Jump to content

Honda BF75: Styrebolt knakk – hva slags bor for å få den ut?


Ronald

Recommended Posts

Holder på å bytte til hydraulisk styring, 98 modell Honda 75Hk (samme som 90hk). Ting gikk greit helt til jeg skulle skru ut bolten (syrefast) som holder siste del av styrestaget fast til motorens «styrearm». Den satt som banken, av uforståelig grunn har Honda alt annet enn rustsfritt i denne «styrearmen» som altså er en del av selve motoren. Med hammer og mye kraft røyk den til slutt tvers av. Bolten er gjennomgående, men ikke «fri» gjennom hullet, den er skrudd fast i selve armen. Så nå står jeg der, ei «bøtte» med bor har gått med så langt, og alle ser ut til å spinne rundt på den syrefaste skruen/bolten uten å ta ordentlig tak. Kommer jeg bort i godset rundt, altså på selve armen, så tar det tak som bare det. Problemet er altså – ikke uventet – at syrefast kan være svært hardt og vanskelig å bore i.

 

Jeg må altså ut og kjøpe nye bor. Spørsmålet er da hva som anbefales? Selve bolten er 9mm, jeg ser for meg ett bor på 9mm, og 1-2 i området 4-6mm som jeg starter med. Noen som har vært ute for noe lignende tidligere, og som fant fasiten mht hvilke bor som er best for å gripe (og holde) i syrefast gods?

 

Legger til at jeg hadde tenkt å ta ut hele styrearmen, både for da å kunne bore ut i benk, samt for å pusse rust og grunne og lakke på nytt. Jeg var optimist lenge, kun to muttere som begge lar seg løsne. Men så oppstod usikkerhet: a) Det går en «aksel» gjennom staget – kan den fjernes? (se «hva er dette» på bildet under), og b) jeg fant en servicemanual, og indikasjoner der tyder på at det er mye mer enn bare den synlige armen som er en del av dette («Mount Frame» på tegningen). Noen som har demonert denne, og som i så fall kan avklare om den er enkel eller vanskelig å demonetere/montere?

 

Bilde 1 er tatt ovenfra og ned i forkant av motorens deksel. Bilde 2 er tatt bakfra og fremover på motrens venstre side (viser styrearmen i sin helhet). Bilde/Skisse-3 er fra Hondas servicemanual.

 

imag0150.jpg

imag0147.jpg

hondabf75swivelcase.jpg

Redigert av Ronald (see edit history)
Link to post
Share on other sites

a) Det går en «aksel» gjennom staget – kan den fjernes? (se «hva er dette» på bildet under)

 

Det ser ut til å være akslingen til giret. Den kommer nok ut inni motoren der girkablene er festet til et ledd, prøv å gire og se om den rører seg, så er du sikker. Den 'forsvinner' hvis du napper av undervannshuset.

 

Mox

Redigert av Mox1 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

På jobben når vi borrer i syrefast bruker vi "vanlige" hssbor fra Dormer. Med smøreolje og litt god tid går dette uten problemer. Ville kanskje boret et hull i midten av bolten og så banket nedi en grisepikk eller tilsvarende for å få ut bolten om jeg har skjønt deg riktig.

 

mvh

Torbjørn

Link to post
Share on other sites

Alle roterende verktøy for sponskjærende bearbeiding av metall har tre vinkler: frivinkel, eggvinkel og sponvinkel.

 

Sponvinkel bør ikke endres med mindre du er en erfaren frihåndskvesser av bor. Men slip et gammelt HSS bor til mindre frivinkel, da blir eggvinkelen større og boret tåler mer. Om du ser inn langs en av borrets to skjæregger fra siden, vil boret se sløvere ut enn originalt etter at du har slipt om.

 

Bruk skjærolje i stedet for kjølevæske, og reduser turtall til 1/4 av hva du ellers ville brukt.

 

Forbor med mindre bor, omtrent samme størrelse som tverreggen på sluttbor. Dog ikke under 3mm, det blir for pinglete.

 

Om dette ikke går, får du demontere delen og ta den med til noen som har eroderingsmaskin (gnistmaskin) i nærheten. Typisk verktøymakerbedrift, yrkesskole med metalbearbeiding eller lignende. Styr klar av administrasjonen, gå inn verkstedporten og nevn ordet "konjakk" etter max 3 setninger om nødvendig.

 

:thumbsup:

Redigert av ModeraTore (see edit history)

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

Har hatt et par motorer av samme merke selv og vært av med denne noen ganger. Hvorfor ikke bare borre et nytt hull i selve styrearmen enten innenfor eller utenfor det gamle? Hvis du tar det innenfor så får du litt mere styreutslag på motoren og tar du det utenfor så får du mindre. Du kan da velge å enten gjenge opp nye gjenger i styrearmen eller å bruke en hylse og bolt med stoppmutter.

 

Har også en Evinrude 115 hk og der er det 3 hull i styrearmen slik at man kan velge hvilket man ønsker utifra svingutslag og tyngde på roret. Der er det hull uten gjenger men med hylse.

