Jump to content

Vurderer å bli seiler. Maxi 95, Hero 101, Comfort. 2-300k. Tips?

sjøman

Recommended Posts

Granada 31 ser fin ut den. Pent interiør. Bra med "ny" motor. Alder på seil er ikke nevnt med et ord, så de er nok modne for utskifting snart, vil jeg gjette. Kanskje ikke alle seil er like slitte, det står jo at seilgarderoben er stor.

Har du tenkt på om du vil ha Furlex/Rullegenoa? Det går an å ettermontere selv også. Meget praktisk og behagelig, særlig om man seiler alene.

Skroget er typisk 70-talls, dvs. smalt akter. Det favoriserer kryss framfor slør/lens, og det gir lite plass under dekk. Jeg ville helst gått for noe nyere, f.eks. Comfortina 32, men ser jo da at prisen drar seg oppover mot 300'. Siden dere bare er to er det kanskje nok plass? (Men siden to er fler enn én, pass på privatlivet på toa ...)

Prismessig blir det kanskje mest naturlig å sammenligne med Maxi 95? Granadaen er mer seilbåt, Maxi'en mer hytte-på-sjøen med litt mer plass. På Granadaen vil det kanskje være ønskelig med rullegenoa, Maxi'en vil man kanskje sprite opp med en Code0 el. for litt mer fart i lett vind.

Prismessig er det sikkert mulig å få Granadaen for under 200', og det er alltids greit å ha budsjett til litt utstyr, rep. og nye seil/furlex el. også.

Hvis det er den jeg kjenner til (ser slik ut) så er det en av de beste granadaene som er å få tak i. Mye grundig jobb som er gjort på den oppigjennom. Den er ganske rommelig for sin alder. Tror ikke man trenger kjøpe noen nye seil på en stund ihvertfall. Hvis jeg skulle tatt tak i noe, var det kanskje det elektriske anlegget, men tror det funket som det skulle. Rulleforstag kunne også vært greit. Men det er ofte best å beholde båten som den er det første året slik at man finner ut hva man vil med den. Du for den for under 200k tror jeg.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Rulleforstag har jeg lyst på ja.

Husk at vi er helt amatører,er vel egentlig ute etter en seilbåt som kan fungere som "hytte"på vannet.Med muligheter for å seile,ja tror det er måten å beynne på....for oss. Så kriteriene våre er i prioritert rekkefølge :Størrelse/Plass,komfort,kos og hygge,lett og seile (trenger ikke all verdens seil),Rattstyring,nyere motor,...

Mvh.Sjøman

Tror ikke man trenger kjøpe noen nye seil på en stund ihvertfall. Hvis jeg skulle tatt tak i noe, var det kanskje det elektriske anlegget, men tror det funket som det skulle. Rulleforstag kunne også vært greit. Men det er ofte best å beholde båten som den er det første året slik at man finner ut hva man vil med den. Du for den for under 200k tror jeg.

Høres ut som et godt kjøp om seilene er bra. Syns de så litt "så där" ut på bildet, men det er ikke så lett å se. Hadde genoa fra UK på den forrige båten selv, helt greit, det, men hvis båten har gjort rent bord på regattabanen er det nok ikke først og fremst pga. seilene, men de må nødvendigvis være fullt brukbare++ med en sånn merittliste. Er vel bare å spørre selger ...

Også enig i at man ikke trenger dynge på med utstyr den første sesongen. Selv om jeg synes Furlex er ganske opplagt er det ikke sikkert alle føler de trenger det.

... lett og seile ...

Nå er vel ingen båter notorisk kjempevanskelige å seile, men en liten tommelfingerregel kan være at 70-tallsbåter er noe "tyngre" å håndtere enn nyere båter. Det har å gjøre med riggtypen; både Maxi 95 og Granada 31 har sk. masthead-rigg. Det betyr at forstaget går helt til mastetoppen. Føglelig blir det plass til en større genoa, og størrelsen på storseilet blir da noe mindre. På 80-tallet ble det mer og mer vanlig med sk. 7/8-delsrigg, dvs. forstaget går kun 7/8 opp mot mastetoppen, og følgelig havner mer av seilarealet i storseilet. Pointet er at storseilet klarer seg selv når man krysser, mens fokk/genoa må vinsjes inn for hvert slag, og jo større seilet er, jo mer jobb er det. Med 7/8-delsrigg er det også mulig med selvslående fokk, a'la Maxi Fenix (http://www.finn.no/finn/boat/used/viewimage?finnkode=33967762), og da begynner vi å snakke enkel seiling.

