enter4u Startet 9.April.2012 Link til dette innlegget Startet 9.April.2012 Har søkt på andre tråder her uten å finne noe svar på mitt problem. Wallasen blåser godt, men er ikke så mye varme. Kan godt holde handa helt inntil ventilen som bare er 1,5 meter fra varmeren uten at det blir for varmt på hånda. Er det så enkelt at bytte av pute og glødetråd løser problemet eller???? Sitér dette innlegget Link to post
viksund 990 Svart 9.April.2012 Link til dette innlegget Svart 9.April.2012 (redigert) Ta en service på varmeren, kjøp service-satsen til den og bytt denne. puta blir hard etter en stund og flammen blir dårligere med tiden. Glemte en ting, hvis det blåser bare kald luft kan det bare være overophetningsbryteren som har spretti ut (sitter på utblåsningssiden). Redigert 9.April.2012 av viksund 990 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gurba Svart 9.April.2012 Link til dette innlegget Svart 9.April.2012 Enig. glødetråden har ikke noe annen misjon enn å fyre opp, men det følger med i kittet så bytt det ut... Sitér dette innlegget Link to post
Big Bajas Svart 10.April.2012 Link til dette innlegget Svart 10.April.2012 Kan det være at den har sotet. Sot issolerer godt. Sitér dette innlegget Mvh Big Bajas Moonraker - the mother of all modern cabincruisers Link to post
enter4u Svart 10.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.April.2012 Takker for svar. Den varmer noe, men ikke på nær så mye som den burde. Kjøper den satsen og i tillegg fjerner sot Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth 81 Svart 11.April.2012 Link til dette innlegget Svart 11.April.2012 Enig med Viksund 990 og Big Bajas. Er nok sannsynligvis bare veken som er ferdig. Tok nettopp service på min egen Wallas 2400, det er en rimelig enkel jobb og delene koster nesten ingen ting. Her er noen bilder jeg tok når jeg utførte servicen: https://baatplassen.no/i/topic/87783-vintervedlikehold-paa-skibsplast-675-ht-gjertrud/page__view__findpost__p__1273449 Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
enter4u Svart 13.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.April.2012 Da er rep-settet byttet, og varmeren gir god varme Var i grunn ikke så vanskelig. Det vriene var å få tak i settet. Hverken Seatronic, Maritim i Fredrikstad eller Fuglevik båtservice hadde det. Men derimot Høiden bil og båtelektro. Takk til dem. 387,- Sitér dette innlegget Link to post
Salt Svart 13.April.2012 Link til dette innlegget Svart 13.April.2012 Det vriene var å få tak i settet. Hverken x, y eller z hadde det. Herføl marina på Stokken var wallas-folk sist jeg trengte å mekke en (dvs de tok imot og sendte inn) - kanskje de har slike reservedeler også. Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
Kenneth 81 Svart 14.April.2012 Link til dette innlegget Svart 14.April.2012 Godt å høre at du har fått skikkelig liv i varmeren igjen! Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
enter4u Svart 18.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.April.2012 Ja nå rusler den. Men stopper pokker ikke nå da Den står og kjøler seg ned en halvtime uten at den stopper. Hva kan det være for noe da?? Må stoppe den ved å koble fra ledningene Sitér dette innlegget Link to post
viksund 990 Svart 18.April.2012 Link til dette innlegget Svart 18.April.2012 Du har ikke fått satt bryteren på ventilasjon, eller fått dratt i kabelen til styringspanelet og de da skjedd noe med kablene så vifta får strøm hele tiden (venterlasjon) Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 19.April.2012 Link til dette innlegget Svart 19.April.2012 Kjører du på Fritidsparafin - ren og luktsvak brenselolje som anbefales til alle parafin koke – og varmeapparater. Eller lampeolje. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Wallas Service Svart 19.April.2012 Link til dette innlegget Svart 19.April.2012 Ja nå rusler den. Men stopper pokker ikke nå da Den står og kjøler seg ned en halvtime uten at den stopper. Hva kan det være for noe da?? Må stoppe den ved å koble fra ledningene Kan være etterkjølingstermostaten som har hengt seg opp. Kan ikke repareres, må skiftes... Er en kobbertråd som står inn i brennerbunnen med forbindelse til kretskortet. På eldre varmere som ikke har skiftet denne tidligere er det bare en T-stift som vises. På nyere varmere står selve termostaten i en kobberkopp. Kan det gå strøm gjennom den når varmeren er kald, er termostaten defekt. Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
