Jump to content

Bålbrenning rett på svaberg, folk ser ikke problemet!

Shalom

Recommended Posts

... bålbrenning er heilt naturlig. Ofte er det spor etter tidligere grillplasser. Steiner stablet i ring feks. Og man benytter seg gjerne av det.

Alltid ei kløft eller eit skår å fyre opp i.

Skal man snakke om naturkatastrofer så kommer nok bålbrenning mange hakk ned på lista i forhold til andre byrder som båtfolket må ta på sin kappe. Det er nok ikkje få dregger og anker som har revet opp livsgrunnlaget for sjødyr.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Ser du helt bort fra at noen av de du kaller hjernedød er mennesker som har bodd ved kysten i kanskje 50/60/70 år, og er fra familier som har bodd ved kysten i generasjoner, og har levd av det naturen ved kysten har gitt dem. Naturen har herjet med denne kloden i mere enn et titalls millioner år, ca 1000 ganger mer. Mener du at den nye båtgenerasjonen kan ødelegge det som er skapt på en halvtime. Tenk deg om og skjerp ordbruken, takk!

Redigert av Wiking26AC (see edit history)

På vestlandet er fjell og svaberg så furet og værbitt, full av sprekker og årer og steinras for hver tiende meter. Naturen har ordnet det slik, og går vi i land har vi problemer med å finne en plass to stykker kan sitte ved siden av hverandre.

Håper ikke jeg med dette bidrar til en diskusjon om hvem som har den peneste skjærgården, det ønsker jeg ikke å gjøre!

Det kan virke som at meningene er delt mellom vestlandet og østlandet, og ut fra beskrivelsen over kan jeg se noe av poenget selv om jeg ikke er enig.(men det må jeg vel få lov til).

Her på østlandet har vi mer av blankskurte glatte svaberg som innbyr til at mange kan sitte på fjellet og nyte.

Bålbrenning på fjellet på slike steder fører til en "grusgrop" midt på fjellet, det er det som er stridens kjerne..

akeroya.jpg

Fyrer av og til opp bål selv. Synes det er litt av kosen i sjærgården. Men aldri rett på svaberget. Enten gjør jeg det på tidligere bålplasser, eller i sjøkanten på et sted der jeg kan fjerne restene av bålet neste dag. Dette burde ikke være noe bål - ikke bål diskusjon. Snarere en vekker til de av bålbrennerne som ikke har forstått at de lager permanent skade på svaberget om de brenner bål der. Har egentlig fått dette inn fra fra jeg var ganske liten, og jeg tror snarere dette er gammelt skikk og bruk, enn noe "nytt hysteri". I verdensmålestokk har vi en helt unik sjærgård. Svabergene våre utgjør noe av det vakreste som finnes i manges øyne. Vi har en plikt til å forvalte dette så senere generasjoner får fullt glede av dette. Vi skal selvsagt også få bruke den også. Men vi må også bruke hue. Det dreier seg rett og slett om å velge rett bålplass.

Shalom, jeg tror du berører noe som er helt riktig. Vi bor i to forskjellige verdener. På vestlandet har stein, grus, jord og stupbratte fjell. Om det dukker opp en grusgrop kunne vi ikke bry oss mindre, og plasserer du en vestlending på bildet ditt legger han ikke merke til noe grusgrop. Jeg synes iallfall at skjærgården dere har er like vakker og fantastisk, med eller uten "skader" på fjellet. Altså, til trådstarter, folk ser ikke poenget! Som Sofaseileren sier har dere en unik skjærgård. Dere mangler bare de grønnkledde fjellene, fjordene, fossene, de islagte toppene, vikene, osene, vågene, sundene, pollene, buktene, innlandsøyene, utsiktene, solnedgangen i havet og de utrolige kontrastene. Kom og se!!!

Trodde vi hadde brent bål her og der i 10000 år? Er det først nå svabergene begynner å sprekke? Enig i at det ikke er fint med sothauger her og der, men det vaskes da vel bort etter en tid? Foretrekker å ha bålet i fjæra med kort vei til sjøkanten, men det er vel ikke like enkelt alle steder.

Redigert av Woody (see edit history)

"It's difficult to build an ugly wooden boat."

Hei Astor! Hvis du antyder at jeg er ung, så er jeg nok ikke det, hvis ikke vi har helt forskjellig oppfatning av hva det er. Jeg er som du sikkert ser nokså fersk på BP men jeg har allerede fått med meg mange av dine innlegg, som er både fornuftige og lærerike. Igjen klarer du å holde tonen på et levelig nivå. Jeg har hatt stor glede av dine bilder og videoer. Takk for det!

