sjøman Svart 10.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.April.2012 Takker for gode tips og råd. Vi likte mamba`en veldig godt,ligger i Sandefjord så mulig det blir en tur dit til helga. Dumt spørsmål følger..... Kartbord? syntes det tar litt for mye plass.Trenger man det til helgeseilaser i Oslofjorden? Drev vs. aksling?? Sitér dette innlegget Link to post
"Mathilde" Svart 10.April.2012 Link til dette innlegget Svart 10.April.2012 Kartbord? syntes det tar litt for mye plass.Trenger man det til helgeseilaser i Oslofjorden? Da holder det nok med å ha kartet liggende på en dertil egnet plass i cockpit Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 10.April.2012 Link til dette innlegget Svart 10.April.2012 Drev vs. aksling?? Drev. Hver gang. Sitér dette innlegget Link to post
Sailing Moana Svart 10.April.2012 Link til dette innlegget Svart 10.April.2012 Hva med 1974 modell Maxi 95 motor volvo 2002 fra 98. Hva syntes dere??? Volvo 2002 er nok eldre enn 1998.. Da var vel 2020 kommet. 18 hester er litt snaut på en slik båt. Sitér dette innlegget Fortiden uten seilbåt i forhåpentligvis en kortvarig peridode, men har ei toroms spissa til roing, dorging og tråling etter laks i ferskvann! Link to post
avmønstret5 Svart 10.April.2012 Link til dette innlegget Svart 10.April.2012 Mamba er en stor og romslig båt. Bra turbåt. Er det båt med seildrev, sjekk når tid belgen ble skiftet. Jeg har gjort det selv, men det er en del jobb. Kartbord er mindre viktig i dag enn tidligere, men det er faktisk kjekt med en "kontorplass" utenom salongen. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 10.April.2012 Link til dette innlegget Svart 10.April.2012 Da holder det nok med å ha kartet liggende på en dertil egnet plass i cockpit Jeg synes kartbord er nyttig, til alt mulig, egentlig. Avlastningsplass når det er trangt i pentry osv. Sitér dette innlegget Link to post
"Mathilde" Svart 10.April.2012 Link til dette innlegget Svart 10.April.2012 (redigert) Tjaa..kanskje. Men det er i alle fall sjeldent jeg bruker bordet til navigering. Muligens til å planlegge neste dags etappe etc, men underveis trives jeg best med å ha kartet godt tilgjengelig i cockpit. Her har jeg også det jeg ellers trenger for navigering, som gps/plotter, kompass etc. Det eneste er når jeg skal over lengre havstrekk uten land i sikte. Da har jeg av og til benyttet bordet til å føre bestikk, mest kun for å vedlikeholde ferdighetene..og kanskje for å ha en i alle fall nogenlunde kontroll på hvor jeg er om elektronikken skulle svikte (ps..jeg har også med meg en reserve håndholdt gps ). Men da kunne jeg egentlig like greit ha brukt salongbordet. Redigert 10.April.2012 av "Mathilde" (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 10.April.2012 Link til dette innlegget Svart 10.April.2012 http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=32742535 Har lyst til å komme med noen bemerkninger på First'en, sammenligning med andre alternativer kan hver og en gjøre på egenhånd. 1. Legg merke til hvor rormann sitter. Nemlig på rekka og ikke på benken i cockpit. Det er der man ønsker å sitte, og flaten bør være skrånende slik at man ikke sklir rett ned i cockpit hele tiden. Dersom båten har ratt må dette være stort nok til at man når det fra rekka. Prøv å tenk på hvor man vil sitte og styre når båten krenger, hvor skal man sparke imot for å ikke dette i cockpit osv. Dette er utrolig enkle, men viktige, prinsipper, og desto mer utrolig at så mange konstruktører driter i det. Kanskje ennå mer i dag enn tidligere. 2. Åpen hekk. Var det noen som sa at Maxi 95 var forut for sin tid? Haha. Selv om denne løsningen ikke var ideell pga. rorstammen er det etter min mening et stort pluss mht. mann over bord. Forutsetter at man skalker alle luker *skikkelig* i ruskevær, selvsagt. Dessuten populært blant små badende. 3. Hvordan er det å bevege seg fram på dekk i dårlig vær? Her kan du gå på dekk hele veien, og holde deg fast på hyttetaket. Hva skal du holde deg fast i på Maxi'en? Er det i det heletatt mulig å komme fram dersom sprayhood'en er oppe? 4. Akterkabin med dør. Ikke stikk-køye, eller åpen løsning. Ikke superviktig når man bare er to, men gull når man er flere. 