Jump to content

Rettigheter når annens båt har sunket på mitt båtutlegg?

styrmand

Recommended Posts

Hei. En annens eldre 30-35 fot princess sank etter brann på mitt båtutlegg for noen år siden. Båten kom drivende brennende, og sank tilfeldigvis på mitt utlegg. Båtutlegget har etter dette vært ubrukelig.

Båtens eier og hans forsikringsselskap har ingen planer om å fjerne båten. Hvilke rettigheter har jeg? Må jeg ta kostnaden for fjerning av båten selv?

Her i kommunen har det vært avisskriverier om en båt som lå sunket,

da på offentlig grunn, men eier ble pålagt å fjerne vraket..

Men stat og kommune har ofte litt andre muligheter enn private,

men det må da være mulig å sende rekommandert brev om at båten må fjernes og skader må utbedres,

om ikke gjøres det i regi av grunneier for båteiers regning...

Om de er redd for at det blir dyrere er det sansynlig at de gjør det selv.

Dette høres merkelig ut. Jeg hadde sendt et krav til eier med kopi til forsikringsselskapet(eller omvendt) der jeg hadde bedt om at vraket ble fjernet innen 2 uker. Og samtidig gjort oppmerksom på at hvis vraket ikke ble fjernet som krevd, så vil det bli tatt ut forliksklage for å få en rettskjennelse på hvem som har ansvaret, og at alle dine utgifter i saken vil bli avkrevd den ansvarlige.

Hvis du har en god sak, så pleier en forliksklage, eller bare en trussel om det, å få fart i sakene. Det er ofte mye bedre enn en haug med brevskrivning frem og tilbake som ofte tar veeeeeldig lang tid. Da spessielt med et frosikringsselskap som trenerer.

Det tok meg et par minutter å finne ut følgende som er sakset fra "LOV 1981-03-13 nr 06: Lov om vern mot forurensninger og om avfall (Forurensningsloven)":

§ 28. (forbud mot forsøpling)

Ingen må tømme, etterlate, oppbevare eller transportere avfall slik at det kan virke skjemmende eller være til skade eller ulempe for miljøet. Bestemmelsen i første punktum gjelder også skipsvrak, flyvrak og andre liknende større gjenstander.

Første ledd er ikke til hinder for at avfall blir tatt hånd om på opplagsplass eller i behandlingsanlegg med tillatelse etter § 29 eller for at avfall blir levert dit.

Den som har overtrådt forbudet i første ledd, skal sørge for nødvendig opprydding.

§ 37. (pålegg om å rydde opp i avfall o.l. eller betale for opprydding)

Kommunen kan gi pålegg om at den som har etterlatt, tømt eller oppbevart avfall i strid med § 28, skal fjerne det, rydde opp innen en viss frist, eller at han skal dekke rimelige utgifter som noen har hatt til fjerning eller opprydding. Slikt pålegg kan også gis overfor den som har overtrådt § 35 første eller tredje ledd dersom dette har ført til at avfallet er blitt spredd.

Forurensningsmyndigheten kan også gi pålegg om opprydding og fjerning til den som var eier av motorkjøretøy, skip, fly eller annen liknende større gjenstand, da det ble etterlatt i strid med § 28 eller som er eier når pålegget gis.

Har noen bedt kommunen gi pålegg om opprydning eller betaling av utgifter etter første eller annet ledd, er avgjørelsen enkeltvedtak også om pålegg ikke blir gitt.

Hentet fra www.lovdata.no

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...