ole-m Startet 9.April.2012 Link til dette innlegget Startet 9.April.2012 Trenger et nytt startbatetri til en 6syl diesel marine. Lurte på Optima Redtop eller optima yellowtop pga plassen og det sies at disse er bra. Bluetop er vel utelukket til start. Har agm på forbruksbank fra før, og lader med 60 ah vedlikeholdslader og 180ah dynamo, skiller bankene mec victron cyrix laderelee Noen som kan gi noen tips om redtop kontra yellowtop ? Sitér dette innlegget Link to post
-Balder- Svart 9.April.2012 Link til dette innlegget Svart 9.April.2012 Redtop fikk jeg selv anbefalt fra impotøren til start og baugpropell her har dem gode tilbud på redtop nå http://www.netshop360.no/butikk/batterier/ladbare/optima Sitér dette innlegget Link to post
ole-m Svart 9.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.April.2012 hei, dette var fine priser ja, ser at yellowtop er litt dyrere enn redtop, men har jo bauprop og vinsjer på startbatteriet også, så da kanskje yellowtop er det beste valget. Kan se ut som at yellowtop er som redtop + at det kan dyputlades og har lengre holdbarhet i utladning enn redtop ? Sitér dette innlegget Link to post
ole-m Svart 9.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.April.2012 fant denne på nettet : Sitér dette innlegget Link to post
ole-m Svart 9.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.April.2012 (redigert) Fant dette i en amerikansk speq som forklarer forskjellen på redtop og yellowtop: Har CYCLE evne. OPTIMA BATTERI Yellow Top Deep Cycle bruker samme unike SpiralCell Teknologi som overgår konvensjonelle flat tallerken batterier. OPTIMA batteri designere bruker de samme elementene som Optima brukt til å lage Red Top startbatteri. Optima batteriingeniører økte batteriet plate tetthet på yellowtop i forhold til redtop. Denne designen gir OPTIMA BATTERI GUL TOP evnen til å bli utladet og lades uten å gi opp den berømte Optima batteri høy starter evne. GULE TOP OPTIMA batteri gir høy effekt som resulterer i større evne til høye dagens belastning. GULE TOP OPTIMA BATTERI kan lades fullt i så lite som én time uten strømbegrensning på laderen. GULE TOP OPTIMA batteriet har blitt verifisert i Life Cycle testing å overstiger 350 komplette utladnigssykluser uten å ta skade. GULE TOP OPTIMA Batteriet vil ikke søle, lekke, eller korrodere. GULE TOP OPTIMA BATTERI kan monteres i alle posisjoner - sidelengs, eller til og med opp ned. GULE TOP OPTIMA batteriet varer minst to til tre ganger lengre enn konvensjonelle batterier. Optima batteri ingeniører har brukt høy renhet bly design gir en mye lengre holdbarhet, noe som betyr at GUL OPTIMA BATTERI kan sitte ubrukt i inntil ett år og fortsatt starte bilen. Da blir jo ikke valget så vanskelig i båten som startbatt, thruster og vinsj batteri , nemlig Yellowtop fremfor redtop....yellowtop veier jo også ca 3 kg mere enn redtop, noe som forklarer tykkere plater Redigert 9.April.2012 av ole-m (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
-Balder- Svart 9.April.2012 Link til dette innlegget Svart 9.April.2012 (redigert) sjøl fikk jeg som sagt anbefalt av impotøren gylllingen teknikk og bruke redtop da disse var mest egnet til det som du også skal bruke det til netopp pga redtop gir mere strøm på kort tid er vel det som kalles ca \cca mener og huske at gul og blå er samme batterier bare at blå har flere tilkoblings muligheter. der er link til spec fra leverandør her til lands http://www.gylling.no/produkter/batterier/optima-batterier.shtml?meny=0;divmeny=0 Redigert 9.April.2012 av scand999 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 10.April.2012 Link til dette innlegget Svart 10.April.2012 Redtop best til start, thruster batteri. Yellowtop tåler litt mer sykling, mer et kombibatteri. Bluetop enda mer sykling, forbruksbatteri. Sitér dette innlegget Link to post
