sharko Startet 9.April.2012 Link til dette innlegget Startet 9.April.2012 Vurderer å montere galvanisk skille. 1. Er biltemas produkt å anbefale, koster rundt kr 500? 2. Ettersom båt er forbundet med skjøtekabel, er det da å forstå som en montering som ikke omfatter en fast installasjon, som da kan gjøres selv? 3. Andre forslag? Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 12.April.2012 Link til dette innlegget Svart 12.April.2012 Vanskelig å svare uten at du er mer konkret. Er det slik å forstå at du bare skal dra en skjøteledning rett til et løst apparat som trenger strøm, lader, varmeovn etc? Altså ingen form for faste installasjoner i båten? Er noen av disse apparatene du skal koble til enkeltisolerte samt har mulig elektrisk (metallisk) ledende kontakt med sjøen? (typisk varmtvannsbereder) Du kan også se om denne oversikten kan oppklare noe. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 12.April.2012 Link til dette innlegget Svart 12.April.2012 Forstår det slik at Metrosen spør om installering av strøm i en båt kan betraktes som fast installasjon siden båten får strømmen via en skjøtekabel. Det får jo alle båter med landstrøm. Har man da lov til å montere galvanisk isolator selv (uten elektriker)? (Beklager hvis jeg har tolket spørsmålet ditt feil Metrosen, men slik ville i alle fall jeg ha tolket det du skrev) Var og så på Biltemas galvaniske skille i dag, vurderer også en slik. Prisgunstige ting til båten er aldri feil, men så var det det med kvaliteten da.. Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 12.April.2012 Link til dette innlegget Svart 12.April.2012 Jeg har montert den galvansike isolatoren fra Biltema ! Utført ganske enkelt ved å montere den på intern jordingskabel fra skjøtekabelens tilkobling! Skisse av båtens interne system. (Fra inntak skjøtekabel-tilkobling til tavle/forbrukere) Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
sharko Svart 15.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.April.2012 hei, har vært borte noen dager. de to øvrige innleggene forklarer bedre det jeg mente. Slik mateco har vist kunne jeg tenke meg å gjøre, MEN kan jeg gjøre det selv uten en godkjent elektriker? Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 15.April.2012 Link til dette innlegget Svart 15.April.2012 Dere diskuterer vel ikke galvanisk skille som er en trafo med primær og sekundær side som skiller 230 AC fra landstrøm galvanisk fra 230 V i båten. Dere snakker om en såkalt "sinksaver" som kun er diode-funksjon/begrenset sperring av likestrøm på jorkabelen fra landstrøm. Førstnevnte skal monteres av installatør, men om du kan montere en sinksaver selv vet jeg ikke. En potensiell defekt sinksaver som åpner helt gjør ingen skade, men en med brudd i medfører null jordsirking i båten. Sitér dette innlegget Link to post
Akora Svart 15.April.2012 Link til dette innlegget Svart 15.April.2012 Litt offtopic men hvordan kan man teste den? Ved måling, se bort fa evt "feil" dioder som også kan være defekte. Hadde en saftig kortslutning i båten som jeg vil sjekke at ikke tok livet av zink saveren også..! Sitér dette innlegget Link to post
Jan E. Svart 16.April.2012 Link til dette innlegget Svart 16.April.2012 (redigert) Litt avhengig av oppbygging. Men sett et multimeter på diodetesting. Koble av kablene inn/ut av boksen, og mål begge veier på tilkoblingene til boksen. Da burde du måle 0,6 eller 1,2V avhengig om det er enkel eller dobbel-bro zink-saveren er bygget opp av. Om det er en meget enkel type er det mulig du kun måler 0,6 eller 1,2V i en retning. Den de fleste har som er bilde av under skal gi 1,2V begge retninger: Redigert 16.April.2012 av Jan E. (see edit history) Sitér dette innlegget Jara Wynja Link to post
bc45 Svart 8.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2013 Skal montere en zinc saver og ser i monteringsanvisningen at jord ut etter boksen skal gå til 220 volts sikringene, men også kobles til motor, drivstofftank osv. Er det nødvendig på alle båter og hva skjer hvis man dropper det? Sitér dette innlegget Link to post
torbi Svart 8.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2013 Håper du har mulighet å ta bilder , på forhåndtakk. :-) Sitér dette innlegget Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.