Jump to content

Blitt dyrt med Færdern

chrisso

Recommended Posts

Skulle melde meg på Færderseilasen i turklasse for en hyggelig helg med familien. Det er noen år siden sist. Ble rimelig overrasket over hva det kostet. Påmeldingsavgiften er 1100,- for våre gamle traver fra 1979. I tillegg kommer krav om medlemsskap i seilforening som koster 5-600,- kroner. I tillegg er det kommet et krav om å løse lisens for båt og mannskap. helårslisens er 550,- pr person, engangslisens er 300,- kroner. det virker i tillegg som om båten må ha lisens. Dette betyr at vi må betale 3200,- kroner for deltakelse i denne ene regattaen. Jeg vil tro Norges seilforbund støter fra seg en del turseilere på denne måten. Det blir nok ikke deltakelse på oss i år.

Tja, det er jo et relativt omfattende arrangement med mange funksjonærer og forberedelser. Medlemskap i seilforening har en jo glede av i mange andre sammenhenger (og i min forening koster det 300 kr per år) så det bør vel ikke regnes inn. Med engangslisens regner jeg min kostnad for deltakelse i Færderen å være 1400 kroner, ikke 3200 (og med 5 ombord gir det en kostnad på snaut 300 kr/pers).

Et relatert spørsmål: tidligere år har jeg dekt alle kostnader selv, men nå lurer på om det er det gnient å forlange en liten deltakeravgift fra mannskapet? Skipperen holder jo tross alt båt, og alle andre kostnader/risiko knyttet til deltakelsen. Hvordan praktiseres dette på andre båter?

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Vi er en familie så uansett hvordan det regnes så må alle ha lisens, engangslisens 1200 for mannskap, 300 for båt. Seilforening her koster 600,-. Ikke interessert i andre arrangementer. Så for oss blir det 3200,- kr. for dette ene arrangementet. mulig det ikke er dyrt for aktive seilere som er med på mye men for én regatta synes jeg det er dyrt.

Hvis en ønsker mye morsom seiling til en billig penge vil jeg absolutt slå et slag for klubbregattaene. I Hurum seilforening har vi ingen kostnader ut over 300 kr per år, og man får da matchet seg med andre i hyggelig lag ukentlig. Lærerikt og morsomt, og på mange måter bedre en Færderen. Færderen kan jo være en liten styrkeprøve for mange dersom det er for lite vind.

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Jeg synes det virker som om alle må betale personlig lisens hvis de er over 13 i den linken du sendte. Tar jeg feil?

Ja. Du må gå inn på selve bestillingssiden for å bli klok. http://registrering.seiling.no/lisensreg.asp

Det du trenger for å seile bare Ferder'n er en engangs kjølbåtlisens til 300,- «Skal du seile kun en regatta I år, f.eks Færderseilasen eller Askøy Rundt så er dette riktig lisens. Den dekker lisensplikten for båt og mannskap.» Personlige lisenser er for de som seiler jolle, ikke for mannskap på kjølbåt.

Kontigent i seilforening og startavgift må du nok ut med uansett, men hvis det er noen trøst er det mye lavere startavgift nå enn det blir for etternølerne som er seint ute ...

Vi dropper Færdern i år også! Synes dette arrangementet har blitt alt for dyrt og innviklet å delta i. Det er i ferd med å utvikle seg lengre og lengre vekk fra å være et sosialt folkelig arrangement med plass til alle og istedet bli et arrangement for seileliten, de som seiler mange regattaer i året, lisenser og seilgarderobe i 100000 kr klassen. Det er for dumt og gjør det svært komplisert å delta i for folk som gjerne bare seiler denne ene regattaen en gang i året for morro skyld.

Jer er også enig at lisensen har gjort det mere komplisert og derfor har vi mistet mange. Men turseilere og havseilermiljøene har heller ikke stilt opp på seiltinget å sagt hva de mener. Flertallet har gått inn for denne ordningen.

MEN jeg synes det er mye syting. Forventer man at enkeltpersoner skal bruke hele fritiden sin på å lage gratisarrangemanger?

Deltageravgiften til færderen koster til min båt 1100,- for dette er det mange som jobber samt at vi får gratis arrangemang i Horten til hele mannskapet. Det er selvfølgelig mulig å fjerne hele den sosiale biten men da tror jeg man mister mange båter.

Hjemme tar vi 100,- for lokalregatta og da sytes det like mye om at det fortsatt er for dyrt!

Hjemme betaler vi 300,- for senior medlem i klubben. Vi har en lokal som synes det er helt urimelig å betale så mye for å være medlem av en seilforening. Samme personen stiller opp på foredrag i seilforeningene der medlemene betaler for å få inn foredragsholdere.

Jeg har også personlig ordnet med at vi andre har dekket både medlemskap, lisens og startavgift for en båt som sytet så mye. Han stilte ikke opp da heller! Spleiselaget hadde kostet meg 50,- som et eksperiment.

Jeg skjønner at man synes det er irriterende med lisens og støttemedlemskap i seilforening dersom man bare skal seile én regatta i året. Men sånn er det vel ellers også, skal du være med på det ene arrangementet til idrettslaget, eller whatever, så må du som regel betale medlemsavgiften. Syns tross alt det er bedre enn å være støttemedlem på S.A.T.S.

Dette er vel den billigste regattaen vi seiler i året, utenom foreningens egne regattaer. Prisen er jo helt avhengig av hva man sammenligner med. Når vi seiler VM/EM så koster det gjerne 5000-6000 i påmeldingsavgift og da er ingenting inkludert, middager koster fra 300kr per pers hver dag. Hvis dette EMet varer i 5 dager og vi seiler 9 stykk vil det da koste 5000+2700kr for middag hver dag eller 18500 for hele uken. Så at prisen på færderen er noe høy kan man jo selvsagt mene, om man sammenligner prisen med det det koster å sitte hjemme i sofaen å gå glipp av denne opplevelsen som færderen er for veldig mange.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...