Jump to content

Bålbrenning rett på svaberg, folk ser ikke problemet!

Shalom

Recommended Posts

Hei!

Blir provosert av å lese kommentarene på denne artikkelen som omhandler hærverk på svaberget i Hvalerskjærgården.

De fleste har null forståelse for at det reageres og refererer til at de tror det er aprilspøk o.l.

Vil tro det er bedre forståelse for dette her på BP.

Hvordan kan noen gjøre slik i 2012 ?

/Shalom

Redigert av Shalom (see edit history)

Jeg ser problemet, men hva gjør vi med sankthans bålene som blir tent på " alle" svabergene langs kysten, mange av disse tennes i regi av kommunen.. Hvis folk hadde brukt bålplassene som allerede er lagd hadde problemet blitt minimalt.

Er opptatt av at penger skal sirkulere, og den lokale båtutstyrspusheren hjelper til med sirkulasjonen.

Hvorfor ikke heller brenne bål i fjæra på sand slik at floa (høyvann) renser opp? Og, hvorfor brenne bål i det hele tatt? :confused: Disse pyromanfaktene er i første rekke et sør-og østlandsfenomen. Kystfolket videre oppover kysten driver i liten grad med slike ting. I dag finnes små primuser på gass og andre ting, til orientering.

Jeg har store problemer med å klassifisere dette som en naturkatastrofe, ei heller at det en katastrofe for naturen! En tsunami, et jordskjelv, et ras, en brann eller et oljeutslipp eller andre utslipp kan være en naturkatastrofe. At det kan være en katastrofe for en barne/voksen/dyre-fot kan så være, men da tror jeg det er mye mer å hente på å f.eks. forby bruk av glass langs kysten. Om det finnes noen oversikt over skadeomfanget av skarpe steiner forutsaket av bruk av varme langs kysten, ville jeg gjerne sett den. Jeg vil tro at glatte, bratte og ujevne svaberg utgjør en betraktelig større del av skaeomfanget. Men tar jeg feil er det faktisk slik at dette kan fikses. Sot og misfarging fikser gjerne seg selv, og skarpe kanter kan jeg fikse. Hvis noen får kommune/stat til å betale, så stiller jeg. Får jeg frem rette utstyret er jobben gjort på ganske få timer pr bål. Finansiering kan gjøres på sedvanlig vis gjennom bøter for overtredelse av loven. Vi trenger ikke å vente i 1000-vis av år.

Selv har jeg brent bål i godt lag utover sene kveldstimer langs kysten men det skjer 9/10 ganger der det er brent fra tidligere,eller ett sted som passer seg!

I det siste så har jeg hatt en slik flott billige tønnegrill liten sak som jeg har brent en kubbe eller to oppe i.

Men ser problemet med slike merker på populære tursteder hvor folk svir opp hele svaberget.Men at det finnes en bålplass på de fleste steder må da være greit?

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

30-40 år uten bål går helt sikkert utmerket, pettersand! Man kan venne seg til alt, som f.eks. pølser grillet på primus, en kjølig augustkveld uten strålevarme fra flammer eller den nydelige knitringen fra bålet. Hvis naboen tenner opp bål, og vinden dreier slik at sjenerende røyk kommer der jeg sitter, så flytter jeg meg. Hvis jeg tenner meg en sigar, og det sjenerer naboen, så flytter han seg. Hvis der er skarpe steiner etter bålbrenning dagen etterpå, kan jeg ta sandalen på barna eller barnebarna. En annen ting er at steinsortene rundt Oslofjorden, kanskje med unntak av Larvikkitt, sjeldent sprekker på den måten at farlige skarpe kanter oppstår. Vi er alle forskjellig og det må vi bare respektere. Vi har nok av forbud i dette landet, og forbud mot bålbrenning på svaberg synes jeg er en uting!

Fant ingen kommentarer jeg

Ser ut som at FB har fjernet kommentarene, og det er kanskje like greit så mye rart som var skrevet der.

Ser vel poenget med at å klassifisere dette som en naturkatastrofe kan være noe i overkant, men poenget er at oppsprukkent og istykkerbrent fjell ødelegger for så mange.

Menge av de "best egnede båtplasser" er jo akkurat der hvor det er best å sitte eller ligge, og da er det jo ikke bra om det hadde vært fritt frem for alle å brenne hvor de vil. For vi vil vel ikke at mer og mer av svabergene blir forvandlet til grushauger?

Enig i at det er utrolig koselig med et bål "på fjellet" og det gjør vi ofte når vi er ute..

Forskjellen er at vi hiver en klubbe eller to oppi grillen når vi er ferdig med å grille og båler der slik som mange andre vi ser.

Har liksom fått det inn med morsmelken at man ikke båler på fjellet, og det synes jeg er en grei regel.

/Shalom

Men dere som ikke liker den bålbrenningen....hvor er dere?

Jeg har aldri sett noen som har blitt sure,grinete ol pga ett bål?

Jeg har aldri hørt baksnakking om bål.

Jeg opplever egentlig det motsatte,det at folk samles rundt bål/bålene rundt omkring og har det hyggelig alle sammen.

Jeg har vært en del strekningen Stavern-Risør og har aldri hørt noen si fra som sagt.

Jeg syntes de fleste her har veldig sterke meninger om alle ting,men møter jo aldri typen på sjøen.

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Det er vel ikke snakk om man liker bålbrenning eller ikke.

Bål er koselig på en egnet bålplass, og det tror jeg de fleste er enige om.

Saken handler jo om hvorvidt det er greit å fyre opp rett på fjellet slik at det blir sprukket og skadet for all fremtid..

Redigert..

Jeg var visst litt sein med det svaret :smiley:

Redigert av Shalom (see edit history)

På vestlandet er fjell og svaberg så furet og værbitt, full av sprekker og årer og steinras for hver tiende meter. Naturen har ordnet det slik, og går vi i land har vi problemer med å finne en plass to stykker kan sitte ved siden av hverandre. Men det har aldri falt meg at naturen er skadet og fjellene kunne vært finere. Regner med at alle turistene som kommer mener det samme som jeg. Det som naturen har "ødelagt" her klarer ikke noen båtturister på østlandet å "ødelegge" i løpet av jordens levetid. Bruk naturen!!!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...