sjøman Startet 9.April.2012 Link til dette innlegget Startet 9.April.2012 Ser oss om etter vår første seilbåt,vi har ingen seiler erfaring. Er det noen som kan komme med innspill på disse båttypene : Maxi 95 - Hero 101 - comfort - comfortina.... Tenker og legge 200 - 300.000,- kroner i båt.Rattstyring ell. Rorkult? Mvh.Sjøman Sitér dette innlegget Link to post
"Mathilde" Svart 9.April.2012 Link til dette innlegget Svart 9.April.2012 Veldig fornuftig å konvertere til seil. Det vil du garantert ikke angre på. Spørsmålet du stiller, er stilt gjentatte ganger her på forumet. Masse råd og veiledninger gitt. Søk så skal du se... Sitér dette innlegget Link to post
SuperGnisten Svart 9.April.2012 Link til dette innlegget Svart 9.April.2012 Har en Comfortina 32, meget fornøyd med den... Planløsningen er litt "moderne", altså forut for sin tid selv om båten er gammel. Kan fint brukes til turseiling, men samtidig en seiler som kan brukes godt i regatta. Sjekk alltid roret hvis en ser på disse båtene (sprekker i øverste delen ) Har akkurat fikset skaden hos meg selv, gikk veldig greit men er litt arbeid. Jeg mener båter under 35-36 fot skal ha rorkult!! Tull å kaste bort halve cockpiten på ett ratt!! Prøv å finn ut hva du vil med båten ? bare tur? tur og etterhvert regatta? )(veldig lett å bli bitt av basillen..) Sitér dette innlegget sol + øl + seiling -regn = en god sommer.. Link to post
quantumduck Svart 9.April.2012 Link til dette innlegget Svart 9.April.2012 Rattstyring ell. Rorkult? Enklest er alltid best, så i utgangspunktet rorkult. Men ratt fungerer finfint det også. Sitér dette innlegget Link to post
"Mathilde" Svart 9.April.2012 Link til dette innlegget Svart 9.April.2012 Men ratt fungerer finfint det også. Enig. Har rattstyring i min 34 fots seilbåt og er godt fornøyd med det. I tidligere seilbåter har jeg hatt rorkult. Fungerte greit det også. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 9.April.2012 Link til dette innlegget Svart 9.April.2012 Jepp, trodde egentlig det skulle ødelegge litt av «jollefølelsen» da jeg gikk over til ratt, men er ikke skuffet så langt. Skal man sitte på ripa og styre må rattet nødvendigvis ha en viss diameter, og det tar plass. Og nødvendigvis blir noe av rorfølelsen borte via styringsmekanikken, men for min del er jeg fornøyd så langt. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 9.April.2012 Link til dette innlegget Svart 9.April.2012 Først vil jeg ønske deg velkommen bland oss mastebåter. Ratt/rorkult er ikke all verdens viktig, noen båter egner seg faktisk bedre for det ene eller det andre. Det er en del båter å velge i. Jeg vil først ha satt opp noen kriterier for ønske og bruk. F.eks. Seile både tur og regatta eller begge deler? Alder og antall ombord...hvor sjøvante er de? Når tid brukes båten.. weekendturer, ferie, lengre turer ? Hvilket farvann/område vil en seile? OSV, osv. Når du har foretatt en slik avklaring vil det være mye lettere å gi konkrete råd. Lykke til Sitér dette innlegget Link to post
Kristian_H Svart 9.April.2012 Link til dette innlegget Svart 9.April.2012 har du satt noe tak på størelse, alder eller vekt? På finn ligger det jo båter fra 10 fot og opptil 40 for under 300penger. Jeg liker ratt best, men det tar en del plass i cocpit og tror rorkult ville passet best i båter rundt 30 fot. Sitér dette innlegget Link to post
