Jump to content

Drøbak-Gran Canaria i 29fots motorbåt


lgboat

Recommended Posts

Møtte en nordmann i lignende båt som din i Hvide Sande på vestkysten av Jylland for 3 år siden Han hadde startet alene fra Tromsø tror jeg det var og hadde Beirut som mål !. Virket ikke som han hadde hatt noen spesielle problemer så langt bortsett fra at han fortalte han hadde fått diesel på vanntanken og omvendt i Stavanger på turen sydover. Biscaya er vel ikke så mye verre enn de havstykkene han hadde forsert - bortsett fra at du er lengre fra land. Har seilt tre ganger selv hjem fra Biscaya , men har hatt det tøffere rundt Stadt.

Aner ikke hvordan resten av turen hans forløp ?

Redigert av Catlina (see edit history)
Link to post

Du kommer sikkert ikke til å oppleve dette som konstruktiv kritikk, men det er et par ting jeg stusser over... litt mer enn et par faktisk.

Du har tenkt å bruke mellom 70.000,- og 100.000,- i Diesel i beste fall.. + Forsikring for de farvann du skal ferdes... + Slitasjen du vil måtte påberegne på en slik seilas (les: verditap og reparasjonskosnader).

 

Noe av dette har du tenkt å spare inn ved å stå på seilbrett på fordekket for å "seile" båten et stykke av veien.. hmmff... har du tenkt å teste å seile denne kampingbåten med seilbrett en sommerdag først?

Jeg kan ikke he se hvordan du skal unngå avdrift og hvordan du har planer om å styre båten mens du står der på seilbrettet. Det er vel en kjent sak at seilbåter som regel har kjøl og ror. Det å tviste seilet gjør lite eller intet for retningen båten tar.

 

Hva du skal med ergometerpsykkelen kan jeg heller ikke helt forstå. Du kommer jo for det meste til å kjøre motor og vil vel ha overflod av ladekapasitet i forhold til 98% av andre som tar samme turen, da disse baserer seg på seiling.

 

Å beregne én måned på høsten er vel også temmelig optemistisk med tanke på at du kun skal kjøre når værmeldingen _spår_ ok vær, vind og bølgeforhold.

 

Om du absolutt vil ha akkurat denne båten ned til canariøyene, ville du spart masse tid og penger på skipstransport vil jeg tro. Ikke like skummelt og utfordrende, men akk så mye mer klokt i mine øyne.

MEN.. du har ikke mine øyne og har bestemt deg for at dette er en strålende idé, så jeg avslutter mitt lille oppgulp med å ønske deg lykke til på ferden. Livsfarlig, er det neppe, så det er mest verdiene jeg ville vært skeptisk til å ofre.

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post

Foruten en tidligere "oppgulp" i denne tråden, vil jeg henge meg på RSLs kommentar, og videreføre:

 

Flere som har gått denne strekningen mer eller mindre direkte i raske havgående seilere, har brukt ca 1 mnd på denne turen. Da seiler de både dag og natt. Dette er båter som skjærer sjø og lar seg lite merke av å stampe litt i bølger på 3-4 meter. Selv om denne campingvogna gjør 17-18 knop på flatt vann, ville jeg ikke møtt bølger over 2 meter i mer enn 3-4 knop. Så regn omigjen på tiden.

 

Det er "noe" i denne tråden som tilsier meg at det er de med mest erfaring som fraråder dette prosjektet mest... (Må ærlig innrømme at jeg først trodde det var en spøk :lipseal:)

 

Selg båten du har, kjøp deg en seilbåt for penga, ta deg litt mer tid på turen. Gled deg så på GC med de kanskje 80.000 kronene du sparer i diesel! :thumbsup:

Redigert av bombom (see edit history)

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


"Båter" er av TRE.... ;-)


SY LADY DAY - LI 6944 - MMSI 258144350 (ikke aktivert!)