5. Dass som ikke er «integrert» i for-piggen, slik en del svenske-varianter har. Det må være eget avlukke. Essensiellt selv om man bare er to. 6. Riggen har lense-takler. Det kan være litt fiklete å seile med. Det er nok enklere med en vanlig 7/8-dels rigg a'la Albin Nova, denne er også fullt mulig å trimme, men det er enklere. Masthead a'la Maxi'en er mer "død", og man trenger ikke tenke så mye på trim, på godt og vondt. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 10.April.2012 Link til dette innlegget Svart 10.April.2012 For en potensiell ny seilbåteier kan det bli mange detaljer å ta stilling til. Den ene føler for ditt og den andre for datt. Derfor kan det være like greit å satse på båt fra en anerkjent konstruktør/verft som tar hensyn til funksjonalitet og gir båten bra egenskaper totalt. Det fleste finske og svenske 80-talls båter er velbygde og velseilende. Det gjelder også flere av de franske fra denne tidsperioden. Ligg unna halvfabrikata, selvsnekkra og div.norske konstruksjoner. Det er nå min ringe mening Sitér dette innlegget Link to post
benq Svart 11.April.2012 Link til dette innlegget Svart 11.April.2012 Som første gangs kjøper av seil båt så skal man være forsiktig her i forumet. Ingenting iveien med kunnskapen her, men man kan bli totalt forvirret av alle rådene og tipsene (alle er nok godt ment). En annen ting er at markedet er ganske dødt for tiden så her kan det være gode kjøp å gjøre. Jeg har hatt en Alo Mikkel 32 liggende på Auto DB i ca 130 dager uten en eneste respons. Båten er oppgradert for ca. 150 store lapper de siste 3 årene. Nei se på noen få båter du kan tenke deg, og få en seilbåt kyndig med på seansen. Lykke til, seiling er uansett en fin måte å bevege deg på vannet, men husk at du må alltid ta høyde for at det går ikke fort. Men det er jo litt av kosen. Sitér dette innlegget Link to post
Xtian Svart 11.April.2012 Link til dette innlegget Svart 11.April.2012 Dumt spørsmål følger..... Kartbord? syntes det tar litt for mye plass.Trenger man det til helgeseilaser i Oslofjorden? Neida, det var et godt spørsmål, det. Kjekt å ha også til skjærgårds-seilas, men brukes til alt annet enn navigasjon. Hos oss: Stellebord Avlastningsbord "Kjøkkenøy" når matlagningsambisjonene tar litt overhånd Oppbevaring av diverse rask Noen fler? Drev vs. aksling?? Har hatt aksling, har drev. Forskjellen er at med drev kommer propellen lenger frem, og da går det faktisk ann å styre båten dit du vil når du bakker. Christian 8-) Sitér dette innlegget Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt. Link to post
Arild Iversen Svart 11.April.2012 Link til dette innlegget Svart 11.April.2012 La ihvertfall ikke aksling kontra drev bli noen stor sak. Vi ligger to identiske båter i havna vår, jeg har aksling og naboen har drev. Han bakker bedre enn meg, men jeg kommer meg også dit jeg skal uten problemer. Forøvrig mye nytt på den First 30 det linkes til. Ville absolutt vurdert å sett nærmere på den, men nå er jeg som mangeårig og fornøyd First-eier programforpliktet til å si det Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 11.April.2012 Link til dette innlegget Svart 11.April.2012 Tror det beste man kan gjøre er å dra rundt å se på en del båter. Man får et helt annen intrykk (positivt eller negativt) når man er ombord enn man får gjennom å lese annonser. Mener det er viktig å finne en båt som gir "liker" følelse, og har man sett på en del båter vet man etterhvert hva man "liker" eller "ikke liker". Når man så har funnet "liker" båten(e) (og det går også på om man liker selgeren), går man videre med å vurdere det tekniske, egenskaper tilstand osv, og da er bl.a en av bøkene til Curt Gelin (300/700 segelbåtar i test) grei å ha tilgjengelig. Sitér dette innlegget Link to post