sjøman Svart 9.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.April.2012 Vi er stort sett 2 voksne og en skipshund om bord.Har ca 12 års erfaring med div.Motorbåter.Vi har ca 90 overnattinger i sesongen.Stort sett oppholder vi oss i oslofjorden med litt lengre turer i ferier.Så bruken vil bli kun fornøyelse og ikke regatta ol.Båten kan ikke være større enn 34 fot,maks bredde i havna.Vi har overhodet ikke peiling på seiling,men ser på det som en utfordring.Begynne forsiktig,leie en instruktør og gå et nybegynner kurs.Vi har "falt"litt for Maxi 95 fra midten av 70 tallet. Takk for innspill. Mvh.Sjøman Sitér dette innlegget Link to post
"Mathilde" Svart 9.April.2012 Link til dette innlegget Svart 9.April.2012 Vi har "falt"litt for Maxi 95 fra midten av 70 tallet. Takk for innspill. Har forståelse for det fallet... En stor om romslig 31 foter av kurant og velprøvd merke. Har sett flere på Finn i det siste til ganske fornuftige priser. Enkelte er oppgraderte med mye nytt utstyr. Sats på båt med forholdsvis ny motor, nye seil,....som i det hele tatt har hatt en viss utskifting av ting som blir dyrt for deg å bytte i etterkant. Men det regner jeg vel med at du skjønner, siden du jo har en del års båterfaring. Lykke til i alle fall..... Sitér dette innlegget Link to post
Xtian Svart 9.April.2012 Link til dette innlegget Svart 9.April.2012 Et kjapt inspill i diskusjonen om ratt kontra rorkult. For båter under 35 fot passer som regel rorkult best av grunner som er nevnt før. Med rorkult vil du også ha større muligheter til å bevege deg rundt i cockpit uten å måtte slippe roret, noe jeg tror kan være en fordel med få hender ombord. Typiske "turbåt-ratt" vil som regel også være for små til at du kan sitte komfortabelt ute på cockpitkarmen og styre. Kan egentlig bare se to grunner til å skulle velge ratt. Enten fordi båten er så stor at den ville blitt for tung å styre med rorkult (du trenger utveksling), eller fordi du mener den blir mer intuitiv å styre fordi du er vant med bil... Christian 8-) Sitér dette innlegget Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt. Link to post
jandrea Svart 9.April.2012 Link til dette innlegget Svart 9.April.2012 Enig. Har rattstyring i min 34 fots seilbåt og er godt fornøyd med det. I tidligere seilbåter har jeg hatt rorkult. Fungerte greit det også. Hadde rorkult på den forrige båten og ratt på den jeg har nå. Nå er det mye lettere å få avlastning i styringen av kone og barn når vi er på tur enn det var med en rorkultbåt. Kona får med det mere trening som også øker sikkerheten for alle om det skulle skje noe med kapteinen. Og hele familien trives bedre. Sitér dette innlegget Medlem i RS. Har båtførerbevis fra 1989 Båt: Bavaria 31AC Tidligere: Happy 27 Link to post
avmønstret5 Svart 10.April.2012 Link til dette innlegget Svart 10.April.2012 (redigert) Noen råd/forslag: Gå ikke på eldre båter enn 80-talls konstruksjoner. På finn.no kan du sortere ut en del interessante båter og gå dem nærmere etter i sømmene: Hva er viktig å se etter?: En 30 fots båt bør ikke ha motor under 20 HK. og fortrinnsvis ferskvannkjølt. Seilgarderoben må ikke være bare utblåste orginalseil, men også seil av nyere dato. Båten bør bære preg av bra vedlikehold. Den bør ikke være skrapet for utstyr, dvs det vanlige bør følge med. (noen selgere som bytter båt tar alt med seg) Noen båt-merker ute på Finn.no å se nærmere på: Omega 30, Comfortina 32, GibSea 33, Albin Delta, Maestro 31, Albin Nova og Jeanneau Rush. bare for å nevne noen som ligger ute for salg. Prisen på de fleste bør også værer prutbar i disse tider. Lykke til. Apropos Maksi95..gammel båt med mye plass. Seiler som ei ku i en blå eng. Redigert 10.April.2012 av pettersand (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 10.April.2012 Link til dette innlegget Svart 10.April.2012 Apropos Maksi95..gammel båt med mye plass. Seiler som ei ku i en blå eng. Hehe . . . utvilsomt. Og istedenfor å vurdere ratt vs. rorkult - som jeg er enig i ikke behøver spille så stor rolle - kan man heller vurdere riggtype - masthead vs. 7/8, sistnevnte er litt mer moderne og enklere å håndtere. Rullegenoa er også et stort komfort-pluss. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 10.April.2012 Link til dette innlegget Svart 10.April.2012 Vi har "falt"litt for Maxi 95 fra midten av 70 tallet. Takk for innspill. Fort gjort ved første blikk. Pelle P. lagde her noe nytt. Alt av tradisjonell seilbåttenking ble kastet på båten til fordel for enorm inneplass. Mye slik tyske og franske konstruktører tenkte 20 år senere. Har en Comfortina 32, meget fornøyd med den... Planløsningen er litt "moderne", altså forut for sin tid selv om båten er gammel. Det bor mye bra i den båten. Ser en bort fra roret og et håpløst underdimensjonert elsystem, som den ikke er alene om, er det en finurlig båt. Ser du på en slik så se nøye etter at skrog og innerliner ikke har skilt lag. Ellers er den meget solid. Langskips krefter i båten er tatt opp av Aramidfibre. Råte og rust i kobling mellom kjøl, mast og røstjern er et ikketema. Båten har ramme i syrefast stål. Råte i konstruksjonen er heller ikke et tema. Båten er bygget uten en kvadratmillimeter innplastet treverk. Som ved andre bedre svenske båter er det tatt høyde for at du kan gå på grunn. Den har en svært godt dimensjonert kjølstilk og blykjøl. Blykjølen gir en svært høy kjølprosent. Båten min veier 4500 kg av hvilke 1800 kg er kjøl. 60 kvm seil på 7/8 dels rigg. Mye å spille på, men bør reves tidlig. Rorkult vs. ratt? Comfortinaen hadde ratt som opsjon. Av 900 produserte båter tror jeg 4-5 stykker ble levert med ratt. Jeg kan sitte hvor som helst i sittebrønnen og seile den via rorkultforlenger. Enten nede på benkene, oppe på sargen eller fremme under sprayhood. I havn feller jeg rorkulten opp langs akterstaget og hekter av løygangen, og så er det tomt i sittebrønnen. Installasjon av autopilot er også langt enklere og mer driftsikkert enn en båt med rattstyring. Til en brøkdel av prisen. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 10.April.2012 Link til dette innlegget Svart 10.April.2012 Båten kan ikke være større enn 34 fot,maks bredde i havna. Glemte det. Comfortinaen er 3.27 bred. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 10.April.2012 Link til dette innlegget Svart 10.April.2012 Ja, Comfortina er mye båt for pengene. Rask og sjødyktig. Ang. el.system , som så på de fleste 80-talls båter. Sitér dette innlegget Link to post
loffern Svart 10.April.2012 Link til dette innlegget Svart 10.April.2012 Jeg har også en Comfortina og det er min første seilbåt etter mange år med motorbåt. Det er en solid og gjennomtenkt båt. Byssa er veldig bra, toalettet er greit nok, salongen er fin men soveplassene er litt trange. Cocpiten er veldig fin både under seil og i havn. Seilegenskapene er forholdsvis bra og det er en trygg og god båt i sjøen. Jeg hadde kun et 6 dagers kurs da jeg kjøpte båten og jeg synes den er enkel å håndtere alene. Jeg seiler den uten lensetakler. Kan helt klart anbefale båten:-) Sitér dette innlegget Link to post