Nå er vel egentlig Fenix'en litt mindre enn det dere ser etter, men generelt er det sånn at desto nyere båt, desto bedre plass og plassutnyttelse under dekk. Vil for eksempel påstå at min gamle Rush 77, 27' hadde like god eller bedre plass under dekk enn Granada'en på 31'. Så da ble det enda flere valgmuligheter ... sukk ... beklager det der :crazy:

Vil for eksempel påstå at min gamle Rush 77, 27' hadde like god eller bedre plass under dekk enn Granada'en på 31'.

Der er bullshit og kun en påstand som finnes i ditt hode. Fikk du forresten problem med kryssfiner-roret?

Forøvrig er de konstruksjonsmessige svakheter Curt Celin snakker om utbedret på akkurat denne båten. Det at den er vek i mye vind står kun i forhold til datidens standard. I forhold til nåtidens turbåter er den stiv som et fjell og har veldig solid kjølinnfestning. Forrige eier på "Eileen" gjorde de alltid best på regatta hvis den inneholdt en real bankekryss utaskjærs. F.eks på shetlandrace et år mange brøt pga sterk kuling midt i trynet.

Men siden trådstarter vil ha ratt er vel uansett båten uaktuell sammen med mange andre i den størrelse. ;)

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Jeg holder fortsatt en knapp på Maxi 95.

Som jeg har nevnt så skjønner jeg det godt. Er ikke uenig i at seilegenskapene ikke er båtens sterkeste side. Men jeg tror ikke jeg oppfattet det slik at du hadde tenkt å seil regatta?

Vet du hva du burde gjøre(?). Siden du tydeligvis har sett et potensiale i Maxien som passer til dine ønsker og behov, snakk med noen som har en. Still de rette spørsmålene og sjekk om du får de rette svarene.

PS

Jeg kjenner flere eiere av Maxi seilbåter som er svært fornøyd. Er nok en grunn til at disse båtene ble svært populære på 70/80 tallet. Muligens er kravene og behovene endret i forhold til dagens standard, men kanskje du klarer deg fint med det disse båtene kan tilby.

Redigert av "Mathilde" (see edit history)

Nå har jeg lest så mange tråder der noen som ikke har Maxi "disser" Maxi. Vel, jeg har først hatt Maxi 77, og nå har jeg Maxi 95. Det beste med båten er seilegenskapene når det blåser vanlig sommerbris (6 m/s) og oppover. Spesielt kryssen, da går den som et tog! Mye heller over nordsjøen i denne enn i en moderne båt av fabrikk-typen. Og så cockpiten da, denne må du opp i yacht-størrelse for å slå. Med cockpiten-telt så har du to helt separate rom, med stue i cockpit. Ja, det er litt vrient med innsteget fra dekk til cockpit - her har jeg fått laget en sprayhood med gripetak, dette gjør det bedre.

Ville ikke byttet med noen av de nevnte båter hvis det er snakk om familiebåt du skal ha. Skal du seile og ha det moro med kamerater så ville jeg gått for typen Granada el.l i denne størrelsen.

Mvh, Even

Even, smak og behag samt litt til. Det er riktig at 95en har en stor cockpit etter båtstørrelsen,noe som ikke alltid bare er en fordel, men utover det synes jeg at båten er en typisk 70-talls båt av den mer sedate typen, og som i tillegg er vanskelig å bevege seg på. 95en med vindskjerm (100) har kanskje litt mer motorseilerkvaliteter, men er ofte vel høyt prissatt som bruktbåt. Jeg vil rå trådstarteren til å konsentrere seg om båter av litt nyere dato, ikke eldre enn 80-talls. Det har faktisk vært en utvikling av seilbåter, særlig etter att IOR-systemet ble forlatt, noe som har betydd en hel del både ang. innredning og seilegenskaper. Jeg synes derfor at det virker litt merkelig å rå vedkomme til å satse på båter som kan være over 30-år gamle, med alt det kan medføre. :confused:

Her er jeg enig med deg. Blir cockpit for bred blir båten slitsom å seile dersom det blåser litt.