Link to post

Jeg har vært ute i en tilsvarende båt i 20 m/s og omkring 2-3 meters bølger. "Modig og rolig" sa jeg til barna og kona at dette ikke var farlig. Da jeg kom inn til Nevlunghavn var jeg kjempeglad. Sterk kuling 20 m/s og 2-3 meter bølger var mer enn nok. Selvsagt ville båten tålt verre vær enn dette, men jeg innrømmer gjerne at det ikke føltes bra. Det gjorde overhode ingen verdens ting at det var kort vei til en trygg havn.

 

Nå er sikkert jeg en skikkelig "kylling". Riktignok hadde jeg sikkert taklet verre en turen beskrevet overfor, men så mye verre hadde jeg ikke blitt med på frivillig. Jeg hadde definitivt ikke blitt med over Biscaya :lipseal:

 

Skal man på en sådan tur, så må man ha et dertil egnet fartøy. Det har ikke du. Sikkert ikke populært å si dette. Akkurat som det også er, uten sammeligning forøvrig, upopulært å si at Andhøy og gjengen burde holdt seg hjemme.

Redigert av finnmarken (see edit history)
Link to post

Trodde egentlig inlegget var ment som spøk jeg også, og venta lenge med å lese det. Jeg er ikke ute etter å ta fra deg drømmen og pågangsmotet. Kan bare fortelle om mine egene erfaringer.Jeg har stått til rors på MTB i alle typer vær på Norskekysten. Og det er nok mange som hevder dem har vært ute i høye bølger med både Viksund NB Viknes og andre annerkjendte båter rundt 30-35 fot. når virkelig bølgehøyde er signifikant 5-8m Ville jeg under ingen omstendigheter vært alene ombord i en NB! Jeg har sett videoer av bølger under storm i nordsjøen og områdene rundt Brest, hadde vært lite fristende med en bred butt båt i slik sjø. Under en sånn tur må du være forberedt på å komme ut for uvær, uansett om du drar ut i god tro! strømmer vær og vind kan fort endres. Jeg har stått til rors på MTB og opplevd å bli slengt rundt i styrehuset selv om jeg klep fast med begge hendene i roret og benstillinga 30-40 grader ut til sidene. kompassnåla rullende som et lykkehjul. Å vært i samme situasjon ombord i en NB i sånt vær hadde vært utenkelig, og da viste været seg langt i fra sin værste side.. I tilleg skal det da navigeres og holdes utkikk i forhold til andre skip, samt konstant bekymmer for fastsurra dieselfat på dekk osv osv.. hvor er nermeste nødhavn osv.. da har man mer en nokk med seg selv og bare holde seg fast i roret! Mulig jeg er overskeptisk og tar for mange sikkerhetsmomenter og har alt for stor sikkerhetsmargin. selv ved innaskjærs seilas i småbåt har jeg altid dobbelte av drivstoff jeg tror jeg kommer til å forbruke..

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post

Alle snakker om storm og uansvarlighet, men er det basert på antakelse om kryssing av Biscaia? Tar man tiden til hjelp, venter på været og går langs kysten burde vel dette ikke være noe problem? Det er mange småbåthavner på strekningen, et lite utvalg er listet under, og mellom disse er det korte etapper som kan gjøres uten at man trenger ta risikoen av å bli overrasket over dårlig vær. Den største utfordringen slik jeg ser det er at dette vil ta laaaang tid. Har feriert et par ganger i Biarritz og da i fint båt(vær). Ville ikke bydd på noen problemer å tilbakelegge noen nautiske mil disse gangene. Alle småbåtene som finnes i området tilsier også at det må være greit å gå ut inn i mellom disse omtalte stormene? Det ville forøvrig være interessant å se en statistikk på vind/bølger i farvannet i Juni/Juli/August (finnes helt sikkert, men har ikke lett....) for å kunne danne seg en formening om forholet seilas/vente på været.

