I.E Startet 14.Januar.2005 Link til dette innlegget Startet 14.Januar.2005 Godkväll, Har precis lagat mitt hydraliska ankarspel och testade idag att släppa ankaret och köra in det igen. Det visade sig att det tar 5 minuter att köra in 10 meter kätting, är inte detta lite väl långsamt mot normalfallet ? Vet ni vilken hastighet ni har på era ankarspel ? mvh / Dan Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 14.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2005 (redigert) Godkväll, Har precis lagat mitt hydraliska ankarspel och testade idag att släppa ankaret och köra in det igen. Det visade sig att det tar 5 minuter att köra in 10 meter kätting, är inte detta lite väl långsamt mot normalfallet ? Vet ni vilken hastighet ni har på era ankarspel ? mvh / Dan <{POST_SNAPBACK}> Min Ancorlift på 1200W drar in et 15kg Bruce med 2 s/m.Allikevel, når vinden tar tak i sida på båten og presser meg opp mot land synes jeg den går uendelig langsomt. Redigert 14.Januar.2005 av rem (see edit history) Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
BEG Svart 14.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2005 (redigert) Min Ancorlift på 1200W drar in et 15kg Bruce med 2 s/m. Allikevel, når vinden tar tak i sida på båten og presser meg opp mot land synes jeg den går uendelig langsomt. <{POST_SNAPBACK}> En ankervinsj drar aldri inn ankeret. (såframt du ikke har mistet ankerfestet). Den drar båten ut til av ankeret. Ankerets vekt er i utgangspunktet uinterssant for ankervinsjens kapasitet. 2 meter/ minutt høres urimelig sakt ut. Har du 20 meter kjetting ute, vil du bruke 10 minutter. Høres helt feil ut. Mvh. BEG Redigert 14.Januar.2005 av BEG (see edit history) Sitér dette innlegget Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil. Link to post
Escada Svart 14.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2005 En ankervinsj drar aldri inn ankeret. (såframt du ikke har mistet ankerfestet). Den drar båten ut til av ankeret. Ankerets vekt er i utgangspunktet uinterssant for ankervinsjens kapasitet. Mvh. BEG <{POST_SNAPBACK}> Snakk for deg sjøl BEG. Min winch drar inn/opp et 15 kg Bruce anker pluss kjetting i en hastighet på 2 sek/m. Med et tyngre anker eller svakere winch ville den brukt lenger tid.Fra land bakker jeg med motorene slik at winchen i begynnelsen kun løfter kjettingen fra bunnen. Å bruke winchen til å "dra båten ut til ankeret" er en svært dårlig uvane som belaster winchen unødig og forbruker unødig mye strøm. Sitér dette innlegget Link to post
I.E Svart 14.Januar.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2005 Jo sakta går det ... Däremot är den så stark att förra ägaren sa att man får vara försiktig så att båten inte dras ner i djupet....tror det måste finnas en möjlighet för en annan utväxling. / Dan Sitér dette innlegget Link to post
BEG Svart 15.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2005 Snakk for deg sjøl BEG. <{POST_SNAPBACK}> Det er vel det vi alle gjør når vi postlegger våre innlegg? Min winch drar inn/opp et 15 kg Bruce anker pluss kjetting i en hastighet på 2 sek/m. Med et tyngre anker eller svakere winch ville den brukt lenger tid. <{POST_SNAPBACK}> Din hastighet tilvarer 30m pr. min. Min Engbo står oppført med 25 m/min. I.E's vinsj har en hastighet på knapt 1/10 av vårt utstyr og må vel sies å være veeeeldig tregt. Jeg framholder min påstand om at ankerets vekt ikke innvirker på vinsjens hastighet. Engbo's trekk-kraft er 500kg for 1000W modellen og 800 kg for 1500W modellen. Om ankeret veier 10, 15 eller 25 kilo tror jeg blir ganske uvesentlig for hastigheten. Å bakke ut for og begrense kreftene på vinsjen er selvsagt ingen ulempe. Man skal dog være klar over at det øker sjansen for at man kan få tauet i propellen, særlig om man har heggaggregat med derav mindre avstand til vinsjen. Mvh. BEG Sitér dette innlegget Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil. Link to post