ole-m Svart 10.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.April.2012 Har målt alle tre typer med et sikkelig batterimåler som måler bla cca, og de gir så og si det samme i cca , rundt drøye 800amp . Men vekten er forskjellig. Og da er nok alle tre like bra til start, men platene i de gule er tykkere , og de blå enda tykkere, og dermed tåler mere sykluser. Og ut fra kg så stememr jo dette. Så blått er nok best og dyrest... Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 10.April.2012 Link til dette innlegget Svart 10.April.2012 Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 10.April.2012 Link til dette innlegget Svart 10.April.2012 Så blått er nok best Det spørs hva du skal bruke det til. Til start/thruster batteri vil Redtop være beste valg. Sitér dette innlegget Link to post
pernille Svart 10.April.2012 Link til dette innlegget Svart 10.April.2012 Hei der.. Monterte i fjor 2 stk "red top".1 stk i baugen for mating av thruster og 1 stk bak for start fungerer utmerket! Kjører separat lading(2 ladere) pga ulike batt.typer "forbruk" "start/thruster" Har ingen problemer med å anbefale løsningen.. Sitér dette innlegget Link to post
ole-m Svart 11.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.April.2012 Var nede å målte et yellowtop nå, og det ga 824 amp i cca , redtop viste omtrent det samme. I følge jhonnson contorl som er importør av disse til Norge, så er de samme spiralene bortsett at yellow og bluetop har tykkere plater, derav høyere vekt og pris, men jeg tror de varer lenger og tåler mere juling enn redtop. Sitér dette innlegget Link to post
kråke Svart 10.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2014 Har 2 Optima YellowTop som startbatterier. 3 år gamle. Det ene lader raskere ut enn det andre Ved siden av problembatteriet (2cm) sitter en radiohøytaler. Kan permanentmagneten i denne påvirke batteriet? Sitér dette innlegget Link to post
Dr Gonzo Svart 10.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2014 Hei Glem Optima! Dette er skikkelige saker!! http://www.apollobatteri.no/ -Dr Gonzo Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 10.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2014 Fra omtalen på hjemmesiden (apollobatteri.no): "...Det ble sagt at vanlige syre lysbatterier hadde et gjennomsnittlig levetid på ca. 1 1/2 år. Så selv om prisen er over dobbelt så høy, så er det store besparelser ved å kjøpe ApolloBatteri..." "Det ble sagt". Hvem sa det? Jeg har hatt dårlige blysyrebatteier (trodde jeg), som varte 3 x så lenge. Så da var de kanskje ikke så dårlige likevel. Sitér dette innlegget Link to post
eivindch Svart 10.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2014 AGM-batterier til forbruk er jeg foreløpig vaksinert mot etter at 4 slike sviktet etter 4 år, men Optima Red Top som startbatteri har jeg, etter nesten 16 år, god erfaring med. Ingen alderdomssvakhet har vist seg foreløpig. Så nå har jeg omsider spandert ett på bilen også. Så da er det kanskje ikke så dyrt i det lange løp. I tillegg gir det så mye strøm at motoren starter nesten før jeg har fått vridd på nøkkelen. Eivind Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 10.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2014 Optima redtop ble avertert tidligere I vinter for kr.1890,- Sitér dette innlegget Link to post
Jan E. Svart 11.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2014 To ganger i vinter har jeg klart å reise fra bilen med et ca 8 år gammelt redtop uten å koble av batteriet for en lang periode (strømtyv et sted.) Begge gangene har det vært skvær tomt uten engang antydning til glød i taklampen. Begge gangene var også i kuldeperiode på ca 15 minus, så det har vel vært totalt bunnfryst også. Tatt det med inn for tining. Så kjørt sjokkboost i starten til det har begynt å ta til seg lading igjen. Nå i dag er det fortsatt så sprekt at en skulle tro det aldri hadde vært utsatt for en slik batteridødare - to ganger. Veldig imponert over hvor bra de batteriene er. Det er ikke billig, men en slipper mange bekymringer. Og det er heller ikke noen vits i å betale mer for et batteri, for tviler at det er tilsvarende bedre. Sitér dette innlegget Jara Wynja Link to post