 

Et lite utvalg av småbåthavner langs kysten:

 

Brest

Guilvinec

Audierne

Lesconil

Locktudy

Benodet

La Foret

Concarneo

Quiberon

Arzon

Piriac-sur-Mer

La Turballe

Ponichet

Pornic

La Bosse

Saint Gilles

Les Sables d'Olonne

Bourgenay

La Ventouse

La Rochelle

Royan

Capbreton

Biarritz

Saint-Jean-de-Luz

Hendaye

San Sebastian

Zumaia

Bilbao

Santoña

Santander

Suances

Comillas

Llanes

Lastres

Gijon

Aviles

Valdes

Tapia de Casariego

Foz

Porto

Carinõ

Corunna

Link to post

TAK mhemil for at påpege dette igen!

 

Jeg mener, at trådstarter skal tages alvorligt. Han har vist gennem sine over 300 indlæg at han ikke er troller eller useriøs men at han er en seriøs bådejer, der også tillader sig selv at have en stor og mærkelig drøm. Og det er bare alt for sjældent i vores seriøse, Nordiske lande at man tillader sig at have den slags vanvittige ideer. Men vores fremgang og velstand er bygget på vanvittige ideer og galskab og de helte, vi hylder ved festlige lejligeheder ville ikke have haft store muligheder for succes hvis de havde rådført sig med os først. Gad vide hvad Amundsen, Nansen eller Thor Heyerdal havde fået af råd herinde hvis de havde spurgt...?

 

Og nej, jeg mener ikke at man skal bringe sig selv eller andre i livsfare ved at gøre uforsvarlige ting. Men at sejle i en 29 fods båd i godt vejr mellem de havne, som mhemil lister op KAN ikke være uforsvarligt. Det er som om de fleste herinde forestiller sig at trådstarter fylder båden op i Tønsberg og sætter kursen direkte mod Bilbao ridende på Atlanterhavets umådelige dønninger. Men det har han vel ikke talt om?

 

Og ja, der er sikkert mere fornuftige måder at bruge sine penge og sin tid på. Men alt bådliv er irrationelt. Jeg har lige brugt 70.000 kroner på ny elektronik til erstatning for noget, der virkede ok - det tror jeg meget få vil anse for at rationelt :wink:

Link to post

Jeg betviler ikke tråstarters seriøsitet! skjønner at dette er en stor drøm. Den er helt sikkert mulig! Ikke har jeg noe grunnlag for å uttale meg om Biscaya og havområdet utenfor Frankrike og strekningen Grand Canaria til Gibraltar om det er ruten. Men jeg har vært rormann og utkikk på MTB i sjøforsvaret og kjenner Norskekysten godt og hvilke bølger og vær det kan bli der sommer som vinter. Det er garantert mange sikkre havner langs kysten, men å navigere trygt og sikkert inn mot dem er vel kansje en utfordring i dårlig vær. Jeg har i flere år vært fasinert av båter Abielle Flandre og den nye arvtageren Abielle Bourbon, som operer i disse farvannene. Har studert karttene rundt Brest og La Rochelle. Og bunnforholdene er typisk for gigantiske svell. og har veldig mange grunne partier. Jeg har ikke kystskippern og har lært navigasjon via pensum i kystskippern og lært navigasjon ombord i MTB, men jeg er ihvertfal for feig til å tørre å navigere i disse farvannene. kikka kjapt på den plassen som Memhil nevnte, Biarritz. Der er det en mer åpen kystlinje selv om det er grunne partier mot land og lange slaggrunslinjer. Det er sikkert noen seilere her inne som kan uttale seg om disse farvannen!?

Blir spennende å se om dette prosjektet blir gjenomført og om tråstarter tør å gjenomføre dette! Jeg ønsker lykke til og er sikker på at alle her inne på BP vil støtte opp og komme med gode tips og råd!

Redigert av -morten- (see edit history)

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post

Det er kombinasjonen av ressursbruk, grad av prestasjon og sikkerhetsfaktorer jeg reagerer på her.

