Jump to content

Bytte fra Raymarine til Standard Horizon VHF, er rammestr. lik?


baatsman

Recommended Posts

Har kjøpt inn en Standard Horizon 2100 med ekstra håndsett. Vil da fjerne Raymarinen som er montert nede ved kartbordet. Båten en Bavaria Vision. Raymarinen er montert i en eller annen slags kassett i panelet som er "look a like" tre. I og med panelet er i midten, så det er klin umulig og se noen ting. Derfor har jeg ikke skrudd denne ut, er ikke sikker på og få den inn igjen. Og brukes samme kabler? Den nye har også AIS, slik at kabler må trekkes til Seatalk, og videre fra Seatalk til Plotter. Plotter er Raymarine E serie.

 

Er dette plug and play?

 

Videre har jeg trekt forlengelsekabel til pidestall. Dette gjelder håndsettet ute, men her pidestallen dobbel, med 2-3 cm i mellom veggene. Beregnet bruk er isboks. i Enden sitter en vendbar pod, som stenger for muligheter på den siden. Over sitter tridata, vind og autopilot. Det er plass på bb side, men ønsker den helst på sb side.

 

Noen med ide for god montering ute? Årsaken til bytte er at jeg hører ikke den gml VHF ute. Har håndholdt, men i enkelte tilfeller er ikke den bra nok.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte meg en ny VHF til å ha i cockpit nylig, og bestemte meg da for å beholde den gamle nede ved kartbordet. Jeg har koblet den nye til antennen i masta, og den gamle har fått ny antenne på pushpit. Formålet er å ha en ordentlig VHF i tilfelle mastehavari, og uten å måtte begynne med nødantenne på den andre. Dessuten er den gamle knapt salgbar, og man får hull der monteringen var.

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Jeg tenkte at det kunne være std mål på selve radioen. Slik at det og ta ut og sette inn den nye var en lek. Men tenkte faktisk og gjøre det samme som deg, men ble til slutt enig og fjerne Raymarinen. Fant ut at en kinderegg-løsning holdt, VHF, ekstra håndsett og AIS måtte holde.

 

Hvor plasserte du den ute?

 

Hadde tenkt og gjøre dette selv, og ikke plage service/innst-avd på jobben ang. dette. De monterer radio hver dag :giggle:

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Jeg måtte improvisere litt. Laget en egen holder for kartplotter og VHF ved pidestallen fra gamle teak dørkarmer. Tok noen fine bilder av dette nå i påska, men har glemt kameraet ombord... Bildet under ble tatt under montasjon, og montasjen fra baksiden. Plotteren ser jeg lett over rattet, mens VHF kommer nederst. Jeg er veldig godt fornøyd med løsningen. Med selve hovedenheten ute får en bra lyd og det er greit å betjene den slik. Jeg trenger heller ikke noe eget håndsett.

 

pidestall_framtia.jpg

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Fornuftig løsning det. Jeg for sjekke ut noen Petter Smart løsning jeg og. Regner med at kompasset sitter på nedsiden av teakplaten din. Hvordan fungerer det nå? Har også sett på en monteringsmulighet, men det blir ca 10 cm unna kompasset. Og da regner jeg med at kompasset er "ute av kurs". Har derfor utelatt dette.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

jasså oppgradering igjen .

 

Har samme radio (Standard Horizon), med håndsett ute. AIS´n og gps signaler ga jeg opp å forstå i forbindelse med seatalk, så jeg koblet direkte fra radioen nede direkte til plotteren oppe. Brukte en 4 ledet ledning, slik at jeg slapp å trekke mer enn en.

Redigert av Rastløs (see edit history)
Link to post
Share on other sites

jasså oppgradering igjen .

 

Har samme radio (Standard Horizon), med håndsett ute. AIS´n og gps signaler ga jeg opp å forstå i forbindelse med seatalk, så jeg koblet direkte fra radioen nede direkte til plotteren oppe. Brukte en 4 ledet ledning, slik at jeg slapp å trekke mer enn en.

 

Men fikk du AIS til og fungere. Jeg regner med at jeg kan bruke kablene som er trukket til Raymarine VHF en.

 

Rastløs, du har vist deg som en kløpper på stereo montering, så jeg regner med at du fikser VHF også :giggle:

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

He he, ja og siden det ikke ble noen Vision i første omgang ( men det går rykter om en ny vision på rundt 40 neste år) så er jeg i prosjekteringsfasen for et integret underholdningsanlegg med Fusion komponenter. Neste prosjekt blir brenseslcelle, så jeg ikke er så avhengig av landstrøm.

 

Ja AIs´n fungerer fint. Var bare å koble riktige ledninger og sette riktige innstilinger på plotteren. ( 4 taste trykk) Gjorde samme jobben på 40´n med en Digital yacht AIS mottaker. Det fungerte også fint.

Link to post
Share on other sites

Den nye Vision tror jeg kan bli en hit. 40-41 fot er populære båter. Ellers fornøyd med Standard Horizon? Jeg trodde en måtte koble via Seatalk pga hastigheten på utgangene. Mao Raymarine har kun en med rask overføring, og en treg på plotter.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Jeg hoppet elegant over seatalk både da jeg koblet C120 med en digital yacht enhet på min gamle båt og på cen nye C90W på den nye. Det fungerer så jeg har ikke tenkt noe på hastigheten.

 

Jeg har jo forsjåvidt en spesiell plotter. Det er lagt inn kart fra fabrikken. For å få flere detaljer har jeg i tillegg kjøpt kartbrikke. Når jeg setter inn akrtbrikken fungerer plotteren ekstremt tregt. Tar jeg brikken ut, så fungerer den normalt. - Er glad det blir Garmin på neste båt :lipseal:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...