atvv Svart 11.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2014 hva er sjokk boost da? Jeg har sverget til optima siden tidenes morgen, men har knekt endel red top og gul top batterier på grunn av strøm tyver, men jeg har fortsatt gul topp i traktoren og gravemaskina, funker som fjell, men ladinga di må vare optimal, med det mener jeg att dem bør være på topp når du stopper. Liker ikke "små" kjøring med klatt lading. Jeg har alldrig greid og tatt dem opp igjen. På båtene bruker jeg AGM batterier, og jeg må si att jeg er mektig imponert. Jeg har en jobb situasjon der jeg er borte 1 mnd omgangen, og da er det litt kult og komme hjem på vinteren i 20 speik og bare vri om nøkkelen og det er som du setter kniven i motoren, starter tvert, heftig. Traktoren derimot kan være noe mere knotete, men den sviver som regel igang den å. Sitér dette innlegget Link to post
Dr Gonzo Svart 12.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2014 Hei eivindch AGM varierer kraftig i kvalitet akkurat som alle batterier, og det er dessverre for mye drit på markedet :( -Apollo batteriene kan ikke sammenlignes med andre AGM modeller! -Jeg sier heller ikke at Optima er dårlig, har hatt flere selv og er alltid fornøyd med de, jeg startet en gammal rallybil som hadde stått lagra i 4 år med RedTop-batteriet som sto i bilen og det trengte ikke lading først engang :) Men som batteribank er disse Apollo modellene helt geniale. De er heller ikke så avhengig av lade-styrke som Optima er. Koster riktig nok litt ekstra, men det har man virkelig igjen for :) -Dr Gonzo Sitér dette innlegget Link to post
Fusebox Svart 13.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2014 Vi hadde Optima RedTop i vår forrige båt, som startet en 6 sylindret VP TAMD40A. Aldri noen problemer med kinning. Nå har vi 2 stk. YellowTop i parallell, for start av to stk . VP 41. Disse driver i tillegg baugropellen, derfor 2 i parallell. Meget godt fornøyd med både Red og Yellow. Ingen erfaring med Blue. Sitér dette innlegget Link to post
Jan E. Svart 13.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2014 hva er sjokk boost da? Jeg har sverget til optima siden tidenes morgen, men har knekt endel red top og gul top batterier på grunn av strøm tyver, men jeg har fortsatt gul topp i traktoren og gravemaskina, funker som fjell, men ladinga di må vare optimal, med det mener jeg att dem bør være på topp når du stopper. Liker ikke "små" kjøring med klatt lading. Jeg har alldrig greid og tatt dem opp igjen. På båtene bruker jeg AGM batterier, og jeg må si att jeg er mektig imponert. Jeg har en jobb situasjon der jeg er borte 1 mnd omgangen, og da er det litt kult og komme hjem på vinteren i 20 speik og bare vri om nøkkelen og det er som du setter kniven i motoren, starter tvert, heftig. Traktoren derimot kan være noe mere knotete, men den sviver som regel igang den å. https://baatplassen.no/i/topic/106935-gaar-det-an-aa-faa-liv-i-flate-agm-batterier/?p=1549723 Sitér dette innlegget Jara Wynja Link to post
oivindg Svart 14.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2014 BlueTop er egnet både til start og forbruk. Jeg har et 75Ah BlueTop på styrbord motor, TAMD63P. Jeg har ved et par anledninger kjørt på starteren i et par minutter uten hørbar svekking i batteriet. Sitér dette innlegget Øivind Link to post
S/Y Gyda Svart 9.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2015 Bullet proof reklame for Optima Sitér dette innlegget S/Y Gyda Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.