Det er ikke "nok eventyr" det å måtte snike seg fra havn til havn nedover Europa til at det er OK med å fyre av så mye drivstoff, og sette seg i en evt så stor fare pga. uegnet fartøy.

Sammenligner det med samme "prestasjonen" som å klatre til topps i Himalaya uten surstoff. "-Jækla tøft å ignorere alle advarsler og sikkerhetsforanstaltninger!!!" Og sånn inn i granskauen idiotisk....

 

Det er tidligere blitt nevnt andre tøffe høyrisikoprosjekt her: Ro til Shetland (flere har også rodd over Atlanteren!), vi har Yrvins mini-mini-båter på åpent hav i mange uker. De blir noe helt annet. Å ta denne turen i en finværsbåt som sluker 2 liter+ per Nm,ser liksom ikke vitsen ifht den risikoen. Tar han samme turen i en liten, havsterk sjark, med drivstoffgjerrig put-put-motor, da skal jeg mene noe annet.

 

Skal ta trådstarter seriøst, og ser frem til hans konklusjoner.

 

Jeg er blitt så gammel (50) at det kanskje bare er slik feigete alderdomssvakhet som er begynt å slå inn.... :headbang:

Redigert av bombom (see edit history)

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


"Båter" er av TRE.... ;-)


SY LADY DAY - LI 6944 - MMSI 258144350 (ikke aktivert!)

Link to post

Da kommer vel jeg også inn i den lett aldresvekka gruppa, og kanskje derfor er jeg nokså enig med Bombom ;-) Men jeg må også ærlig innrømme at mange av innleggene BPsen generelt, gir ikke direkte et inntrykk av oppvekst i sjøkanten. Jeg mener at skal en ut på "eventyr" på åpent hav bør en ta seg bryet med å lære å seile og starte derfra. Men selvfølgelig kan en ta en kanaltur med en motorbåt, det kan være eventyr i mengder.

Link to post

Dette må da la seg gjer? Største avstand/havstrekk eg kan finne er på 55NM og går fra Afrika til Fuertoventura (elle.nosånn). Men ting tar tid, og ein bør legge av ca 3 mnd på denne turen vil eg tru. Skjønner ikkje trådstarters aversjon mot kanalene igjennom Europa, må da ver ein kjempetur.

BOAT = Bail Out Another Thousand

Link to post

Er ikke noen sertifirkat krav på kanalene, jeg gikk på kanalene i Tyskland, Luxumborg, Frankriket og Holland med egen båt i sommer. Det er krav til Eu borgere om sertifirkat på Rihnen i Tyskland, men ikke de utenfor EU, gikk der også.

Ellers mener jeg det er påfallende mange arogante dommdags profeter her, som mener de har uendelig mye mer greie på båt og båt liv en trådstarter. Fyren skal drive kystseilas, langs kysten. Med noen lunde inteligens går det greit. Er jo ikke snakk om å krysse Biscaya... men følge land. Jeg har selv jobbet 25 år offshore, og har vel sett det som er å se av uvær, og det har jeg tro på at trådstarter også forstår..

Fyren ønsket tips... ikke utskjelling..

Link to post

Jeg vil oppfordre trådstarter til å stå på. Lev ut dine drømmer, mens du kan. La deg ikke stoppe av de som aldri ville gjort denne turen selv. Dette vil bli en stor opplevelse.

 

For egen del dro jeg fra Kiel til Levanger i N-Trøndelag siste sommer Det var 1000 nm alene ombord. Jeg hadde ingen problemer, selv om jeg måtte vente på bedre vær noen ganger.

Link to post

En NB870 har eit skrog som slettes ikke er så ulikt med tusenvis av speedsjarker som ferdes langs kysten vår(i all slags vær) , den har høyt fribord, lavt tyngdepunkt og kjøl. motoren er vel noe av det mest driftsikkre som kan kjøpes for penger i denne størelsen, og med fast aksel og ror burde ikke dette by på noen problem med rette forberedelser.

