lgboat Startet 9.April.2012 Del på Facebook Startet 9.April.2012 Ja, hva tror dere? Er det gjennomførbart innenfor et fornuftig budsjett? Dra medio september, komme ned medio oktober. Båt velutstyrt, men kun offhore B. Har alt utstyr, så få innkjøp trengs. kommentarer, råd, osv, please. Sitér dette innlegget Link to post
valvolainen Svart 9.April.2012 Del på Facebook Svart 9.April.2012 Vil gjerne høre mer om dette, er jo en gjeng båtnerder her, gi oss de saftige detaljer, båttype, motor, reiserute++! E dere mange? Sitér dette innlegget Link to post
chrisrik Svart 9.April.2012 Del på Facebook Svart 9.April.2012 kult Kanskje ta for seg noen av kanalene i europa da? Sitér dette innlegget Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post
MT. Svart 9.April.2012 Del på Facebook Svart 9.April.2012 Ragnar Thorseth rodde fra Måløy til Shetland i ei jolle på fjorten og halv fot. Tok bare fem og et halvt døgn. Alt er mulig. Folk er feige i dag. Jeg ble beskyldt for å være gal når jeg dro på langhelg i Lerwick med Skibsplasten for noen år tilbake. Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post
lgboat Svart 9.April.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.April.2012 (redigert) Drar alene, evt en-to til som vil være med å spleise. Båten er en NB870 med Yanmar 222hk. Har offshoreflåte for 8 pers., radar, autopilot, plotter, GPSx2,VHFx2,ekkolodd. Store redningsvester, flytedress, oppblåsbare vester, Steadyjolle m/8hk totakter. Plass til 2 dieselfat på akterdekk(ikke innkjøpt, med de øket kapasiteten til det dobbelte). Trenger dieselfilter for bunkring på fatene samt vingepumpe for overføring til tankene. Tenker meg også en "sykkeldrevet" generator; må jo ha mosjon underveis. Og foreløpig sist, men ikke minst (ikke le!): seilbrett for alternativ fremdrift i passende vind (ja,ja, montert på fordekket selvsagt, skal ikke taue moderskipet). Åja, reiserute; den er ikke planlagt annet enn at jeg tenkte meg Sørlandet, Holland, Frankrike, Nord-Spania-Portugal, Afrika-Fuerteventura-Gran Canaria. Redigert 9.April.2012 av lgboat (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 9.April.2012 Del på Facebook Svart 9.April.2012 (redigert) Første og største utfordring er diesel forsyning. Start der. Så kan du lure på hvorfor de fleste seiler, og noen få kjører Norhavn med 3000 nm rekkevidde Sykkeldrevet generator... Tror du det er flatt vann på havet ? Redigert 9.April.2012 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
finnmarken Svart 9.April.2012 Del på Facebook Svart 9.April.2012 Litt dristig kanskje med en slik båt? Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 9.April.2012 Del på Facebook Svart 9.April.2012 Korteste vei er vel omlag 2300 NM, men skal du oppleve noen steder underveis blir det vel fort 3000 NM. Det er en lang tur på så kort tid. Vet du snittforbruket ditt per NM ved marsjfart? Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Bitteliten Svart 9.April.2012 Del på Facebook Svart 9.April.2012 For å unngå sjøsyke bør han gå over deplasementsfart i en slik båt. Jeg kan tenke meg et forbruk på 1-1,5 liter/nm Sitér dette innlegget Link to post
lgboat Svart 9.April.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.April.2012 (redigert) Javisst finnmarken, og det er jo noe av vitsen. En Bittelitenkommentar: Nei, jeg tror ikke havet er flatt alltid. ModeraTore er stemt i riktig modus; som de andre øverst. Kom med råd, ideer og støtte folkens, turen skal gjennomføres! Og jeg har ikke tenkt å bytte til seilbåt. Dieselforbruket er vanligvis på snaut 2l/Nm ved 15-18 knop, så billig blir det ikke. Redigert 9.April.2012 av lgboat (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 9.April.2012 Del på Facebook Svart 9.April.2012 (redigert) Ærlig talt. Start med dieselforbruket. Hjelper ikke om du sier skal om du ender oppi Biscaya tom for diesel med en storm som nærmer seg. Greit med pågangsmot bare løs de fundamentale problemene først. Vi kommer feks til å utvide dieselkapasiteten vår seilbåt når vi skal på langtur slik at rekkevidden minst er 1000 nm Har du vært på havet i storm? Dette er puslevær Redigert 9.April.2012 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 9.April.2012 Del på Facebook Svart 9.April.2012 (redigert) Dieselforbruket er vanligvis på snaut 2l/Nm ved 15-18 knop, så billig blir det ikke. Hva skal skje med båten når du er fremme ? Har du tenkt å returnere... 400 liter i reserve diesel. Ligger noen båter - "seilbåter og andre" - ved Algarvekysten hvor budsjettene sprakk totalt p.g.a. drivstoffforbruk. Redigert 9.April.2012 av Jawik (see edit history) Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Framtia Svart 9.April.2012 Del på Facebook Svart 9.April.2012 Så du trenger totalt i størrelsesorden 6000 liter drivstoff, hvor stor tankkapasitet har du inkludert de ekstra fatene? Og vil den mengden drivstoff du har ombord påvirke marsjfart og tilhørende forbruk?. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
