den bålbrenningen....hvor er dere? Jeg har aldri sett noen som har blitt sure,grinete ol pga ett bål? Jeg har aldri hørt baksnakking om bål. Jeg opplever egentlig det motsatte,det at folk samles rundt bål/bålene rundt omkring og har det hyggelig alle sammen. Jeg har vært en del strekningen Stavern-Risør og har aldri hørt noen si fra som sagt. Jeg syntes de fleste her har veldig sterke meninger om alle ting,men møter jo aldri typen på sjøen. Sitér dette innlegget Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :) Link to post
bert Svart 8.April.2012 Link til dette innlegget Svart 8.April.2012 Klart det, koselig med bål ,og pølsegrilling .Sosialt også men ikke på svaberga.Ikke morro å gå i land på svartsvidde holmer.. Sitér dette innlegget Link to post
Shalom Svart 8.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.April.2012 (redigert) Det er vel ikke snakk om man liker bålbrenning eller ikke. Bål er koselig på en egnet bålplass, og det tror jeg de fleste er enige om. Saken handler jo om hvorvidt det er greit å fyre opp rett på fjellet slik at det blir sprukket og skadet for all fremtid.. Redigert.. Jeg var visst litt sein med det svaret Redigert 8.April.2012 av Shalom (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
MaSa Svart 8.April.2012 Link til dette innlegget Svart 8.April.2012 Helt enig i dette med svaberg jeg også,men folk liker jo ikke bål heller,det kan jo blåse aske i morgenbrisen osv. Har aldri hatt problemer med det selv,eller noen andre jeg har sett. Sitér dette innlegget Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :) Link to post
Shalom Svart 8.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.April.2012 Aske som fyker og sviende røyk som følger etter deg uansett hvor du flytter deg hører bålsjarmen til Sviende røde øyne er bare pent. Vi liker da å være litt urmennesker også Sitér dette innlegget Link to post
Zitt Svart 8.April.2012 Link til dette innlegget Svart 8.April.2012 På vestlandet er fjell og svaberg så furet og værbitt, full av sprekker og årer og steinras for hver tiende meter. Naturen har ordnet det slik, og går vi i land har vi problemer med å finne en plass to stykker kan sitte ved siden av hverandre. Men det har aldri falt meg at naturen er skadet og fjellene kunne vært finere. Regner med at alle turistene som kommer mener det samme som jeg. Det som naturen har "ødelagt" her klarer ikke noen båtturister på østlandet å "ødelegge" i løpet av jordens levetid. Bruk naturen!!! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.