Til deg bert, så synes jeg du berter vel mye gjennom hele tråden uten komme med noe givende og konstuktivt. La oss bare være enig om at vi er uenig. Jeg kan forsikre deg om at jeg kommer til østlandet med jevne og ujevne mellomrom, både med bil og kanskje med båt. Du kan føle deg helt trygg på at jeg ikke skal bidra til å "skade" naturen der, eller gjøre andre ulovlige ting. Jeg synes hele saken er fjollete og du synes noe annet, så enkelt er det. Du skriver at du er ferdig snakket, så blir det vel med det. Fortsatt god påske!

Som halvt vestlending, med alt det fører med seg, må jeg få ta Wiking26ac i forsvar. Her er det helt naturlige forskjeller fra naturens side som har skapt helt ulike mentaliteter. Vestlandsnaturen står jo ikke tilbake fra resten av Norges fantastiske natur, men den er samtidig karrig og vill. Og værmessig forutsetter den at du tilbringer store deler av livet i 60graders vinkel, klamrende til en busk eller Stein, for ikke å bli blåst på sjøen. Vestlendingen lærte tidlig at skulle en overleve måtte en sprenge i fjellet, lage moloer og tuneller, lage steinfyllinger i standkanten for å ha plass for å snu seg rundt og å sette opp en bu der man kunne rense fisk, produsere glødehodemotorer, eller sovesofaer i mørkegrønnt ullstoff. Og mens en østfolding kunne sitte med en øl og tåre i øyekroken i solnedgangen og se utover blankskurte svaberg som minnet ham om konas former mens hun ennå kunne bæres over dørterskelen, var vestlendingen isteden i full gang med å grave, borre og sprenge i sin natur. Saken er simpelthen at når enn vestlending som har forvillet seg i sørøstlig retning og ser disse blankskurte svabergene, så blir han nervøs og rastløs. Finner han derimot litt oppsprukket fjell, og en grushaug kommer klumpen i halsen. Et stykke menneskelig aktivitet. En liten seier over naturen. Vestlendingen kan føle seg hjemme igjen... Skål for de små forskjellene!cheers_wine.gif

Redigert av Sofaseileren (see edit history)

30-40 år uten bål går helt sikkert utmerket, pettersand! .... En annen ting er at steinsortene rundt Oslofjorden, kanskje med unntak av Larvikkitt, sjeldent sprekker på den måten at farlige skarpe kanter oppstår.

For ikke å snakke om 30-40 år uten båT. Kjenner mange som praktiserer det også med hell. Men hvorfor, det skjønner jeg ikke helt.

Når det gjelder bergarter; Oslo-skiferen kan neppe bli værre enn den allerede er fra naturens side ... heldigvis er den ikke veldig utbredt.

Aske som fyker og sviende røyk som følger etter deg uansett hvor du flytter deg hører bålsjarmen til :smiley:

Sviende røde øyne er bare pent.

Vi liker da å være litt urmennesker også :giggle:

Skjønner at "urmennesket" i flere av oss blir berørt eller er det pyromanen? :giggle:

Det jeg ikke har et godt forhold til er bål med røyk, gnister og aske. Jeg har også konstatert at disse "bålerne" liker lite å bevege seg langt fra båtene sine. Det en ikke har snakket mye om er røyk, gnister og aske som i verste fall kan bety en solid seilmakerregning for de som er uheldig. Nei, jeg har ikke noe imot ett lite kaffebål nede i fjæra som forsvinner med neste flo, men "kosebåling", nei takk.

Har ennå tilgode å tenne bål når jeg er på båttur (foresten jeg tror nok jeg var med på noe bålgreier sammen med venner ved en anledning - for mange år siden). Men jeg ser stadig andre gjøre det, oftest på etablerte bålplasser. Ser koselig ut det :smiley: Om ikke det er fare for skogbrann og annen elendighet, ser jeg ikke noe problem med det. MEN jeg er enig i at man ikke brenner på svabergene. Har sett flere stygge arr etter slik brenning og tenkt mitt. Kan umulig være verdt det, kun noen få timers hygge mot arr i fjellet som blir der for all evighet.

Så brenn gjerne bål for min del, men tenkt miljø og sikkerhet!

PS

Jeg lar meg selvfølgelig invitere til en koselig prat rundt bålet deres :yesnod:

Nå har jeg tatt et stort miljømessig steg og lastet ned bål-app på min iphone :thumbsup:

Fra spøk til revolver, så er det ikke noe som er som å sitte rundt et bål en fin sommerkveld, med både små og store. Pølser og marsmallows. Har aldri hørt om noen som ikke liker dette. Noen på BP er det så klart;)

Det handler om å finne en egnet bålplass som ikke ødelegger naturen, så kan de som ikke liker bål dra en annen plass :seeya:

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...