Jump to content

Valg av Optima startbatteri

ole-m

Recommended Posts

Trenger et nytt startbatetri til en 6syl diesel marine.

Lurte på Optima Redtop eller optima yellowtop pga plassen og det sies at disse er bra.

Bluetop er vel utelukket til start.

Har agm på forbruksbank fra før, og lader med 60 ah vedlikeholdslader og 180ah dynamo, skiller bankene mec victron cyrix laderelee

Noen som kan gi noen tips om redtop kontra yellowtop ?

Fant dette i en amerikansk speq som forklarer forskjellen på redtop og yellowtop:

Har CYCLE evne. OPTIMA BATTERI Yellow Top Deep Cycle bruker samme unike SpiralCell Teknologi som overgår konvensjonelle flat tallerken batterier. OPTIMA batteri designere bruker de samme elementene som Optima brukt til å lage Red Top startbatteri. Optima batteriingeniører økte batteriet plate tetthet på yellowtop i forhold til redtop. Denne designen gir OPTIMA BATTERI GUL TOP evnen til å bli utladet og lades uten å gi opp den berømte Optima batteri høy starter evne.

GULE TOP OPTIMA batteri gir høy effekt som resulterer i større evne til høye dagens belastning.

GULE TOP OPTIMA BATTERI kan lades fullt i så lite som én time uten strømbegrensning på laderen.

GULE TOP OPTIMA batteriet har blitt verifisert i Life Cycle testing å overstiger 350 komplette utladnigssykluser uten å ta skade.

GULE TOP OPTIMA Batteriet vil ikke søle, lekke, eller korrodere.

GULE TOP OPTIMA BATTERI kan monteres i alle posisjoner - sidelengs, eller til og med opp ned.

GULE TOP OPTIMA batteriet varer minst to til tre ganger lengre enn konvensjonelle batterier.

Optima batteri ingeniører har brukt høy renhet bly design gir en mye lengre holdbarhet, noe som betyr at GUL OPTIMA BATTERI kan sitte ubrukt i inntil ett år og fortsatt starte bilen.

Da blir jo ikke valget så vanskelig i båten som startbatt, thruster og vinsj batteri , nemlig Yellowtop fremfor redtop....yellowtop veier jo også ca 3 kg mere enn redtop, noe som forklarer tykkere plater :wflag:

Redigert av ole-m (see edit history)

sjøl fikk jeg som sagt anbefalt av impotøren gylllingen teknikk og bruke redtop da disse var mest egnet til det som du også skal bruke det til netopp pga redtop gir mere strøm på kort tid er vel det som kalles ca \cca

mener og huske at gul og blå er samme batterier bare at blå har flere tilkoblings muligheter.

der er link til spec fra leverandør her til lands

http://www.gylling.no/produkter/batterier/optima-batterier.shtml?meny=0;divmeny=0

Redigert av scand999 (see edit history)

Har målt alle tre typer med et sikkelig batterimåler som måler bla cca, og de gir så og si det samme i cca , rundt drøye 800amp .

Men vekten er forskjellig.

Og da er nok alle tre like bra til start, men platene i de gule er tykkere , og de blå enda tykkere, og dermed tåler mere sykluser.

Og ut fra kg så stememr jo dette. Så blått er nok best og dyrest...

• 1 år senere...

Fra omtalen på hjemmesiden (apollobatteri.no): "...Det ble sagt at vanlige syre lysbatterier hadde et gjennomsnittlig levetid på ca. 1 1/2 år. Så selv om prisen er over dobbelt så høy, så er det store besparelser ved å kjøpe ApolloBatteri..."

"Det ble sagt". Hvem sa det? Jeg har hatt dårlige blysyrebatteier (trodde jeg), som varte 3 x så lenge. Så da var de kanskje ikke så dårlige likevel.

AGM-batterier til forbruk er jeg foreløpig vaksinert mot etter at 4 slike sviktet etter 4 år, men Optima Red Top som startbatteri har jeg, etter nesten 16 år, god erfaring med. Ingen alderdomssvakhet har vist seg foreløpig. Så nå har jeg omsider spandert ett på bilen også. Så da er det kanskje ikke så dyrt i det lange løp. I tillegg gir det så mye strøm at motoren starter nesten før jeg har fått vridd på nøkkelen.

Eivind

To ganger i vinter har jeg klart å reise fra bilen med et ca 8 år gammelt redtop uten å koble av batteriet for en lang periode (strømtyv et sted.) Begge gangene har det vært skvær tomt uten engang antydning til glød i taklampen. Begge gangene var også i kuldeperiode på ca 15 minus, så det har vel vært totalt bunnfryst også.

Tatt det med inn for tining. Så kjørt sjokkboost i starten til det har begynt å ta til seg lading igjen. Nå i dag er det fortsatt så sprekt at en skulle tro det aldri hadde vært utsatt for en slik batteridødare - to ganger.

Veldig imponert over hvor bra de batteriene er. Det er ikke billig, men en slipper mange bekymringer. Og det er heller ikke noen vits i å betale mer for et batteri, for tviler at det er tilsvarende bedre.

Jara Wynja

hva er sjokk boost da? Jeg har sverget til optima siden tidenes morgen, men har knekt endel red top og gul top batterier på grunn av strøm tyver, men jeg har fortsatt gul topp i traktoren og gravemaskina, funker som fjell, men ladinga di må vare optimal, med det mener jeg att dem bør være på topp når du stopper. Liker ikke "små" kjøring med klatt lading. Jeg har alldrig greid og tatt dem opp igjen. På båtene bruker jeg AGM batterier, og jeg må si att jeg er mektig imponert. Jeg har en jobb situasjon der jeg er borte 1 mnd omgangen, og da er det litt kult og komme hjem på vinteren i 20 speik og bare vri om nøkkelen og det er som du setter kniven i motoren, starter tvert, heftig. Traktoren derimot kan være noe mere knotete, men den sviver som regel igang den å.

Hei eivindch

AGM varierer kraftig i kvalitet akkurat som alle batterier, og det er dessverre for mye drit på markedet :( -Apollo batteriene kan ikke sammenlignes med andre AGM modeller! -Jeg sier heller ikke at Optima er dårlig, har hatt flere selv og er alltid fornøyd med de, jeg startet en gammal rallybil som hadde stått lagra i 4 år med RedTop-batteriet som sto i bilen og det trengte ikke lading først engang :) Men som batteribank er disse Apollo modellene helt geniale. De er heller ikke så avhengig av lade-styrke som Optima er. Koster riktig nok litt ekstra, men det har man virkelig igjen for :)

-Dr Gonzo

hva er sjokk boost da? Jeg har sverget til optima siden tidenes morgen, men har knekt endel red top og gul top batterier på grunn av strøm tyver, men jeg har fortsatt gul topp i traktoren og gravemaskina, funker som fjell, men ladinga di må vare optimal, med det mener jeg att dem bør være på topp når du stopper. Liker ikke "små" kjøring med klatt lading. Jeg har alldrig greid og tatt dem opp igjen. På båtene bruker jeg AGM batterier, og jeg må si att jeg er mektig imponert. Jeg har en jobb situasjon der jeg er borte 1 mnd omgangen, og da er det litt kult og komme hjem på vinteren i 20 speik og bare vri om nøkkelen og det er som du setter kniven i motoren, starter tvert, heftig. Traktoren derimot kan være noe mere knotete, men den sviver som regel igang den å.

https://baatplassen.no/i/topic/106935-gaar-det-an-aa-faa-liv-i-flate-agm-batterier/?p=1549723

Jara Wynja

• 11 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...