Prebensen Svart 11.April.2012 Link til dette innlegget Svart 11.April.2012 Vi var i samme situasjon i fjor. Endte med å kjøpe en velholdt Comfortina 32. Godt fornøyd med det. Båten seiler godt og føles trygg i sjøen. Men kommer snart barn nummer tre, så da kommer den til å bli trang, etterhvert. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 11.April.2012 Link til dette innlegget Svart 11.April.2012 En Arcona 32 kom ut nå. Svensk kvalitetsbåt til en rimelig pris ved pruting ;-) Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 11.April.2012 Link til dette innlegget Svart 11.April.2012 For en potensiell ny seilbåteier kan det bli mange detaljer å ta stilling til. Ja, nødvendig vis. Antar det er formålet med tråden, å få tingene på bordet så det går an å ta stilling til dem. Hvilke detaljer som er viktige for TS er vanskelig for oss å gjette. Men vi kan jo antyde at drev vs. aksling kanskje ikke er det aller viktigste å henge seg opp i når man skal ha seilbåt. Ratt vs. rorkult ... tja, det blir smak og behag. Riggtype; Ja! Det er jo selve motoren i båten, er man en sedat sofaseiler kan man godt ha en enkel masthead-rigg, men om man er en rastløs konkurransetype bør man kanskje ha en rigg man kan tukle med for å se om man klarer å ta igjen noen av de andre. Ergonomi i cockpit? Ja! Det er også viktig, og selv i dag produseres mye som rett og slett ikke er gjennomtenkt. Løsninger under dekk; Noen være lykkelige med f.eks. akter-vendt pentry, mens andre vil irritere seg grønn hver gang de tråkker i salaten - bokstavelig talt - når de entrer salongen utenfra. Privatlig under dekk? Er det greit å måtte lirke ut den rallende brunlaksen nattestid med fruens hode nær sagt i fanget? Ikke vet jeg hva TS synes, har dog min sterke preferanse for toalett i helt eget avlukke med dør selv. Det er ikke det at man kjøper katta i sekken om man ikke har full kontroll på alle mulige slike ting, men enkelte irritasjonsmomenter vil vokse fram etter at man blir kjent med båten, og kan man filtrere vekk de mest åpenbare av disse i forkant må det da være finfint? Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 11.April.2012 Link til dette innlegget Svart 11.April.2012 Rush 97 kan kanskje være et alternativ? http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=33780232 Hadde en Rush 77 i mange år, god kvalitet synes jeg. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 11.April.2012 Link til dette innlegget Svart 11.April.2012 Det jeg har lært så langt i min seilbåtjakt er at du finner ikke alle feil ved første visning. Og som ny lærer man mye av å se på mange båter. Det er rett og slett så mange ting man skal kontrollere og undersøke for å får et godt totalbilde av en båts stand at ihvertfall jeg har tenkt et par ganger at dette gir jeg opp. Men så kommer motet tilbake... Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 11.April.2012 Link til dette innlegget Svart 11.April.2012 Enig. Sitér dette innlegget Link to post
sjøman Svart 13.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.April.2012 Hva mener seilbåtfolket om denne?? FINN-kode: 30075017 Sitér dette innlegget Link to post
Kristian_H Svart 13.April.2012 Link til dette innlegget Svart 13.April.2012 så veldig bra ut, noe småplukk, men det ser sikkert du også. Cocpitteltet så veldig fint ut og sofalsningen så ganske så stor og god ut. Ville hørt litt rundt seilene, men ser OK ut fra bildene. Sitér dette innlegget Link to post
sjøman Svart 13.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.April.2012 Har du kjennskap til båttypen? Kristian H Sitér dette innlegget Link to post
Bergen Svart 13.April.2012 Link til dette innlegget Svart 13.April.2012 Seilgarderoben var i alle fall god nok når forrige eier solgte båten. Da vant den stort sett det som var å vinne her i Bergensområdet i sin klasse. Sun Flyer kjenner forrige eier godt om og kan nok formidle kontakt om det er noe du lurer på. Sitér dette innlegget Link to post
ravddo Svart 13.April.2012 Link til dette innlegget Svart 13.April.2012 Jeg kjenner til båtentypen. Granada 31 har jeg seilt regatta mot i Kristiandsand i flere år, Helter Skelter heter båten. De har en hjemmeside men den er under omlegging akurat nå. Den er en bra allroundbåt. Fint at det er en ny og stor motor i den også. Det er jo ofte svakheten med de gamle båtene. Sitér dette innlegget www.teamzephyr.blogspot.com Link to post
Kristian_H Svart 13.April.2012 Link til dette innlegget Svart 13.April.2012 tittet litt på en av disse når jeg skulle kjøpe båt sist, den hadde litt andre løsninger under dekk. Valgte den bort fordi motoren var gammel og dårlig, vet ikke hvordan det er med denne men 27en slet mye med plastpest. Her er en tråd og erfaringer fra sailguide Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.