wd200s Svart 10.April.2012 Link til dette innlegget Svart 10.April.2012 Ser oss om etter vår første seilbåt,vi har ingen seiler erfaring. Er det noen som kan komme med innspill på disse båttypene : Maxi 95 - Hero 101 - comfort - comfortina.... Tenker og legge 200 - 300.000,- kroner i båt.Rattstyring ell. Rorkult? Mvh.Sjøman vel høres ut som du er interissert i noe større men faren min prøver og få solgt en 24 fots karlskrona viggen. det er en nydelig førstegangs båt mulig liten visst du har en stor familie men... ihvertfall var det våres første seilbåt som vi kjøpte nede i ebeltoft (danmark) og seilte til hvaler. båten har rorkult, full seilgarderobe, vhf radio, delvis oppuset, skroget var slipt ned og malt samme gjelder bunnstoffinga var også fullt nedslipt, 2003 modell mariner går som en klokke. visst noen er intereserte kan dere få nærmere info gjenstår en del arbeid men er seilbar båten har ståt på land siste sesong og forfalt litt prisen er 12 000 og fullt prutbar Sitér dette innlegget Link to post
sjøman Svart 10.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.April.2012 (redigert) Opps! Feil det var maks lengde 34 fot. Hva er greiest,seildrev eller aksel? Redigert 10.April.2012 av sjøman (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
sjøman Svart 10.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.April.2012 Hva med 1974 modell Maxi 95 motor volvo 2002 fra 98. Seil fra 2004,baugpropell 2010....Kartplotter,VHF,dybdemåler,autopilot,jolle m/motor. virker som den er i god stand. Har ligget på vannet siden 2010. liten flenge i forseilet. Hva syntes dere??? Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 10.April.2012 Link til dette innlegget Svart 10.April.2012 Ok om for du den så billig at du kan selge den igjen uten tap når du blir lei av å bli forbiseilt av mindre båter. Hva i all verden skal en med baugtrøster på en 31 fots finnekjølte båt? Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 10.April.2012 Link til dette innlegget Svart 10.April.2012 Den høres ikke dum ut. Sjekk det som koster penger. Seil, motor, elektronikk. Spørr om røst-jern. Mener det er 74mod med svart mast og eldre som sliter litt med det. Det gjelder mindre Maxi båter. Sjekk rutene, om de er hele. Ofte vannlekkasje her. Når det gjelder seil, ta ut seilene og sjekk at de står fint og stramt. "utblåste seil" gir større krenging istedenfor at båten skyter fart. Gennerelt med Maxi, tåler de mye seil i mye vind. Ikke lettvinds-mygger. Ellers Sjekk gjerne First 305,325. Gode båter. Contrast 33, Sweden Yacht 34. Prøv og styr unna eldre båter med 20-30 års gammelt teakdekk. Ellers fare for at du ryker på noen meget store båtpenger. Noen eldre Najad, HR osv bør også sees etter. Maxi 108 er også en pen båt. Albin Nova, Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Kristian_H Svart 10.April.2012 Link til dette innlegget Svart 10.April.2012 I mitt hode er seil fra 2004 allerede ganske gamle, snart klare for utskifting. Om han har brukt båten litt, nye seil for meg ville vært 2008 og nyere. Men kommer selvsagt ann på, mitt eldste storseil er fra 2002 og formen er der fortsatt, dette var da et kvalitets-offshore seil, meget formstabilt. Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 10.April.2012 Link til dette innlegget Svart 10.April.2012 (redigert) http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=34061677 http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=33845534 http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=33804214 http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=33726983 http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=33290462 http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=32742535 Som jeg ikke har satt opp ligger det mange Comfortinaer til salgs, sjekk de også. Her har Mulligan kommet med mye info rundt båten Mye og se på:). Redigert 10.April.2012 av baatsman (see edit history) Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.