REM Svart 15.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2005 :Jeg framholder min påstand om at ankerets vekt ikke innvirker på vinsjens hastighet. Engbo's trekk-kraft er 500kg for 1000W modellen og 800 kg for 1500W modellen. Om ankeret veier 10, 15 eller 25 kilo tror jeg blir ganske uvesentlig for hastigheten. Å bakke ut for og begrense kreftene på vinsjen er selvsagt ingen ulempe. Man skal dog være klar over at det øker sjansen for at man kan få tauet i propellen, særlig om man har heggaggregat med derav mindre avstand til vinsjen. Mvh. BEG <{POST_SNAPBACK}> Jeg vet av egen erfaring fra tidligere båter at vekten påvirker hastigheten. Nettopp derfor tok jeg i skikkelig (1200W) da jeg kjøpte winch til nybåten i fjord vår. I alle mine tidligere båter har jeg følt at winchen har vært underdimensionert ved at den helt klart har dratt tyngre og at turtallet har sunket når den har fått noe mer å jobbe med. Tau i propellen får de som benytter tau (måtte Gudene forby ) til winchen. Sjansen øker som du sier når man bakker for motor. Med kjetting henger kjettingen alltid rett ned og man skal være mer enn uheldig om man skulle få kjetting i winchen Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
I.E Svart 15.Januar.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2005 Är det någon som vet om man normalt kan öka hydralpumpens hastighet ? Precis som ni säger är 2 meter / minut extremt långsamt, man hinner bli gråhårig mer än en gång innan ankaret är uppe! Att ändra utväxlingen på ankarspelet är inte så enkelt eftersom diametern på kätting kransen redan är så stor att den nästan vidrör däcket. Det är kanske inte heller är så lätt att hitta en krans med större diameter ? mvh / Dan Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 15.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2005 Är det någon som vet om man normalt kan öka hydralpumpens hastighet ? Precis som ni säger är 2 meter / minut extremt långsamt, man hinner bli gråhårig mer än en gång innan ankaret är uppe! Att ändra utväxlingen på ankarspelet är inte så enkelt eftersom diametern på kätting kransen redan är så stor att den nästan vidrör däcket. Det är kanske inte heller är så lätt att hitta en krans med större diameter ? mvh / Dan <{POST_SNAPBACK}> Beklager Dan, men jeg kjenner ikke funksjonen på hydrauliske wincher. Synes det høres ut som du kanskje har en lekkasje i pumpe eller ventiler? Var jeg deg ville jeg tatt kontakt med leverandøren.Lykke til Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Hulda Svart 15.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2005 IE Du har en hyd.motor som driver en hyd.pumpe. Det du ser resultanten av er forholdet mellom disse to. Øker du oljestrømmen gjennom pumpen, vil motoren gå fortere. Dette kan du gjøre så lenge øljestrømmen holder seg laminær (ikke kaviterer). Det sitter en sikkerhets- eller omløpsventil i systemet. Vær sikker på at denne ikke åpner under vanlig drift. Sjekk at ventiler som skal være tette, vrkelig er tette. Hvis dette er ok, sjekk om du kan bytte hyd.pumpen til en med større kapasitet. Gjør du dette, må du regne med at el.motoren som driver pumpen også må byttes til større. Hvis båten kan dras ned av winchen, har du feil sikkerhetsventil. Da åpner denne på for høyt trykk. Ta en titt på hjemesiden til Vetus. Der finner du sikkert hastigheter både for el.- og hyd. wincher. Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 15.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2005 (redigert) Hva slags hydraulikkpumpe har du? Hvis elektrisk, har du rett volt inn på pumpa? Den har ikke stått i et 24v anlegg? Hvis reimdriven fra dieselmotor, går den fortere hvis motorturtall økes? Bytte av reimhjul kan jo gjøres for å få økt oljestrømmen. Hvis du benytter lange tynne slanger får du et stort tap i disse. Redigert 15.Januar.2005 av Sailing metal (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