 

Å ta av hele styrearmen har jeg forsøkt selv på to 75 hk Honda motorer og det tror jeg bare du kan glemme. Du må løsne låseringen nr. 16 på tegningen og tesje av braketten nr. 17. Sitter som støpt og vanskelig å få av. I tillegg er jo hele motoren festet i denne delen så da må den tas av og støttes opp først.

 

Det du lurer på hva er for noe på tegningen er vel akslingen til gearvelgeren som går igjennom "røret" på styrearmen. For ta av denne må du løsne undervannshuset. Da er akslingen fri og du må gi den et litt napp for å få dratt den løs fra låseringen oppe i motoren.

 

I og med at prosjektet ditt er å montere ny styring så ville jeg brukt minst mulig tid på dette med den knekte bolten og gått for en løsning med å borre nytt hull i styrearmen. Da er problemet løst på et par minutter.

 

Et tips til hvis du skal kjøpe deler til motoren din - bestill hos boats.net. Etter frakt og mva så er prisen fortsatt kun en fjerdedel av det de er hos norske forhandlere. Har bestilt der et par ganger allerede og er i ferd med å legge inn en ny bestilling på noen deler igjen. Kan nevne at komplett pakningssett til Honda 75 koster 7500 i Norge mens det ble 2400 etter mva og frakt hos dette selskapet. Alle delene er originale Honda deler merket og produsert i Japan.

Redigert av Tore Tang (see edit history)
Link to post
Share on other sites

...Den 'forsvinner' hvis du napper av undervannshuset.

Det som likeevel bekymrer meg litt er "røret" under selve armen, om du ser på skissen til servicemanualen. Dersom dette er fast til selve armen er jeg redd det ikke bare, bare å ta ut armen uansett....

 

 

På jobben når vi borrer i syrefast bruker vi "vanlige" hssbor fra Dormer. Med smøreolje og litt god tid går dette uten problemer.

Tror ganske sikkert du er inne på noe her. Jeg hadde både for dårlige bor, for stor fart, og manglet olje på de første forsøkene. Har vært i kontakt med Dormer - hatt en lengre prat og fått mye god hjelp. Muligens velger jeg av praktiske årsaker liekvel bor fra DeWalt ("Extreme 2") da butikken (Maxbo) ligger lettere tilgjengelig. Håper de er like bra...i alle fall bra nok?
Link to post
Share on other sites

...Bruk skjærolje i stedet for kjølevæske, og reduser turtall til 1/4 av hva du ellers ville brukt.
Enig - tror mye av løsningen kan ligge her.

 

Har hatt et par motorer av samme merke selv og vært av med denne noen ganger. Hvorfor ikke bare borre et nytt hull i selve styrearmen enten innenfor eller utenfor det gamle? Hvis du tar det innenfor så får du litt mere styreutslag på motoren og tar du det utenfor så får du mindre. Du kan da velge å enten gjenge opp nye gjenger i styrearmen eller å bruke en hylse og bolt med stoppmutter.

Enig, nytt hull er Plan-B. Imidlertid må jeg se over det nye festet en gang til, det er ikke samme "frihet" som med det gamle staget når det gjelder hvor hullet står - den nye styringen (BayStar) har litt annerledes innfesting. Mulig det vil passe likevel med nytt hull, men i så fall vil jeg være 100% sikker før jeg borer (som du ser av bildet er det allerede et noe mindre hull rett utenfor, jeg kan evt bare utvide dette). Forøvrig er den nye styringen allerede levert med låsemutter på bolten, så det å bevare gamle gjenger har jeg uansett et avslappet forhold til. Hylse er et godt tips om jeg får "løs bolt" gjennom hullet.

 

 

Å ta av hele styrearmen har jeg forsøkt selv på to 75 hk Honda motorer og det tror jeg bare du kan glemme.

Det er vel litt der jeg også har havnet i min konklusjon. Men å fått den av og pusset opp og lakkert hadde vært noe. Hvorfor i all verden ruster denne - og bare denne - som den gjør? Slurv i kvalitet fra Honda?

 

 

Et tips til hvis du skal kjøpe deler til motoren din - bestill hos boats.net. Etter frakt og mva så er prisen fortsatt kun en fjerdedel av det de er hos norske forhandlere.

Takk for godt tips - det tar jeg med meg videre :-) Ser at en del jeg akkurat betalte kr. 290 for koster ca USD 7 på den siden... Redigert av Ronald (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvorfor i all verden ruster denne - og bare denne - som den gjør? Slurv i kvalitet fra Honda?

 

Ja det kan man saktens lure på. Andre fabrikanter kan finne på det samme, f.eks på en serie Yamaha så var girsjaltestanga i "gørrjern" , og på min 60hk så er låsene som holder motoren i oppvippet stilling det samme.

 

 

Du får ta en titt på "Ferro-Bet" tråden , der er det noen tips for å stoppe stålmarkens herjinger

 

 

 

 

 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...