Å legge ut på en slik tur å belage seg på planefart er selvsagt ikke noe å tenke på, men i depl.fart som vil vere rundt 7 kn.i denne båten, vil diesel

forbruk vere svært behagelig, 0,6-0,8 liter pr. mil, sikkert lavere enn en seiler i same størelse.

En ekstra diesel tank, burde vere montert sentrisk i båten så lavt som mulig så det må vel bli rett bak motoren ??

Monter ekstra sterke luketerser, ta med deg 15mm kryssfiner som er tilpasset vindus åpninger, just in case

Følg med på værvarsel, tut å kjør, dette går sikkert helt fint, men hvor behagelig det blir er en helt annen sak :puke:

God tur

Link to post

Jeg kjente for en del år tilbake en kar som var kjempeinteressert i biler og kunne ikke tenke seg et bedre yrke enn å være budbilsjåfør.

Han valgte å kjøre med en trimmet Camaro med godt over 350HK. Hærlig opplevelse å haste fra det ene røde lyset til det andre fortere enn alle andre....

... Men... Når far hans påpekte at han ikke ville være med å betale bensinen hans lengre siden han jo hadde fast jobb, ble det etter hvert en liten billig kassebil på han.

Når det kostet 75,- i bensin for å levere en konvolutt (hadde jo ikke plass til mye annet), som ble fakturert med kr. 45,-, skjønte selv han at det var dårlig butikk i lengden.

 

Men det er klart... om kostnader overhode ikke er et tema, ønsker jeg deg Bon Vojage.

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post

Må si meg veldig enig med Ida Marie III. Jeg har seilt utenriks og jobbet offshore i 15 år. Har passert Biscaya x antall ganger. Bruker du sunn og fornuft på samme måte som du bruker sunn og fornuft når du går langs norskekysten så går det som regel bra. Hvor mye det koster eller hvor lang tid det tar får være hans vurdering. Det han vil ha råd om er hvordan seilasen kan gjennomføres.

Link to post

Jeg kan ikke finne noe om trådstarterens egen maritime erfaringer, noe som er nokså avgjørende i forhold hvilken råd eller innspill en kan gi. Jeg har en bekjent som er fisker i Finnmark og som har en lignende båt. Han har båtplass også på Østlandet og kjører med den største selvfølgelighet opp og ned kysten. Jeg vil neppe kunne gi han noen råd. Spørsmålet er hva du egentlig mener du trenger råd om?

 

Med eget utgangspunkt, dersom jeg skulle få lyst til å gå med en motorbåt til Kanariøyene, vil jeg gå på kanalene ned til sør Frankrike, følge Middelhavskysten videre til Gibraltar. Derfra Nord Afrika kysten via bunkringsbyer som f.eks Rabat, Casablanka, Safir, Agadir og til Lanzarote. Det vil kunne bli en opplevelsesrik tur skulle jeg tro. Det forutsetter at turen er viktigere enn målet. Dersom målet og båtflytting er viktigst kan båten lastes på ett skip i den retning, noe som sannsynligvis blir billigere og går svært mye raskere. Lykke til i alle fall.

Redigert av pettersand (see edit history)
Link to post

Hei folkens,

har skrevet et lengre innlegg med kommentarer, men det forsvant! Sikkert noe tull jeg gjorde.

Om igjen i stikkordsform:

Takk for mange gode innlegg, ingen nevnt, ingen glemt.

Sykkel og seilbrett skal gi mosjon og trening; det andre er tilleggsbonus.

 

Tidsaspektet viktig; kan jeg ikke starte tidlig nok, blir det hele å utsette til neste mai/juni.

Kanalseilas må bli plan B; mest int. i kystseilas.

Dyrt, ja, men jeg tar meg råd til det i en alder av snart 65.

Kompetanse; best når seilasen er unnagjort, men er tidligere Kystskipper, seilbåteier og -mannskap. Har de siste år drevet med passasjerturer, opplæring i nattseilas og Båtførerprøven med denne båten.

Redigert av lgboat (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...