I.E Svart 15.Januar.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2005 Har varit nere och kollat det som gick att se, det mesta sitter dolt så att modellbeteckningar ej går att se. Hursomhelst: Själva ankarspelet är ett "Roller Stator" med texten "White hydr." på sidan. Hydralmotor och pump är en och samma komponent och det enda man kan se är att det är en "Bosch". Den drivs med 12V och det finns ett "Pall" hydraloljefilter med bypass vid för höga tryck. Hydraloljetanken är märkt "UCC" och rymmer ca 8 liter olja. Mellan hydralpump och ankarspel är det ca 11 meter och oljan går i 20 mm tjocka metallrör. Övergångarna är gummislangar av 25 mm tjocklek. Inga läckage finns i anläggningen. Säger denna fakta någon någonting ?? / Dan Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 15.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2005 Jeg tror at det er for liten "flow" i anlegget ditt. Ting som kan sjekkes er. 1. er det nok olje? 2. Er filteret ok? 3. Er olja di tyntflytende nok? 4. Står det stempla 12 V på motoren og har du tjukk nok kabel? 5. Høres el motoren ok ut når den går. Jeg ville begynt på elmotoren til pumpa. Er dette et anlegg som har stått i båten bestandig slik at du er sikker på at den har fungert ok før? Slike ting som børster kan vel også lage litt tull i motoren. Lykke til Sitér dette innlegget Link to post
I.E Svart 15.Januar.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2005 Sailing metal, Skall kolla all de saker du nämde. Oljan är nyköpt hydralolja ( 80 kr / litern ) men kanske är den av fel viskositet ? Filtret är inte bytt av mig ( båten ny för året ) Oljenivån är mitt i tanken och nivån är konstant vid drift, menar du att motorn skulle jobba snabbare då jag fyller upp tanken ? Motorn hörs bra när den är i drift. / dan Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 15.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2005 Sailing metal, Skall kolla all de saker du nämde. Oljan är nyköpt hydralolja ( 80 kr / litern ) men kanske är den av fel viskositet ? Filtret är inte bytt av mig ( båten ny för året ) Oljenivån är mitt i tanken och nivån är konstant vid drift, menar du att motorn skulle jobba snabbare då jag fyller upp tanken ? / dan Hvis ikke systemet er fullt av forurensning, skal et slikt filter kunne filtrere hundrevis av liter olje. Hvis oljen er for høy viskositet, så blir det et friksjonsproblem. Motren vil ikke jobbe snabbare om du fyller opp tanken. Man skal ikke overfylle hyd.systemer. Hvis winchen har krefter til å dra baugen under vann, så tror jeg at du har et utvekslingsproblem. Man skal kanskje ikke kalle det et problem, du har en usannsylig kraftig, og en ekstremt langsom winch. Sitér dette innlegget Link to post
I.E Svart 16.Januar.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2005 "Hulda", Jag tror nog det är ett utväxlingproblem precis som du säger, allt tyder på det. Tror det gäller att höja ankarspelet från däck och därmed skapa utrymme för en större diameter på kätting kransen. Var man nu hittar en sådan som samtidigt passar på"Roller Stator" ankarspelet.... Tack / Dan Sitér dette innlegget Link to post
I.E Svart 16.Januar.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2005 Vill bara tacka för alla svar ! Hittade anledningen till att mitt ankarspel går långsamt, det är tydligen prcis som det skall vara med den hydralsystemet som finns på båten= starkt som tusan men långsamt... Hittade en del info på länken: http://www.whitehydraulics.com/ Tack igen ! / Dan Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.