olews Startet 8.April.2012 Link til dette innlegget Startet 8.April.2012 For noen år siden bygget jeg om min Yanmar GM2 til ferskvennkjøling med et sett fra Martec. Alt fungrer bra, men etter at jeg satte inn varmtvannstank så blir motoren for varm på 100% gasspådrag, Alarmen går og termometeret viser over 100 grader. ved mindre gasspådrag går alt bra. Det er 3 meter bort til tanken så det er 6 meter 12 mm slange. Ting tyder på at kjølekapasiteten er for liten. Derfor tenker jeg på ei sirkulajsonspumpe for de ekstra meterne med slange til berederen. Resten av familien er svært glade for varmtvann så vi er nesten fornøyde. Jeg lurer på om jeg ikke burde sette inn ei sirkulasjonspumpe i kretsen til vv tanken. Jeg legger ved et bilde som viser hvordan slangeopplegget er i dag. En kort forklaring følger: Termostaten er byttet til en 74 graders ferskvannskjøling termostat, et filter for rust etc er satt inn i kretsen, har aldri funnet noe der. Varmt vann fra motoren til vv tanken tas ut via åpning for temperaturføler via et T-rør. Varmt kjølevann tas ut på toppen av termostaten og møtes med varmt returvann fra vv tanken i et T-rør før det går videre til Martec varmeveksler. Kaldt vann fra varmeveksler passerer sirkulasjonspumpe og fødes inn på innløp på motoren. Det er et inntak like under termostaten. Mellom innløpet og termostaten sitter en kort slange som skulle plugges igjen i følge Martec manualen. Jeg putter pluggen Martec leverte og har ikke tenke så mye på hva denne koste slangen var til, er usikker på dens originale funksjon når motoren var saltvannskjølt. Den blå slangen er sjøvann fra den mekaniske pumpen til varmeveksleren, innløpsslangen til den mekaniske pumpa er skjult på bildet. Jeg kan godt sende et bilde i full oppløsning om det kan være oppklarende. Kanskje jeg har koblet kjølevannet helt feil ? Eller vil det kanskje løse alle problemer med ei ekstra sirkulasjonspumpe. Jeg vil gjerne ha tips om hvordan jeg kobler opp kjølevannet på GM2 på en optimal måte. mvh, Ole Sitér dette innlegget Ole S/Y Algol Link to post
hegra Svart 8.April.2012 Link til dette innlegget Svart 8.April.2012 Sitat olews : Mellom innløpet og termostaten sitter en kort slange som skulle plugges igjen i følge Martec manualen. Skal plugges ja. Slangen ledet sjøvannet direkte til eksos, over termostaten, før termostat åpnet når den var sjøvannkjølt. Nå går sjøvannet direkte uansett, og slangen har ingen misjon, og derfor blindpluggen. Sitat olews : Termostaten er byttet til en 74 graders ferskvannskjøling termostat, På volvo skulle også giver til tempmåler byttes, da volvo hadde måler med fargeskala. Ble ikke giveren byttet kom måler opp på det røde feltet når motoren fikk en varmere termostat, uten at motor var for varm for ferskvannkjøling. Dette gjelder kanskje ikke for yanmar hvis du har tallskive på måleren.Kan godt hende at ekstra pumpe er løsningen, men motoren har vel tappeplugger i blokka. Det samlet seg en del rustvann der på min volvo selv om kjølevæsken så ren ut ellers. Det samlet seg også rust foran denne blindpluggen som til slutt nesten hadde tettet t- stykket. Sitér dette innlegget Link to post
BMF Svart 16.August.2012 Link til dette innlegget Svart 16.August.2012 Er der nogen løsning... har samme problem,,,,dog kun på sensommer når salt vandet udefra bliver bliver 18 til 20 grader Sitér dette innlegget Sejlerlivet skal vurderes over flere sæsoner + Glæden ved at sejle er glæden ved at glæde sig Link to post
Holte End Svart 16.August.2012 Link til dette innlegget Svart 16.August.2012 Jeg har samme utfordring med samme motor og samme martec. Jeg har ikke varmtvannstank, så er ikke sikkert denne skaper problemet? Ferskvannet har hos meg en utgangstempratur fra varmeveksler på 40 graderC. Mine tanker rundt dette er at varmeveksleren er for liten, eller flowen for lav. Dette resulterer i at jeg aldri ligger på over 70% pådrag, kommer frem allikevel:) Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 16.August.2012 Link til dette innlegget Svart 16.August.2012 (redigert) Forsøk å strupe på motorvann til VV-berederen ! I utgangspunktet så fungerer VV-berederen delvis som en slags kjøler i paralell med motorens varmeveksler. Når vannet i VV-berederen har nådd motorens kjølevannstemperatur så opphører denne kjøleeffketen. Når motorens kjølevann har oppnådd termostatens verdi så åpner termostaten slik at den slipper kjølevannet til motorens varmeveksler. Men fortsatt sirkulerer vann gjennom VV-berederen. Ved å strupe på motorvannet til berederen så vil bereder-vannet bli saktere oppvarmet, men til gjengjeld så slippes mere av motorvarmen til motorens varmeveksler som egentlig er primærkjøleren. Selve motoren vil da også oppnå raskere arbeidstemperatur (termostatverdi). Bjørn Redigert 16.August.2012 av mateco (see edit history) Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
BMF Svart 17.August.2012 Link til dette innlegget Svart 17.August.2012 Som skrevet virker VV-berederen som en ekstra slags kjøler, så det må vel være thumbs up som man sir om man har en sådan. En god ide ved kogende motor er netop at tømme varm vand ud af VV-berederen og derved opnå ekstra køling=Kold vand i berederen. (udover motoren naturligvis også lige skal have en egen afkøling). Et andet tiltag at montere en hurtigående vifte for uduftning af motorrummen for at holde nede varmen der,,,,, Få teste om jeg også har utgangstempratur fra varmeveksler på 40 graderC. !! under normal drift. Lurer på om andre har tips omkring Martec? Evt. Martec's levealder. Min er mere end 20 år gammel :lol: /bmf Sitér dette innlegget Sejlerlivet skal vurderes over flere sæsoner + Glæden ved at sejle er glæden ved at glæde sig Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.