Jeg forstår heller ikke helt hvor trådstarter vil hen. Maxi 95, Hero 101 og Comfortina 32 i samme potten blir litt feil. Maxien er en sedat bobåt mens de to andre er reinhekla seilbåter, riktignok med litt forskjellig utgangspunkt. Heroen er gjerne langturseilernes favoritt, det er mange av de ute på tur. Comfortinaen er vel nærmest ei kjempejolle med mye seil ,meget trimbar rigg og en drøss med hal.

Redigert av Mulligan (see edit history)

Litt OT, men mange båter av høy kvalitet har en meget pen overflatebehandling av mahogny- eller teakinteriøret, selv etter mange år. Hva er hemmeligheten bak dette? HR-båter i særdeleshet. Matt, mørk og fin lakk uten alt for mye glossy overflate.

Jeg burde kanskje ta dette opp i egen tråd, men jeg ser at en del høykvalitetsbåter har horisontale teak eller mahognyspiler skrudd fast i innvendig skrogside/ vertikale lister, slik som i forrcabin og stikcabin i stade for pålimt trekk. Hva er fordelen med dette? -bedre sirkulasjon av luft,tørrere båt, lunere følelse?

Det koster nok en del ekstra men jaggu holder det seg pent også!

Svar til Mulligan.

Du skjønner ikke hvor jeg vil med sammenligningene mine,for og være ærlig skjønner jeg ikke mye selv heller.Derfor denne tråden. Jeg har overhodet ikke peiling på seilbåter.... Så det er en lang vei og gå.

Men vi er ute etter en komfortabel turbåt med mulighet for å lære seg og seile.

Mvh.Sjøman.

Ps.Najaden er fin den men vi har maks størrelse på 33 fot i havna. :crazy:

Redigert av sjøman (see edit history)

Vel, jeg har en Maxi 95, og seiler den til dagen. Det er den båten PelleP er mest fornøyd med av alle sine konstruksjoner, og det sier ikke lite!

Cockpit er stor, men den er god å bruke, både under landligge - og ikke minst under seilas fordi:

- Alltid et godt og tørt sted å oppholde seg (dyp, skjermet)

- Alltid et godt sted å sitte (gode, riktige, høye karmer, både underveis og i land). Trygt er det også for ungene, ja.

- Hvis du vil kan du sitte på tvers på bordet, og spenne fra mot setene. Du kan sitte/ ligge på tvers i benken aktenfor bordet og du kan ligge på langs i le mens du kikker frem under seilet - og båten bare toger avgårde i frisk vind. Lett å håndtere, god å være i sier jeg.

- Du kan sitte oppå akterkabinen og styre med tærne og ha full oversikt fremover.

- Du kan stå på akterkabinen mens ditt mannskap øver seg på å seile - og du instruerer. Det har jeg gjort mange ganger.

Nei makan til båt sier nå jeg ;-) Og IOR er helt irrelevant her, PelleP skulte ikke til noen regel da han laget MAXI 95!

Mvh, Even

Redigert av Festina_Lente (see edit history)

Velg maxi 95 om du vil ha mye plass, men den ser da virkelig ikke ut! De som skryter av seilegenskapene har nok ikke seilt mye andre båter. Etter det jeg har forstått skal dere ikke være en hel familie på tur? Hvis dere ikke er det ville jeg valgt en penere båt som er morsommere å seile.

Najaden er nok ett skikkelig smykke og om jeg ikke hadde hatt båt, ville jeg garantert sett på den. Eller spurt veldig pent om jeg kunne fått den inn i havna :lol:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...