finnmarken Svart 9.April.2012 Del på Facebook Svart 9.April.2012 Men hvor mye diesel må dere ha? Hvor langt strekk må dere gå uten forsyning av vann og diesel? Dere er uansett tøffe dersom dere gjennomfører dette. Skal i allefall støtte dere såpass at jeg skal følge med underveis. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 9.April.2012 Del på Facebook Svart 9.April.2012 (redigert) UTRUSTNING, MOTOR/TEKNISK190liters ferskvanntank, gjennomsiktig plasttank *70liters septiktank med ejektortømming, gjennomsiktig plasttank *2 x 190liters dieseltanker, gjennomsiktige plasttanker * Så 380 liter diesel minus 10% reserve er ca 350 liter. Dvs at du har en rekkevidde på ca 200nm mellom hver tanking. drøbak-skagen er vela 100. To fat er 400 liter til sammen. Dieselforbruk handler ikke om penger. Det handler om sikkerhet Ta en tur til Færder en dag det er kuøing. Bli der et par timer. Da kan du kjenne om dette er noe du vil Redigert 9.April.2012 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ramgad Svart 9.April.2012 Del på Facebook Svart 9.April.2012 (redigert) Jeg kommer også til å følge med underveis, veldig spennende prosjekt! Redigert 9.April.2012 av Ramgad (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
lgboat Svart 9.April.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.April.2012 Her gjelder det å bruke hue før dere skriver, folkens. Jeg skal selvfølgelig ikke gå ut i uvær, jeg skal ikke basere meg på strekk som er uoverkommelige i tid, ei heller på å "produsere" nødvendig energi. 200liter ferskvann og 1000liter diesel samt vinddrift når det er mulig skal bringe meg frem. Jeg ba om, og ber om gode ideer, råd etc til gjennomføringen av turen; ikke det motsatte. kom med mer, kom med mer! Sitér dette innlegget Link to post
Per Harald Svart 9.April.2012 Del på Facebook Svart 9.April.2012 Sjøblomsten fra Fredrikstad tok en tur for noen år siden da jeg var ung. Dette er en ren motorbåt. Mye dokumentasjon fra denne turen. De reiste like godt over atlanteren til karibien. Så det er mulig. http://www.batmagasinet.no/baatweb/cms.nsf/BladarkivoversiktWeb/BE83F9E87DDEC282C12576190034F70E?OpenDocument Søk på nettet så finner du my informasjon om Willy Lien og sønnene hans som tok denne turen. Jeg husker han reiste med div dieselfat stroppet fast hele veien rundt akter. De har egen hjemside for båten http://www.sjoblomsten.com/ Per Harald Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/blog/per_harald/index.php? Vis hensyn på sjøen. Ja til obligatorisk båtførerbevis. D5LA I boks. Link to post
Vikeholmen Svart 9.April.2012 Del på Facebook Svart 9.April.2012 http://www.worldmarineguide.com/marina/canary-islands/canary-islands/article-routes-to-the-canary-islands Virker vel ikke uoverkommelig med noen ekstra fat diesel? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 9.April.2012 Del på Facebook Svart 9.April.2012 (redigert) Her gjelder det å bruke hue før dere skriver, folkens. Helt riktig. Og det er akkurat det vi gjør. Og det gjelder deg også. Nettopp derfor start med det fundamentale. Sjekk værsystemer for engelske kanal og Biscaya. Sjekk bunkringsmuligheter i Afrika. Sjekk hvor lang rekkevidde båtn din har på ulike turtall og fart. Sjekk hvilke modifikasjoner du må gjøre. Tåler fek frontvinduene og dekksluka en 8 meter brytende sjø over båten? Hva skjer om du får motorstopp i 5 meter sjø og blir liggende på tvers? Hjelper ikke med småråd om utgangspunktet er gjennomtenkt. Og så langt har du ikke svart på de fundamentale tingene. Selv godt forberedte folk kommer i nød på havet. Du ber om råd, men vil ikke lytte til dem som ikke passer inn i bildet ditt Redigert 9.April.2012 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 9.April.2012 Del på Facebook Svart 9.April.2012 Kan vi anta at rekkevidden på båten er ~250nm pluss ekstratanker slik at du får 500nm? Da er det bare å finne ut hvor langt lengste strekk er. Skulle ikke by på spesielle problemer vil jeg tro men ser for meg at det er noen lange kjedelige strekk. Personlig drømmer ikke jeg om en sånn tur med motorbåt. Tror nok isåfall at jeg ville startet i spania, tatt en ferie der og funnet en egnet båt. Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 9.April.2012 Del på Facebook Svart 9.April.2012 Er jo gjennomførbart, men ville ha valgt kanalene til Middelhavet og derfra vider mot Afrika. Kan fullføres raskere og diesel stort sett hele strekket og en helt annen opplevelse. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Polarn Svart 9.April.2012 Del på Facebook Svart 9.April.2012 2 kameraer, så du har et i backup for posting i denne tråden Mobilt bredbånd som går over alle landa du skal innom. Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
bliss X Svart 9.April.2012 Del på Facebook Svart 9.April.2012 Dra medio september, komme ned medio oktober. Er ikke det litt sent på året? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 9.April.2012 Del på Facebook Svart 9.April.2012 (redigert) De fleste prøver å unngå høststormene i kanalen og Biscaya. Redigert 9.April.2012 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.