Festina_Lente Svart 16.April.2012 Link til dette innlegget Svart 16.April.2012 (redigert) Seilegenskapene til båten må gjerne parres med ditto seilkompetanse. Når du er på begynnerstadiet bør du velge en båt som både seiler nogenlunde ( altså ikke en eldre Najad.....), og som sier pent og forsiktig til deg at nå er seilføringen for stor - uten å skremme vettet av kone og unger. Prøveseilte en SO 42i med performancerigg i går i 12 m/s. Måtte ha to rev i stor og litt innrullet genoa for at den skulle seile skapelig..... 95'en ser iflg enkelte ut som en container med solbriller, og ble levert ferdig rigget fra verftet iflg andre ;-) Det er ofte enten for lite vind (seilbåtene går for motor utover fjorden) eller for mye vind (da tøffer de hjemover i motvinden med seilene pakket inn) om sommeren - og det er da jeg mener at 95'en er et godt valg. I mye vind seiler vi! Bruk heller gennakeren i lett vind. Mvh, Even Redigert 16.April.2012 av Festina_Lente (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kristian_H Svart 16.April.2012 Link til dette innlegget Svart 16.April.2012 Jeg har også en "noe" overrigget båt og har seilt i 12 knop på minste genoa, skjønner meg ikke på rulleseil kan ikke sljønne at najaden er så vansklig å seile? langkjølte båter er etter min erfaring mye bedre i bølger. Av båter i denne størelsen jeg selv har erfaring med er comfortina den jeg liker best, ellers er hallberg rassy 29 en flott båt og det ligger en skikkelig strøken ved brygga her. Tror de fleste av disse båtene er bedre enn nye bavariaer, rigget en 08 32 cruiser idag, krakelert rundt alle rekkestøttene. Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 16.April.2012 Link til dette innlegget Svart 16.April.2012 Najaden er ikke langkjølt. Najad 34 har det man kaller delt lateralplan og var tidlig ute med denne konstruksjonen- muligens den første av orustbåtene som hadde denne kjølkonstruksjonen. Den ble produsert fra 1972 - 1982, så den på finn.no er "ny" til å være en Najad 34. En 82 modell Najad 34 med ny motor og nytt teakdekk til 350K tror jeg kan være et veldig bra kjøp. Sitér dette innlegget Link to post
dhjerp Svart 16.April.2012 Link til dette innlegget Svart 16.April.2012 Jeg får også komme med et par tanker. Jeg var ganske aktiv i et seilmiljø på vestsiden av Oslofjorden (litt langt inn i fjorden) når jeg kjøpte en Maxi 95 og enkelte argumenter i denne tråden fikk jeg høre ganske tydelig. Les: Ble nærmest mobbet for denne båten. Allikevel valgte jeg den når jeg fikk barn nr 2 og vil absolutt ikke ha noen problemer med å anbefale denne til en familie som skal ha sin første seilbåt. Har ikke sett hvor mange dere er, men er det 2 + 2 er det ikke mange båter til denne prisen eller størrelsen man får 4 ferdige, gode køyer i. Det er også en båt jeg fortsatt tenker bra om, nesten 15 år etter at jeg solgte den. I tillegg er den real og du føler deg trygg nesten uansett hvordan været er. De fleste som klager på denne har liten eller ingen erfaring med båten. Granada 31 ville jeg valgt bort med en gang grunnet klønete innredning. Comfortina 32 er en flott båt, pen og en god seiler, men i mine øyne er akterkabinen for liten for 2 slik at du ikke får mer enn 3 egentlige køyer her, noe som ofte er problemet med båter fra -70 og -80 tallet. I tillegg ville jeg vært forsiktig med å anbefale denne til en som aldri har seilt. Føles nok litt mer kilen og en del mer tau å holde orden på her. Heroen er selvinnredet i nesten samtlige båter, så her kan det være lurt å sjekke litt ekstra nøye, men er en båt jeg ikke har personlig kunnskap om eller har seilt så lar det være med det. Og ja, jeg har seilt nok og med nok forskjellige båter til å kunne ha en mening. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 16.April.2012 Link til dette innlegget Svart 16.April.2012 Der er bullshit og kun en påstand som finnes i ditt hode. Fikk du forresten problem med kryssfiner-roret? Å så sint! Men det er bare å telle antall faste køyeplasser, armslag på toalett, osv. Du kan sitte ved kartbordet uten å ta opp plass i noen køye. Pentry er like stort. etc. Ikke alt var bedre på 70-tallet, utviklinga går altså framover. Plassen kommer av at Rush 77 er ei skikkelig bolle, så den er brei, både generelt, og akter, det siste som følge av at den er mer moderne. Dermed blir det rom for akterlugar med to køyer. Noe må man også forsake, og det er lengden på benkene i salongen. Der kan man ikke sove i Rush'en. Forpiggen er også åpen, ingen garderobe i midt-gangen. Derimot et mikroskopisk klesskap i akterlugaren. Om Rush 77 eller Granada 31 egentlig er «størst» spille forsåvidt ikke noen rolle heller, poenget mitt var at dersom man velger en litt nyere båt til samme pris som en eldre 70-talls, så får man kanskje noe som er noen fot kortere, men det er ikke sikkert det er dårligere plass ombord. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 16.April.2012 Link til dette innlegget Svart 16.April.2012 Ble ikke veldig imponert av noen av de.... Jeg holder fortsatt en knapp på Maxi 95. Jeg tror du har bestemt deg, høres ihvertfall sånn ut Du har en del kriterier som Maxi'en oppfyller og de andre du har sett på ikke. Og du har lest en del positivt og negativt om båten i denne tråden. Da trenger det ikke være vanskeligere enn at Maxi'en er riktig båt. Den vil føles trygg å seile, og du liker den. Perfect match. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 17.April.2012 Link til dette innlegget Svart 17.April.2012 Enig i at vi ofte har ulike kriterier for vårt båtvalg avhengig av mange forhold. Jeg vil i alle fall ønske deg lykke til med ny båt og ønske deg velkommen til "vindens venner". Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 17.April.2012 Link til dette innlegget Svart 17.April.2012 Hva er hemmeligheten bak dette? De er gjerne oljet eller vokset istedetfor lakk. Hva er fordelen med dette? -bedre sirkulasjon av luft,tørrere båt, lunere følelse? Heter garnering. Holder seg tørt og er lett å rengjøre. PelleP skulte ikke til noen regel da han laget MAXI 95! Pelle P skulte ikke til noen regel når han tegnet en eneste båt i Maxi serien. Han skar gjennom og så helt bort fra IOR og tegnet båter med maksimalt volum med hyggelige seilegenskaper i behold. Mye slik Bav og Jeannetau gjør nå. Med samme suksess. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 17.April.2012 Link til dette innlegget Svart 17.April.2012 (redigert) takker for svarene Mulligan. Synes det ser mye penere ut med den matte mørke overflaten enn glossy lakk. Er det mulig å vokse overflater som har vært lakket? -tenker da å pusse med lakken... -jeg driver jo på med kjøp av seilbåt i disse dager, så det kommer nok en egen tråd etterhvert som den kommer til egen brygge. sorry trådstarter, ser dette ble alt for OT. -skal stoppe med dette. -men det er så mange her i denne tråden som har erfaring :) Redigert 17.April.2012 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Nonsense Svart 17.April.2012 Link til dette innlegget Svart 17.April.2012 (redigert) Hva med denne: Maxi 33? Er kanskje en mer moderne 95? Redigert 17.April.2012 av Nonsense (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
sjøman Svart 17.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.April.2012 Hva med denne: Maxi 33? Er kanskje en mer moderne 95? Å jada,har sett den, likte den godt.Men det blir i overkant av vårt budsjett. jeg vurderer å reise til Stavanger for å se på en billig Maxi med en del vedlikeholdsbehov,og saltvannskjølt motor.....Noen som kjenner denne båten?Finn:34211587 Sitér dette innlegget Link to post
sjøman Svart 31.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2012 Da har vi handlet seilbåt. Contrast 33 82 modell. Ligger i Porsgrunn. Skal hente båten og kjøre den til hjemmehavn på Kambo. Noen som har seilkunnskaper og kan tenke seg en tur? Send meg en mld. Mvh. sjøman. Sitér dette innlegget Link to post
Kristian_H Svart 31.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2012 Gratulerer! Sitér dette innlegget Link to post
Compromise Svart 31.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2012 Gratulerer så mye med ny skute , Jeg har dessverre ingen seilerfaring, men du kan jo høre med "bonden". Sitér dette innlegget /per Link to post
jandrea Svart 1.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2012 Gratulerer. Seespå Kambo. Sitér dette innlegget Medlem i RS. Har båtførerbevis fra 1989 Båt: Bavaria 31AC Tidligere: Happy 27 Link to post
"Mathilde" Svart 1.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2012 (redigert) Gratulerer. Jeg tror ganske sikkert jeg kjenner til den båten der,... Godt kjøp :-) Sendt deg en IM... Redigert 1.Juni.2012 av "Mathilde" (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.