enter4u Svart 19.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.April.2012 Det er riktig Wallas Service. Seatronic sa det samme. Skal bytte den. Koster bare ca 300,- Kjøpte meg D40 i dag da . Noen som trenger en 2400? Billig. Sitér dette innlegget Link to post
Geir Svart 19.April.2012 Link til dette innlegget Svart 19.April.2012 Det er riktig Wallas Service. Seatronic sa det samme. Skal bytte den. Koster bare ca 300,- Kjøpte meg D40 i dag da . Noen som trenger en 2400? Billig. Ja :-) Geir Sitér dette innlegget Link to post
MaSa Svart 5.August.2012 Link til dette innlegget Svart 5.August.2012 Har litt samme problem,det skjedde natt til igår. Varmeren fungerte som den skulle plutselig begynte den kun og blåse kaldt! Jeg sjekket veskenivået på parafinen,den var nesten tom 2dl igjen i bunn av kanna. Jeg byttet denne og prøvde og starte opp igjen men nå blåser den kun kald luft ingen varme? Kan det være den bryteren dere snakker om som har spretti ut eller kan det være større skade så lenge den gikk mens den var tom? Sitér dette innlegget Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :) Link to post
Lucky Silver Svart 1.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2013 (redigert) Velger å vekke til live en gammel tråd, istedet for å starte en ny om samme temaet. Jeg har nylig kjøpt en eldre Wallas 2400, hvor alt virket, men med svært liten varmeeffekt. Kjøpte service-kit`et, og etter mye plunder fikk jeg liv i varmen igjen, men ved måling direkte på utblåsningen fikk jeg ca 33 grader. Frosenpinn som jeg er så vil jeg gjerne ha mer enn som så, og Wallasen er vel god for over 50 grader? Så jeg demonterte på nytt, støtte på to gjenstridige skruer som holder varmeveksleren på plass, og dermed startet "strippe-prosessen", så nå sitter jeg igjen med kun varmeveksler og plata som printkort, pumpe osv er skrudd fast i. Så da er spørsmålet; hvordan rengjøre inni varmeveksleren? Etter endel lett banking har jeg fått ut en håndfull gammel aske, men der er myyye igjen... Kjemikalier? Soda-blåsing? Sende inn til firma som gjør jobben? Alle tips tas i mot med stor takk, Nord-Norge er en kald plass å bo i Redigert 1.Desember.2013 av Lucky Silver (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hafrsfjord Svart 1.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2013 Kan det være noen tips å hente her?: http://old.maritim.no/maritim/pdf/skifteavservicesettvarmer.pdf Sitér dette innlegget Link to post
Wallas Service Svart 2.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2013 Jeg bruker trykkluft til denne operasjonen. Blåser inn gjennom brennkammeret med en bøyd pistol og blåser godt der jeg kommer til. Med en støvsuger i den andre enden unngår jeg at verkstedet mitt støver ned, Banker med ei sandkølle (mest skånsomt) på varmeveksleren samtidig. Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
Lucky Silver Svart 4.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2013 Takk for tipset Wallas Service! Ny måling etter rengjøring med trykkluft endte på 48 grader; 15 grader mer enn før rengjøringen (ute-temp var -2 grader på begge målingene). Ikke værst av en gammel Wallas fra 1984 Sitér dette innlegget Link to post
Wallas Service Svart 5.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2013 Har du mulighet til å måle drivstofforbruket? I så fall bør den bruke 215-220 ml/time på høy effekt og 95-100 ml/time på lav effekt. Og for å unngå soting anbefaler jeg Fritidsparafin som drivstoff. Lampeolje inneholder mer voks (legger seg i slangen og pumpa), og har dårligere varmeverdi Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.