Jump to content

Wallas 2400 varmer dårlig...

enter4u

Recommended Posts

Enig med Viksund 990 og Big Bajas.

Er nok sannsynligvis bare veken som er ferdig.

Tok nettopp service på min egen Wallas 2400, det er en rimelig enkel jobb og delene koster nesten ingen ting.

Her er noen bilder jeg tok når jeg utførte servicen: https://baatplassen.no/i/topic/87783-vintervedlikehold-paa-skibsplast-675-ht-gjertrud/page__view__findpost__p__1273449

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

Ja nå rusler den. Men stopper pokker ikke nå da :thumbsdown: Den står og kjøler seg ned en halvtime uten at den stopper. Hva kan det være for noe da?? Må stoppe den ved å koble fra ledningene :crazy:

Kan være etterkjølingstermostaten som har hengt seg opp. Kan ikke repareres, må skiftes...

Er en kobbertråd som står inn i brennerbunnen med forbindelse til kretskortet. På eldre varmere som ikke har skiftet denne tidligere er det bare en T-stift som vises. På nyere varmere står selve termostaten i en kobberkopp. Kan det gå strøm gjennom den når varmeren er kald, er termostaten defekt.

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

• 3 måneder senere...

Har litt samme problem,det skjedde natt til igår.

Varmeren fungerte som den skulle plutselig begynte den kun og blåse kaldt!

Jeg sjekket veskenivået på parafinen,den var nesten tom 2dl igjen i bunn av kanna.

Jeg byttet denne og prøvde og starte opp igjen men nå blåser den kun kald luft ingen varme?

Kan det være den bryteren dere snakker om som har spretti ut eller kan det være større skade så lenge den gikk mens den var tom?

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

• 1 år senere...

Velger å vekke til live en gammel tråd, istedet for å starte en ny om samme temaet.

Jeg har nylig kjøpt en eldre Wallas 2400, hvor alt virket, men med svært liten varmeeffekt. Kjøpte service-kit`et, og etter mye plunder fikk jeg liv i varmen igjen, men ved måling direkte på utblåsningen fikk jeg ca 33 grader.

Frosenpinn som jeg er så vil jeg gjerne ha mer enn som så, og Wallasen er vel god for over 50 grader? Så jeg demonterte på nytt, støtte på to gjenstridige skruer som holder varmeveksleren på plass, og dermed startet "strippe-prosessen", så nå sitter jeg igjen med kun varmeveksler og plata som printkort, pumpe osv er skrudd fast i.

Så da er spørsmålet; hvordan rengjøre inni varmeveksleren? Etter endel lett banking har jeg fått ut en håndfull gammel aske, men der er myyye igjen... Kjemikalier? Soda-blåsing? Sende inn til firma som gjør jobben? Alle tips tas i mot med stor takk, Nord-Norge er en kald plass å bo i :smiley:

bilde

Redigert av Lucky Silver (see edit history)

Jeg bruker trykkluft til denne operasjonen. Blåser inn gjennom brennkammeret med en bøyd pistol og blåser godt der jeg kommer til. Med en støvsuger i den andre enden unngår jeg at verkstedet mitt støver ned,

Banker med ei sandkølle (mest skånsomt) på varmeveksleren samtidig.

Har du mulighet til å måle drivstofforbruket? I så fall bør den bruke 215-220 ml/time på høy effekt og 95-100 ml/time på lav effekt.

Og for å unngå soting anbefaler jeg Fritidsparafin som drivstoff. Lampeolje inneholder mer voks (legger seg i slangen og pumpa), og har dårligere varmeverdi

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...